KOMBinatoryka, część 2

9_mtg1W ramach przypomnienia, moja skromna definicja komba. Kombo, to takie połączenie kart, dzięki któremu robią one choć odrobinę więcej niż oddzielnie. Właśnie dlatego wiele wymienianych przeze mnie układów nie jest znanych z turniejów – nie gra się nimi, gdyż za mało dają. Ja uważam jednak, że warto je znać mimo wszystko…

A teraz czas zmienić troszkę temat. Teraz zajmę się „produkcją” nieskończonej liczby kreatur, tworzeniem bardzo dużych stworów oraz innymi sztuczkami związanymi z naszymi kritami.

Co powiecie na nieskończoną manę i nieskończoną ilość ataków na turę? Oto karty potrzebne, aby to osiągnąć.

Life/Death
Life G
Sorcery
Until End of turn, all lands you control are 1/1 creatures, that are still lands.

Wording Death nie jest nam tutaj potrzebny.

Aggraveted Assault 2R
Enchantment
3RR: Untap all creatures you control. After this phase, there is an additional combat phase followed by an additional main phase. Play this ability only any time you could play a sorcery.

Przyda się jeszcze sześć lądów. Aby uruchomić kombo, musimy wprowadzić do gry sześć lądów oraz powyższy enchantment. Następnie zagrywamy Life, dzięki czemu nasze lądy stają się również stworkami. Tapujemy wszystkie nasze lądy dla uzyskania many, a następnie jej części używamy do zagrana zdolności Aggravated Assault’a. Wszystkie nasze stworki (a dzięki Life, również lądy) odtapowują się i są gotowe do ponownego wykorzystania. Tapujemy je ponownie dla mana i aktywujemy znowu zdolność Assault’a. Od tej chwili każde powtórzenie tych czynności daje nam jeden darmowy punkt mana. Na co wykorzystać tę nieskończoną mana? Może na zapłacenie kilka milionów razy za wyłożenie stwora z Centaurs Glade i wykonanie uzyskanymi centaurami kilku (kilkuset?) ataków w następnej turze? Może wystarczy największy w historii Magic: the Gathering Blaze? Wybór należy już do was.

9_mtg2
Następne kombo jest proste i mało efektowne w porównaniu z innymi, ale i tak jego uruchomienie dale bardzo wymierne skutki.

Coat of Arms 5
Artifact
Each creature gets +1/+1 for each creature in play that shares a creature type with it. (For example, if threre are three Goblins in play, each gets +2/+2.)

Ambush Commander 3GG
Creature – Elf
Forest you control are 1/1 green Elf creatures that are still lands.
1G, Sacrifice an Elf: Target creature gets +3/+3 until end of turn.
2/2

Mając na stole Coat of Arms wprowadzenie do gry Commander’a daje nam kilka bardzo dużych kritów. Przy założeniu, że co turę wykładaliśmy las, w piątej turze zagraliśmy Coat of Arms, a w szóstej las oraz Ambush Commander’a, to uzyskujemy w ten sposób co najmniej sześć elfów 6/6 oraz jednego elfa 7/7 (Commander’a właśnie). A nie biorę tu pod uwagę faktu, że we wcześniejszych turach prawdopodobnie zagrywaliśmy jeszcze inne elfy…


5_mtg3

Kolejna kombinacja została zaliczona przeze mnie jako kombo, ponieważ spełnia definicję, którą podałem na wstępie do tego artykułu. Kombo to jest proste i samo nam gry nie wygra, ale zapewne wydatnie się do tego może przyczynić.

Goblin Lackey R
Creature – Goblin
Whenever Goblin Lackey deals damage to a player, you may put a Goblin card from your hand into play.
1/1

Goblin Goon 3R
Creature – Goblin Mutant
Goblin Goon can’t attack unless you control more creatures than defending player. Goblin Goon can’t block unless you control more creatures than attacking player.
6/6

Cel jest prosty: pierwsza tura: Goblin Lackey. Druga tura, atak Lackeyem i wystawienie Goon’a z jego zdolności. Trzecia tura: wjazd Goon’em oraz Lackeyem (oraz zapewne jeszcze jakimś goblinem) za ok. 7 damage’u. Może to nic nadzwyczajnego w porównaniu z innymi kombami, ale swoje robi.


4_mtg4

Teraz pokażę, jak uzyskać innym kombem nieskończoną manę oraz nieskończoną ilość kritów.

Centaur Glade 3GG
Enchantment
2GG: Put 3/3 green Centaur creature token into play.

Krosan Restorer 2G
Creature – Druid
Tap: Untap target land.
Threshold – Tap: Untap up to three target lands. (Play this ability only if seven or more cards are in your graveyard.)
1/2

Wirewood Lodge
Land
Tap: Add 1 to your mana pool.
G, Tap: Untap target Elf.

Po wprowadzeniu do gry wszystkich powyższych kart trzeba tylko uzyskać threshold i przeciwnik może się już właściwie składać. Jak działa kombo? Tapujemy wszystkie lądy dla many, następnie odtapowujemy trzy (w tym Wirewood Lodge) za pomocą Restorera. Lodge’m odtapowujemy Restorer’a, którym odtapowujemy Lodge i kolejne lądy, itd. Uzyskaną manę wydajemy na wystawienie kilku miliardów centaurów z Glade’a. Proste i skuteczne. Jeżeli dorzucimy jeszcze Coat of Arms, nasze centaury „troszeczkę” urosną…

To jednak nie koniec. Trzeba jeszcze zmienić Restorerowi creature type na Elf. Można to osiągnąć przy pomocy Artificial Revolution.

Artificial Revolution U
Instant
Change the text of target spell or permanent by replacing all instances of one creature type with another. The new creature type can’t be Legend or Wall. (This effect doesn’t end at end of turn.)

Dzięki dla Szeszeja.


3_mtg5

Kolejne kombo produkuje nieskończoną ilość małych i wrednych insektów równocześnie tworząc sobie stworka o nieskończonej sile i wytrzymałości.

Verdant Succesion 4G
Enchantment
Whenever a green nontoken creature is put into a graveyard from play, that creature’s controller may search his or her library for a card with the same name as that creature and put it into play. If that player does, he or she then shuffles his or her library.

Elvish Soultiller 3GG
Creature – Elf Mutant
When Elvish Soultiller is put into a graveyard from play, choose a crature type. Shuffle all creature cards of that type from your graveyard into your library.
5/4

Wirewood Hivemaster 1G
Creature – Elf
Whenever another nontoken Elf comes into play, you may put a 1/1 green Insect creature token into play.
1/1

Nantuko Husk 2B
Creature – Zombie Insect
Sacrifice a creature: Nantuko Husk gets +2/+2 until end of turn.
2/2

Tłumaczenia działania komba: najpierw należy wprowadzić do gry wszystkie powyższe karty. Następnie poświęcamy dla Husk’a naszego Elvish Soultiller’a. Na stos wchodzą umiejętności: +2 +2 dla Husk’a, odpalana zdolność Vardant Succsion oraz odpalana zdolność Elvish Soultiller’a. Rozpatrujemy stos: wybieramy typ stworów, które wtasują się do biblioteki jako „elf” albo „mutant” aby wtasować poświęconego Soultiller’a. Zdolnością Succesion wykładamy owego elfa z biblioteki do gry. To uruchamia zdolność Wirewood Hivemaster’a. Pozwalamy mu włożyć do gry insect’a 1/1. W końcu pozwalamy naszemu Husk’owi urosnąć o +2/+2. Powyższy łańcuszek powtarzamy, dopóki nie uzyskamy satysfakcjonującej nas liczby insektów oraz nasz Nantuko Husk nie uzyska odpowiednich rozmiarów. Kombo można uruchomić oczywiście bez Hivemaster’a, ale wtedy trzeba je odpalać kilka tur z rzędu, aby wyeliminować wrażych blokerów…


4_mtg5

Następna kombinacja, którą omówię, pozwala na stworzenie nieskończonej ilości stworów o nieskończonych rozmiarach generując przy tym nieskończoną manę.

Kavu Lair 2G
Enchantment
Whenever a creature with power 4 or grater comes into play, its controller draws a card.

Coat of Arms
(wording w jednym z powyższych komb)

Words of Wilding 2G
Enchantment
1: The next time you would draw a card this turn, put a 2/2 green Bear creature token into play instead.

Mana Echoes 2RR
Enchantment
Whenever a creature comes into play, you may add 1 to your mana pool for each creature you control that shares a creature type with it.

Na początku musimy wymieniać nasze dobierane w normalny sposób karty na miśki. Kiedy wprowadzimy do gry Coat of Arms nasza „fabryka miśków” zacznie uruchamiać Kavu Lair, przez co zniknie problem z dociągiem. Pozostaje jeszcze znalezienie mana. Ta kwestia jest rozwiązywana przez Mana Echoes. Teraz pozostaje wytworzyć trochę misiów (nie zapomnijcie zużyć powstałej dzięki Mana Echoes nadprogramowej mana na „puste” aktywacje Words of Wilding!) i zaprezentować przeciwnikowi swoją armię w czasie najbliższej fazy ataku…

Asthner Opublikowane przez:

4 komentarze

  1. Ra-V
    8 sierpnia 2006
    Reply

    bleh 😉

    Tak jak w poprzedniej części – kilka słabych komb, na których nawet początkujący nie oparłby decka. 😛 Po pierwsze karty składowe zazwyczaj mają wysoki koszt mana. Po drugie – dostać je na rękę bez solidnej akceleracji drawu, nawet przy posiadaniu czterech kopii danych kart, graniczy z cudem. A chyba nie muszę nikomu udowadniać, iż najlepsze akceleracje drawu są w niebieskim (tego koloru tutaj nie zauważyłem)…

  2. Kris
    9 września 2006
    Reply

    Jestem tu nowy mozesz mi powiedziec jakm mam pograc w ta gre >

    Chodzi mi oto gdzie ona jest i czy trzeba ja sciagnac czy mozna grac odrazu czekam na szybka odpowiedz

  3. koczan
    12 września 2006
    Reply

    juz ci mowie moj newbie

    Wystarczy ze wydasz paredzeisiat lub pareset zlociszow na karty w sklpie np http://www.isa.pl (zestawy) lub w http://www.goblinafarm.com (na sztuki). Pozatym musisz znac choc troche ang. zebys mogl tlumaczyc text na kartach oraz zadawac sie z kims kto juz umie w to grac
    Koniec przemowienia. gg 9417758

  4. 1Samcio1
    2 grudnia 2006
    Reply

    Wizard

    na stronie http://www.k20.com.pl jest działdownload a tam programik o nazwie wizard – sciągnij go , zainstaluj , sciagnij wszytkie obrazkui z katalogu obrazki i mozesz robic nowe talie, a nastepnie testować je z innymi graczami- ale nie oddaje to takiego klimatu jak np granie z żywym przeciwnikiem 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.