Shizo-RPG

…czyli dwie zupełnie różne drogi, które mimo wszystko prowadzą do domu.

Mógłby ktoś pomyśleć, że skoro wiele piasku ziaren przeleciało w świata klepsydrze, to pewne zjawiska – nazwijmy je „niekoniecznie chwalebnymi” – posłuszne regule „panta rei”, przestaną swą zbędną egzystencją zmuszać osobę spoglądającą na środowiskowy krajobraz do nieustannego przymrużania oka. Niestety, teza ta po zderzeniu z rzeczywistością wróci poturbowana do głowy myśliciela pod postacią bolesnego rykoszetu.

Problem „komputer vs konsola” rozrósł się niemiłosiernie w czasach, gdy szary król – PSX był jeszcze nowością. W chwili obecnej, gdy ludzie bez pamięci karmią się zapowiedziami PS3, temat jest nadal aktualny. Do kłótni dochodzi coraz częściej przez inicjatywę posiadaczy „blaszaków”, którzy to mają w zwyczaju spoglądać na zwolenników padów z góry. Na istotę całego konfliktu poświęcimy raczej małą część naszej koncentracji, więc obejdzie się bez komentarza (może prócz tych słów kilku – w kategorii gier zręcznościowych i tzw. „mordobić” wielbiciele komputera definitywnie nie posiadają zbyt wielu powodów do zadzierania nosa…). Bliżej natomiast przyglądać się będziemy pozycjom z biblioteki „erpegie”. Na szczęście wśród wielbicieli tego gatunku „rozłam” występuje na małą skalę. Znaleźć można oczywiście fanatyków jednego tylko oblicza rozgrywki, ale rzadko bywają agresywni. Mimo wszystko dochodzi czasem do sytuacji „Nasi na Waszych”, jak to się mówi. Jako że wśród rzeszy miłośników komputerowych role-play’ów znaleźć można największych konserwatystów, stąd też tekst ten powstał z dedykacją dla nich właśnie. Zwłaszcza, że teoretycznie są w pozycji uprzywilejowanej. Ograniczanie się (prócz sytuacji wyjątkowych, do których opisywana nie należy) jest procesem niepożądanym, żałosnym wręcz, a by móc stwierdzić bez wątpliwości, że się czegoś nie darzy nawet małą dawką sympatii – wypada najpierw spróbować…

Menu jest zdecydowanie bogate. W świecie jRPG istnieje wiele tytułów godnych polecenia, wiele z nich osiągnęło już poniekąd swoistą nieśmiertelność – nowe części pojawiają się co jakiś czas, często też stare serie odżywają wraz z pojawieniem się nowej konsoli. W tym miejscu wypada zaznaczyć, że artykuł ten bazować będzie praktycznie wyłącznie na zbiorze gier z trzech tylko konsol – mianowicie Snes, PSX i GBA. Dlaczego? Przyczyna jest prosta – pod względem RPG to one właśnie mają najwięcej do zaprezentowania. Dwie pierwsze są dość litościwe dla portfela, Gameboy Advance natomiast dla przeciętnego Polaka w chwili obecnej do grona najtańszych się raczej nie zalicza, jednak pozwala na zabawę w każdym miejscu (póki nie wysiądą baterie).

Cóż, przejdźmy do konkretnych przykładów: sztandarowa, dzierżąca niepodzielnie berło króla (…królowej..?) i do tego nie spoczywająca na laurach seria Final Fantasy. Na „peceta” wyszły FF VII i VIII – kto grał, ten wie, że zbytnich rekomendacji nie trzeba. Kto nie grał, niech szybko to zmieni. Na GBA wyszło „Dawn of Souls”, czyli remake I i II, na PSX dostępna jest zdecydowana większość (starsze w wydaniu „Final Fantasy Origins”, „Final Fantasy Anthology” i „Final Fantasy Collection”; VII; VIII; i oczywiście IX. Po kolejne trzeba się przerzucić na PS2).

Inne, o których wspomnieć trzeba, bo i znać je należy (recenzji radzę poszukać w starszych numerach kącika jRPG):

  • Chrono Trigger (Snes / PSX) i Chrono Cross (PSX);
  • seria Suikoden (I i II; PSX);
  • seria Breath of Fire (I i II na Snes i GBA, III i IV na PSX);
  • Golden Sun, oraz Golden Sun: The Los Age (GBA).

Wyżej wymienione zostały jedynie pozycje wybitnie kultowe, ogólnie znana klasyka, absolutnie niezbędne minimum. To tylko szczyt góry lodowej (w skład której wchodzi także Valkiria Profile, Star Ocean, Xenogears, ……).

Rynek konsolowy ma w rękawie kilka innych asów, których komputer w swoich rozdaniach wylosować nie potrafi. Odbiegają one od stereotypu jRPG, ale mieszczą się w ogólnych granicach gatunku. W dużym skrócie są to:

  • „Tacticsy”, jak się je popularnie nazywa, czyli swoiste wymieszanie strategii turowej z RPG. Największą sławę zdobyła zdecydowanie wspaniała Final Fantasy Tactics. Z biegiem czasu pojawiło się wiele kolejnych, z których większą część można znaleźć na GBA (Final Fantasty Tactics Advance, Onimusha Tactics, Tactics Ogre: The Knight of Lodis), nie zapominając o najbardziej chyba znanej i lubianej grze tego typu na Snesa – Bahamut Lagoon. Warto także zainteresować się serią Fire Emlblem (GBA), która choć odbiega nieco od założeń pierwowzoru (przypomina raczej Advance Wars), zupełnie nie traci z tego powodu na grywalności.
  • Action-RPG. Tutaj uwagę zwracam przede wszystkim na Vagrant Story (recenzja w tawernie nr ) i serię Mana (Secret of Mana i Seiken Denesetsu 3 na Snes, Legend of Mana na PSX) – są to gry pod wieloma względami rewolucyjne i rewelacyjne. Konwencjonalny system RPG (tury) potrafi momentami poczęstować dawką nudy. W omawianym przypadku nie ma mowy o takiej ewentualności.
  • „Ranchery”, czyli wszelkiego rodzaju hodowle kreatur przeróżnych. Pierwsze skojarzenie dla większości osób, to oczywiście seria Pokemon na Gameboy’a i jest to jak najbardziej poprawne. Z zeznań ofiar wynika, że są diabelnie wciągające (gotta catch ’em all…), więc jeśli ktoś przysięga na wszystko, co dlań święte, że nie grał i zarzeka się, że grać nie będzie, to masz czytelniku pełne prawo takiej osobie niedowierzać.

Na koniec małe porównanie typowej gry komputerowej z przeciętnym konsolowym kolegą po fachu.

Pierwszą rzeczą, która z miejsca rzuca się w oczy po kilku minutach grania jest oczywiście sposób dawkowania fabuły. „Liniowość”, to słowo-pogromca, sędzia i kat. Wielce lubiane „Most jest zamknięty do czasu, aż pójdziesz do wioski xxx i po uratowaniu wnuczki mieszkającego tam mędrca usłyszysz od niego, że został naprawiony”, tudzież ” Zamek w tych drzwiach jest zbyt skomplikowany i wydaje się odporny na próby magicznej penetracji. Nie otworzysz go bez odpowiedniego klucza”. Aby z punktu A dojść do C MUSISZ najpierw udać się do B – i to zarówno w cRPGach, jak i jRPGach. W przypadku tych pierwszych łagodzi się sytuację wprowadzając bogaty wachlarz side-questów. Odkąd pojawił się Morrowind, gry ambitniejsze oferują nawet możliwość wgramolenia się przez D od razu do E i dalej aż do Z. Można też przez czas długi podróżować po w pełni dostępnym interaktywnym świecie, zajmując się, czym tylko dusza zapragnie, gwiżdżąc przy tym na cały ten alfabet. Natomiast dla jRPG liniowość stała się czymś naturalnym. świat zwiedzamy stopniowo i koniec. Jednak fabuła jest tak skonstruowana, że gracz napędzany ciekawością parze naprzód, by przekonać się, jak potoczą się losy bohaterów. Gdzieś w okolicach ostatniego etapu zostaniemy na szczęście nagrodzeni możliwością dowolnego przemieszczania się po świecie gry, by odkryć wszystkie „secrety”. Do sposobów walki z nudą zalicza się także element rozdwajania scenariusza (ścieżka pierwsza oferująca konkretnego BN, czy dostęp do dodatkowej lokacji z nowymi przedmiotami wyklucza opcję drugą, oferującą nam inne możliwości), zręcznie wplecione w wielu miejscach mini-gierki, czy też popularny motyw kilku zakończeń, które zależą od wybranej przez nas drogi.

Jeśli chodzi o grafikę, to na dłuższą metę tytuły z konsoli zdecydowanie swym rozmachem i dbałością o szczegóły kładą rywali na łopatki. Do tego świetnie wykonane (jak na swoje czasy) animacje, cieszące oko między jednym a drugim questem. Kolorystyka bywa nieco krzykliwa, momentami aż do przesady. Cóż, rzec trzeba, niewiele cRPGów miało aspiracje, by wybitnie pięknie się prezentować. Na szczęście zaczyna się to się powoli zmieniać.

Następna sprawa to system. Komputerowe RPG posiadają zwykle unikalny interface, skonstruowany w sposób mniej, lub bardziej przyjazny dla gracza. Wszystko odbywa się w real-time (z ewentualną możliwością włączenia pauzy, co znamy z np. Icewind Dale). Konsolowe pozycje posiadają natomiast swoisty, nieodłączny element walk, jakim jest oczywiście „command list”, czyli okno komend. Bitwa odbywa się w zamkniętych sceneriach na zasadach zmodyfikowanego systemu turowego, a o kolejności decyduje Spd, czyli szybkość postaci. W taki oto sposób drużyna bohaterów, znajdująca się po jednej stronie ekranu i banda przeciwników naprzeciw wymieniają się ciosami, aż ktoś w końcu polegnie. Nie brzmi zbyt przekonywująco, ale w praktyce sprawdza się świetnie, dostarczając niezbędnej dawki emocji. Z systemem gier jRPG zwykle blisko spokrewnione są elementale – czyli skierowane przeciwnie pary, lub grupy wyspecjalizowanych modyfikatorów połączonych relacjami słabość/odporność, które istotnie wpływają na rozgrywkę. Najczęściej występują, jak sama nazwa wskazuje, w postaci żywiołów wskład których wchodzą: ogień, ziemia, powietrze, woda (dziwić to nikogo nie powinno), światło/świętość, ciemność/mrok. Aby listę powiększyć, stosuje się różne zabiegi – przykładowo wyodrębniając lód/zimno i wodę, oraz błyskawice i powietrze. Czasem siły żywiołów zamienia się na coś innego, pokrewnego, działającego na tych samych zasadach (w Final Fantasy Tactics użyto znaków zodiaku).

Z elementalami w klasycznym ujęciu wiąże się też typowy system magii. Czary często wyodrębnia się dopisując im po prostu wyższy poziom, tworząc w ten sposób swoistą rodzinę. Mamy zatem „Fire”, „Fire lv2” „Fire lv3” i „Fire lv4”, które różnią się mocą, kosztem rzucenia i polem rażenia. Kolejną tendencją jest dość wyraźny podział na Attack, Support i Status Magic (magia ofensywna, wspomagająca i zmieniająca status postaci). Wszystko to może stanowić szok dla komputerowego gracza, który przyzwyczajony jest do podziału na szkoły magii i specyficznej indywidualności większości zaklęć. Mimo wszystko łatwo się przyzwyczaić.

Najciekawszą cześć stanowią oczywiście bohaterowie, w których przyjdzie nam się wcielić (akurat tu wyjątkowo mowa będzie jedynie o dziełach ambitniejszych). Zasadnicza różnica polega na tym, że w cRPG main character i party to narzędzia, które gracz wykorzystuje, koncentrując swoje wysiłki na tworzeniu historii, podczas gdy w jRPG oglądamy wszystkie wydarzenia przez pryzmat uczuć poszczególnych postaci. Tak jest, uczuć. Konsolowi grywalni NPC mają czuć i myśleć. Stąd też bardzo wyraźnie zarysowane portrety psychologiczne. Każdy z nich ma jakieś fabularne tło, swoją własną historię, pragnienia, misję życiową, osobistą broń, strój i inne szczególiki, które odróżniają go od szarej masy. Można by stwierdzić, że wszystko to cudowne jest i wspaniałe, ale z definicji po jakimś czasie przerodzi się w zabawę stereotypami. Cóż, kolejnym postaciom może daleko do indywidualności, ale zwykle są tak skonstruowane, że mają w sobie coś oryginalnego, coś, co sprawia, że zostają w pamięci na dłużej. Istotnie, pełno tutaj uwolnionych od moralnych więzów osób z własną wizją świata (zwanych też maniakalnymi ludobójcami); zamkniętych w sobie młodych ludzi z ukrytymi talentami; prostolinijnych i wesołych dzieciaków, które bez problemu targają na plecach trzy razy większą od siebie broń; roztargnionych naukowców z lekką nutką dekadencji; grzeszników bez szansy na odkupienie; cynicznych weteranów; sług wiernych; przystojnych fircyków; zaradnych księżniczek i innych typowo nietypowych typków, wszyscy jednak różnią się od siebie, co przejawia się często, gdy scenariusz się rozkręca. Kontrastuje to wyraźnie z komputerową wersją bohatera, którego stosunek do świata i postrzeganie go przez innych wyraża najczęściej krótki tekst zwany też „charakterem”, czy współczynnik „reputacja”. Jedyne ambitne tytuły, jakie przychodzą mi do głowy to: Planescape: Torment i Baldur’s Gate 2 – im faktycznie zarzucić nic nie można, że postacie „do przyłączenia” to tylko statystyki i umiejętności. Każdej z nich przysługuje nieco interakcji z głównym herosem i otoczeniem, zwłaszcza w przypadku przygód Bezimiennego. Drużyny z Sigil i Athkatli są dla cRPG na wagę złota. Oby więcej takowych pojawiło się w przyszłości.

Dla siadającego przed jRPG potencjalnym kandydatem na minusa jest natomiast ograniczona możliwość „tuningowania” wyglądu bohatera, chore upodobanie twórców do wciskania w swe produkty pluszowych i cukierkowych stworów w nadmiernych ilościach, oraz przeróżne uproszczenia – np. rasy takie jak elf, czy krasnolud w większości przypadków uchodzą w konsolowym świecie za klasę postaci. Reasumując ewentualne plusy i minusy – wychodzi coś na kształt remisu.

Tyle w kwestii teorii – najlepiej o wszystkim przekonać się samemu, praktycznie.

Mumei Kagami Opublikowane przez:

6 komentarzy

  1. BAZYL
    28 sierpnia 2007
    Reply

    Uprzedzam

    Ten tekst został napisany blisko dwa alta temu, więc dlatego nie ma w nim odwołań do najnowszych produkcji…

  2. fds
    28 sierpnia 2007
    Reply

    tia

    A ja się zastanawiam, jaki sens w ogóle przyświecał pisaniu tego artykuły. Niby na samym początku ma być to ciekawe porównanie rpgów na konsole i komputery, a efekt końcowy daje niesmak. Poczynając od nieprawdziwego zdania „Do kłótni dochodzi coraz częściej przez inicjatywę posiadaczy „blaszaków”, którzy to mają w zwyczaju spoglądać na zwolenników padów z góry.” (bo zawsze się spotykałem z czymś całkowicie przeciwnym), poprzez cały artykuł, autor wychwala wyższość konsol nad pcty. Do tego zamiast sensownego porównania, które by mnie zainteresowało, praktycznie to wymienianie jRPGów jak leci. Ni przypiął ni przyłatał ten artykuł.

    PS: O niektórych kontrowersyjnych i IMO nieprawdziwych, ale napisanych pełnym „oczywistości” tonem, stwierdzeniach autora nie chce mi się rozpisywać.

    Podsumowanie: Za mało obiektywny, za mało sensowny, nie trzyma się tematu.

  3. Pita
    28 sierpnia 2007
    Reply

    moje zdanie

    Moje zdanie jest podobne… Za mało obketywny, pełny przeklaman, ale zachecił mnie do napisania własnego arta 😉

  4. 1stKilla
    13 września 2007
    Reply

    Nie lubię wytykać ludziom, ale…

    Skoro moi poprzednicy tego nie zrobili to chyba ktoś musi rozwiać tę konsolową mgiełkę doskonałości, którą autor tutaj wytworzył…

    Po pierwsze owe niemożliwe do osiągnięcia „Tacticsy” i Action RPG, których o ile dobrze się orientuję na rynku gier komputerowych nie brakuje. Z czego Action RPG jest ostatnio nawet częściej spotykane niż typowe gry RPG sprzed kilku lat.

    Druga sprawa… po prostu idzie się załamać jak się czyta o „fatalnej” liniowości na pc i niewiarygodnie cudownej liniowości z konsol. Racja są tytuły, w których liniowości nie ma (prawie) wcale jak wspomniany Morrowind. Autor przedstawił sytuację tak, jakby w pecetowych RPG liniowa fabuła była beznadziejna i nudna, zaś na konsoli nawet najbardziej banalne i oklepane tematy (właściwie to chodzi o to samo co na pc, bo przecież każdy RPG ma te same pierwowzory) są cudowne i niewiarygodnie przedstawione. Tutaj może nastąpić dla autora zaskoczenie: Fabuła liniowa nie musi oznaczać nudna. To, że trzeba przejść z punktu A do B przez C nie znaczy, że po prostu sobie idziesz ciachając potwory i robiąc questy „idź pogadać z nim i przynieś mi to co ci da”. Może być wiele zwrotów akcji, czy też niezwykłych odbiegów od wątku głównego, które pozwalają na długo zapomnieć o głównej fabule gry. No ale oczywiście czym są poboczne zadania wobec minigierek?! NIe ma to jak szubko klikać w jeden przycisk ewentualnie skacząc na boki od czasu do czasu, zamiast rozwikłać jakiś problem moralny, czy też chociażby uwolnić mieszkańców osady od problemu w postaci potwora/bandytów z gór. No ale na takie zadania nie patrzy się z tej strony jeśli ma się konsolę za przykład jedynej prawdy i przykładnego dobra konsole.

    Grafika… No nie wspomnę o czymś takim jak Gothic 3, Oblivion czy nawet takie głupie nieznaczące tytuły jak obie NWN. Ale oczywiście czym jest RPG bez mangi, półnagich lasek z za dużymi oczami i obowiązkowym faktem: wszystkie włosy długie i/lub postawione na głowie.

    Czary ;| NO tak przecież komu potrzeba rozbudowanego systemu magii, skoro można dać coś takiego: Kula ognia -> wielka kula ognia -> najwielgaśniejsza kula ognia. Zamiast typowych głupich czarów określających masę statystyk, spowalniających, otępiających, oślepiających, tworzących iluzje itp. itd., które są same w sobie kwintesencją RPG (tak tak RPG powstało na zasadach opartych na grze kośćmi, a nie na dwóch klawiszach „Chop” „Fire”).

    Tekst o bohaterach po prostu można wyśmiać. Z tego co rozumiem we wszystkich RPG na pc bochaterowie to maszyny, bo nie samemu można ich stworzyć i kierować ich wszystkimi poczynaniami łącznie z tym co powiedzą. Wolność wyboru, która tak neguje efekt liniowej fabuły jest tutaj tępiona. Postać ma się wypowiadać tylko na filmikach i tylko tak, jak wymyślili twórcy gry. No i oczywiście stereotypowi NPC są fatalni, chyba, że są na konsoli w bajkowym świecie pełnym gadających zwierząt o ludzkich kształtach i broni trzykrotnie większej od właściciela.

    Resztę wolę przemilczeć, aby uniknąć inwektyw.

  5. Pita
    14 września 2007
    Reply

    Ale prawda jest taka

    że tekst jest za stary na czesc Twojej krytyki to raz, dwa nie rozwialbys mglieki konsolowej perfekcyjnosci gdyby opisac to lepuiej niz w tym starym texcie. Co postaram sie zrobic kiedys :>

  6. Souyan
    19 września 2007
    Reply

    Eh

    Jako fan tak jrpg jak i crpg trudno mi nie wyrazić własnego zdania. Zgadzam się z poprzednikami: autor tego tekstu, mimo końcowego wniosku, wyraźnie wskazuje na to, że konsolowe rpgi są „lepsze”. Nie wiem jaką styczność miał z crpgami skoro jedyne tytuły jakie wymienia to BG2 i PT, zaś znacznie więcej widać ich gdy mówi już o konsolach. Przecież tak wiele jest świetnych tytułów na PC: te na podstawie systemu D&D jak Icewind Dale czy chociażby wspomniany BG, ale także wiele innych: Anachronox, Summoner, Divine Divinity, The Elders Scroll: Daggerfall (wszystkie te gry istaniały gdy autor pisał ten tekst), a na tym przecież lista się nie kończy. Mówienie zaś, że liniowość w crpg jest „be”, a w jrpg „cacy” do duże nieporozumienie. W swoim życiu więcej grałem w jrpg niż w crpg, bo znacznie bardziej je wole, podoba mi się tak samo cukierkowy świat Legend of Mana jak i futurystyczny klimat FF7, jednak przyznać musze, że to właśnie linioniowość jest największą bolączką jrpg. Ileż razy brakowało mi sił by skończyć gre, bo jedyne co robiłem to zdobywanie expa, expa i jeszcze raz expa, ileż razy przeklinałem twórców gier za to, że nie dali chodźby cienia podpowiedzi co mam zrobić i wielokrotnie przeszukiwałem te same lokacje, gdyż nie zrobiłem w niej jednej maleńkiej rzeczy dzięki której mogłbym ruszyć fabułe dalej. To ma być ta „konsolowa perfekcyjność”? Śmiem wątpić. Żeby ktoś nie zarzucił mi, że jestem gołosłowny: w Chrono Crossie, o którym wspomniał autor, w jednym momencie trzeba było wrócić do baru, do pierwszego miasta jakie się odwiedzało w „innym świecie”, gdzie za dzwiami czekał npc, z którym TRZEBA było porozmawiać by rudzyć fabułe do przodu, a nikt nigdzie nie powiedział, gdzie tego npca szukać. Ze wstydem i purpurowymi policzkami sięgałem po solucje do tejże gry, gdyż po prostu nie wiedziałem co mam zrobić. Żeby nie przedłurzać i tak już długiego wywodu: są wspaniałe gry tak na konsole jak i na komputer, wielokrotnie przechodziłem Suikodena II i FF7, ale też spędziłem setki (dosłownie!) godzin przy Baldurs Gate 2 szlifując moje postacie. Szczerze powiem, iż takie tematy raczej nie powinny być poruszane, bo to jak kłócenie się czy lepszy jest ser topiony z szynką czy z pieczarkami. Niby to samo, a jednak o wszystkim decyduje gust.
    Peace

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.