Ktos w to gral moze?
Cthulthu: Dark Ages

- BLACKs
 - Tawerniany Cygan
 
- Posty: 3040
 - Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30
 
Cthulthu: Dark Ages
Czy ktos mial blizszy kontakt z tym systemem? Bo mnie bardzo zainteresowal. Jest to standardowy ZC, ale osadzony w sredniowieczu, niestety nie zostal wydany po Polsku.
Ktos w to gral moze?
			
			
									
									
			
			Ktos w to gral moze?

- 
				CoB
 - Tawerniak
 
- Posty: 1616
 - Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
 - Numer GG: 5879500
 - Lokalizacja: Opole
 - Kontakt:
 
Ja widziałem 
Będę szczery - to nie to samo, co normalny ZC i to łatwo odczuć. Tak jak Mroczne Wieki Wampira są dla mnie gównem, tak samo ten system. Ganianie rycerzem w płytówce za mackami jednak nie daje takiej satysfakcji.
Bądźmy szczerzy - tam nie ma takiego detektywistycznego podejścia, ukrywania, a później ucieczki. Ludzie w tamtych czasach mieli zupełnie inną mentalność i według mnie stwory Cthulhu były dla nich uosobieniem szatana, które trzeba zetrzeć w proch.
I tyle. Nie warto, no chyba, że chcesz grać w rąbankę kolejną, gdzie gracze łatwiej giną.
			
			
									
									Będę szczery - to nie to samo, co normalny ZC i to łatwo odczuć. Tak jak Mroczne Wieki Wampira są dla mnie gównem, tak samo ten system. Ganianie rycerzem w płytówce za mackami jednak nie daje takiej satysfakcji.
Bądźmy szczerzy - tam nie ma takiego detektywistycznego podejścia, ukrywania, a później ucieczki. Ludzie w tamtych czasach mieli zupełnie inną mentalność i według mnie stwory Cthulhu były dla nich uosobieniem szatana, które trzeba zetrzeć w proch.
I tyle. Nie warto, no chyba, że chcesz grać w rąbankę kolejną, gdzie gracze łatwiej giną.
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
			
			http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe

- BAZYL
 - Zły Tawerniak
 
- Posty: 4853
 - Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
 - Numer GG: 3135921
 - Skype: bazyl23
 - Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
 - Kontakt:
 
A ja myślę, że ten system może być równie ciekawy co ZC 1920, czy ZC 1990. Chodzi tylko o odpowiednie podejście do tego MG. Nie muszę chyba mówić, że tam bardziej pasują intrygi związane z wyprawami krzyżowymi i poszukiwaniem świętego Graala, coś w stylu "Imienia Róży" i innych takich. Na dobrą sprawę nie trzeba do tego zupełnie macek - wystarczy tajemnica, powiązana z Mitami i przeświadczenie graczy, że coś się może wydarzyć.
W ogóle nie rozumiem stwierdzenia:
			
			
									
									W ogóle nie rozumiem stwierdzenia:
Mam to rozumieć że we współczesnym Cthulhu ganiacie za mackami? Powiedz jeszcze, ze strzelacie do Przedwiecznych... To zupełnie nie jest idea ZC...CoB pisze:Ganianie rycerzem w płytówce za mackami jednak nie daje takiej satysfakcji.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
			
			
- 
				CoB
 - Tawerniak
 
- Posty: 1616
 - Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
 - Numer GG: 5879500
 - Lokalizacja: Opole
 - Kontakt:
 
W tym stwierdzeniu chodzi mi o to, że takie rycerzyki w płytówach to fanatycy i ta cała inkwizycja... Cthulhu i inni Przedwieczni, będą dla nich raczej ucieleśnieniem diabła, które trzeba zniszczyć.
Myślałem, że wyraźnie to napisałem :>
Nie wyobrażam sobie biskupa - detektywa, który po skończonym odkryciu kultystów idzie zainkasować ofiarę, a potem zamawia dziewki... hehe...
(EDIT)
Wszystko co ma "Dark Ages" w tytule odstrasza mnie setnie. Jak chcę coś średniowiecznego, to biorę Młotka i z równym powodzeniem mogę wprowadzać kultystów.
Łatwiej wystraszyć w bliższym nam okresie. No chyba, że nie mamy zamiaru prowadzić horrorów :>
			
			
									
									Myślałem, że wyraźnie to napisałem :>
Nie wyobrażam sobie biskupa - detektywa, który po skończonym odkryciu kultystów idzie zainkasować ofiarę, a potem zamawia dziewki... hehe...
(EDIT)
Wszystko co ma "Dark Ages" w tytule odstrasza mnie setnie. Jak chcę coś średniowiecznego, to biorę Młotka i z równym powodzeniem mogę wprowadzać kultystów.
Łatwiej wystraszyć w bliższym nam okresie. No chyba, że nie mamy zamiaru prowadzić horrorów :>
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
			
			http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe


- 
				CoB
 - Tawerniak
 
- Posty: 1616
 - Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
 - Numer GG: 5879500
 - Lokalizacja: Opole
 - Kontakt:
 
Nie masz tego samego w Warhammerze? (No w 2 ed. to już nie :>) Wystarczy zrezygnować z wielorasowości i już masz Dark Ages, gdzie możesz przemycać stwory Cthulhu. Ja bym Ci proponował kupić normalny podręcznik i połączyć Młota z Cthulhu - zapewniam, że efekt będzie ten sam, a jak znudzi Ci się średniowiecze, będziesz mógł prowadzić w XIX i XX wieku 
			
			
									
									http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
			
			http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe

- BAZYL
 - Zły Tawerniak
 
- Posty: 4853
 - Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
 - Numer GG: 3135921
 - Skype: bazyl23
 - Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
 - Kontakt:
 
Kiedyś uczestniczyłem w martwym już niiestety projekcie 'Cthulhu made in Poland' (badziewna nazwa), który opisywał historię Polski wśród Mitów. Bardzo dokładnie zgłębiłem historię Ziemi Lubuskiej (o niej pisałem) i muszę powiedzieć, ze naprawdę wychodziły mi bardzo ciekawe pomysły na scenariusze i fabuły własnie w średniowieczu. Wystarczy tylko poszukać starych zapiskó, legend czy historii przeczytać je, a w miejsce zdarzeń niewytlumaczalnych, czy niejasnych ze względu na brak informacji wpleść odpowiednie Mity. Efekt gwarantowany.
Powiem tylko, że ja napisałem historę Gorzowa Wielkopolskiego, jako miasta kultystów-wygnańców z terenów Nieniec, które zostało przeklęte przez kultystów z Niemiec. Od tamtej pory kazdy kto mógł starał się albo pozbyć tych ziem, albo zrównać miasto z ziemią (w co ładnie komponowała się historia tych terenów). Tymczasem, zupełnie niezależnie Cierzy (Jerzy Cichocki) pisał o Warszawie - też mieście przesiąkniętym Mitami, ale tytaj toczyły się walki między armiami chcącymi zdobyć miasto i tajemnice do swoich celów (niestety znam tylko ogólny koncept).
Pomyśl ile z tych dwóch faktów, które ujawniłem mozna wysnuć ciekawych watków na przygody w średniowieczu, a zapewniam Cię że tego było naprawdę wiele...
			
			
									
									Powiem tylko, że ja napisałem historę Gorzowa Wielkopolskiego, jako miasta kultystów-wygnańców z terenów Nieniec, które zostało przeklęte przez kultystów z Niemiec. Od tamtej pory kazdy kto mógł starał się albo pozbyć tych ziem, albo zrównać miasto z ziemią (w co ładnie komponowała się historia tych terenów). Tymczasem, zupełnie niezależnie Cierzy (Jerzy Cichocki) pisał o Warszawie - też mieście przesiąkniętym Mitami, ale tytaj toczyły się walki między armiami chcącymi zdobyć miasto i tajemnice do swoich celów (niestety znam tylko ogólny koncept).
Pomyśl ile z tych dwóch faktów, które ujawniłem mozna wysnuć ciekawych watków na przygody w średniowieczu, a zapewniam Cię że tego było naprawdę wiele...
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
			
			

- 
				Phoven
 - Bosman
 
- Posty: 1691
 - Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 16:39
 
Hm.. tak się pzryglądam dyskusji i dochodzę do wniosku że... nie dochodzę do żadnego wniosku 
 Jeśli już porównać V:tM i Mroczne wieki to to pierwsze jest zdecydowanie lepsze ale "Wieki" są... ciekawe? Po prostu inne 
 Za gówno ich na pewno nie uważam  
 
A co do CoC w średniowieczu - nie wiem bo nie grałem ani nie widziałem systemu. Lecz pamiętam kiedyś opublikowany mini setting do CoC w MiM. Setting łączył teoretycznie dwie skrajne gry - Cyberpunka i Zew Cthulhu. I wyszło to... na prawde dobrze
 Te dwie sesje z moją dawną drużyną były na prawde piękne ^^ (szczególnie że ich postacie kiedy zobaczyły inkarnacje wielkiego przedwiecznego były pewne że... się naćpały 
 )
			
			
									
									
			
			A co do CoC w średniowieczu - nie wiem bo nie grałem ani nie widziałem systemu. Lecz pamiętam kiedyś opublikowany mini setting do CoC w MiM. Setting łączył teoretycznie dwie skrajne gry - Cyberpunka i Zew Cthulhu. I wyszło to... na prawde dobrze

- 
				CoB
 - Tawerniak
 
- Posty: 1616
 - Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
 - Numer GG: 5879500
 - Lokalizacja: Opole
 - Kontakt:
 
Mówisz o CyberCthulhu. Szczerze mówiąc mógł wydawać się piękny, ale (hehe) Cthulhu:Dark Ages jest już lepszy od Cyberowego Cthulhu. W sumie ciężko mi stwierdzić, dlaczego tak jest, ale ten setting zakładał zbyt dużo walki - głównie z kultystami - dlatego tam klimat Lovrcrafta stał się rzeczą drugoplanową, a wązniejszy był sam Cyberpunk.
			
			
									
									http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
			
			http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe

- 
				Phoven
 - Bosman
 
- Posty: 1691
 - Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 16:39
 
A czy Narrator nie moze dowolnie tego interpretować?CoB pisze:Mówisz o CyberCthulhu. Szczerze mówiąc mógł wydawać się piękny, ale (hehe) Cthulhu:Dark Ages jest już lepszy od Cyberowego Cthulhu. W sumie ciężko mi stwierdzić, dlaczego tak jest, ale ten setting zakładał zbyt dużo walki - głównie z kultystami - dlatego tam klimat Lovrcrafta stał się rzeczą drugoplanową, a wązniejszy był sam Cyberpunk.

- 
				AC
 - Bosman
 
- Posty: 2204
 - Rejestracja: sobota, 17 grudnia 2005, 17:11
 - Numer GG: 4159090
 - Lokalizacja: Las Szamanów
 - Kontakt:
 
To kwestia podejścia do gry, CofC:DarkAges jest trudniejsze do grania niż np 1890s,1920s czy 1990s, ale zabawa też może być przednia. Po pierwsze: kto w 1922 roku gra człowiekiem o majątku Henry'ego Ford'a? Tak samo postacie graczy w Dark Ages mogą być wolnymi chłopami albo drobnymi rzemieślnikami, nie muszą mieć zbroi czy mieczy. Po drugie klimat wtedy był bardziej mroczny niż w naszych czasach: cienie były dłuższe, a nieumarli byli czymś naturalnym (naturalne nie znaczy tutaj realne). Ta sama rzeczywistość, ci sami ludzie, inne podejście do świata i inna mentalność.
Podobnie w odległej przyszłości: fajnie mieć działko plazmowe, ale co jeśli technika jest niszczona przez moc Mitów? Albo inaczej: jak z działka plazmowego pozbyć się pasożyta, który zasiedlił się w jednym z 10 ludzi na statku kosmicznym i nawet ta osoba nie wie, że jest zarażona?
			
			
									
									
			
			Podobnie w odległej przyszłości: fajnie mieć działko plazmowe, ale co jeśli technika jest niszczona przez moc Mitów? Albo inaczej: jak z działka plazmowego pozbyć się pasożyta, który zasiedlił się w jednym z 10 ludzi na statku kosmicznym i nawet ta osoba nie wie, że jest zarażona?

- 
				makk
 - Tawerniany Zabójca Trolli
 
- Posty: 425
 - Rejestracja: sobota, 4 listopada 2006, 23:10
 - Numer GG: 6386578
 - Lokalizacja: Łódz
 - Kontakt:
 
Z Ctulchuchem miałem nikły kontakt ale jeżeli spojrzeć na realia średniowiecza to raczej chłop miał niewielkie szanse rozpoczęcia kariery jako poszukiwacz mitów. Jego zmartwienie polegało na wyżywieniu rodziny, zapłaceniu daniny i wydaniu córki. Władykowie raczej nie pozwalali im na wiele swobody. A przygoda w stylu, że ów biedny chłop rozwiązuje proble zjadanych owiec i okazuje się, że robi to jakieś, coś mackowate wygląda lekko śmiesznie. No i patrząc na bogobojność ludzi w tamtych czasach to przedwieczni byliby demonami, czarownikami itd.chłopami albo drobnymi rzemieślnikami
Choć może jakby zagrać inkwizytorem lub klechą który rozwiązuje zagadki lecz średniowiecze daje tyle możliwości tajemnic i mroku, że upychanie tam mitów mija się z sensem.

- 
				Uciekinier
 - Marynarz
 
- Posty: 169
 - Rejestracja: środa, 18 stycznia 2006, 22:13
 
Mnie się bardzo podoba idea mrocznych wieków splątanych z mitami Cthulhu. Słusznie Bazyl wspomniał o "Imieniu Róży", postać gracza wcale nie musi być tym rycerzem, najemnikiem, żołnierzem (nawet nie powinna nim być - niepiśmienność może bardzo przeszkodzić) - może to być mnich zajmujący się bardzo różnymi rzeczami, wysoko postawiony urzędnik, szlachcic (ale nie koniecznie wybitny wojownik), inkwizytor, znany artysta, podróżnik... 
Tematów jest mnóstwo, jak już słusznie niektórzy zauważyli: osławiona już inkwizycja, wyprawy krzyżowe, templariusze, ruchy heretyckie, rozpusta kardynałów i papieży w Rzymie/Awinionie, chorzy umysłowo władcy, rodzące się powolutku idee renesansowe, poganie, zarazy itp. itd.. Szkoda tylko, że wiele z nich łączy się z religią. Taka byłą wówczas epoka, ale skazuje to graczy na pewną monotematyczność.
Wizja gotyckiego zamku, badanego przez postać, która ma tyle wspólnego z mieczem co ja z miłością do Elfów, jest wręcz cudowna!
"Cthulhu made in Poland" - słyszałem o tym, szkoda że nie żyje...
			
			
									
									Tematów jest mnóstwo, jak już słusznie niektórzy zauważyli: osławiona już inkwizycja, wyprawy krzyżowe, templariusze, ruchy heretyckie, rozpusta kardynałów i papieży w Rzymie/Awinionie, chorzy umysłowo władcy, rodzące się powolutku idee renesansowe, poganie, zarazy itp. itd.. Szkoda tylko, że wiele z nich łączy się z religią. Taka byłą wówczas epoka, ale skazuje to graczy na pewną monotematyczność.
Wizja gotyckiego zamku, badanego przez postać, która ma tyle wspólnego z mieczem co ja z miłością do Elfów, jest wręcz cudowna!
"Cthulhu made in Poland" - słyszałem o tym, szkoda że nie żyje...
Wciąż mnie ścigają!
			
			
- 
				Mistrz Małodobry
 - Marynarz
 
- Posty: 370
 - Rejestracja: niedziela, 20 sierpnia 2006, 00:22
 
Aj waj 
zapomniałes wymienic jedyna w Europie grupe ludzi u których od wieków znajomosc pisma jest czyms standardowym
 
można by poprowadzi jakiegos Rabbi albo badacza Kabały
problem w tym że w Cthulhu liczy sie osadzenie sesji w okresie i wczucie się weń i to jest główną wadą przenoszenia w okres sredniowiecza
to że trzeba sie wczuwac w realia o wiele bardziej nam obce z zupełnie inną umyysłowośią ludzi zyjących w tamtym okresie
			
			
									
									zapomniałes wymienic jedyna w Europie grupe ludzi u których od wieków znajomosc pisma jest czyms standardowym
można by poprowadzi jakiegos Rabbi albo badacza Kabały
problem w tym że w Cthulhu liczy sie osadzenie sesji w okresie i wczucie się weń i to jest główną wadą przenoszenia w okres sredniowiecza
to że trzeba sie wczuwac w realia o wiele bardziej nam obce z zupełnie inną umyysłowośią ludzi zyjących w tamtym okresie


- 
				AC
 - Bosman
 
- Posty: 2204
 - Rejestracja: sobota, 17 grudnia 2005, 17:11
 - Numer GG: 4159090
 - Lokalizacja: Las Szamanów
 - Kontakt:
 
Niestety "realia" różnią się dość mocno od zwykłej wiedzy o średniowieczu serwowanej w szkołach podstawowych i średnich. Pisałem o wolnych chłopach, a nie o zależnych, wtedy w Dark Ages byli jeszcze wolni chłopi. Zresztą z tą bogobojność to też nie do końca, bo w Mrocznych Wiekach powszechne było pogaństwo, a jeszcze w późnym feudaliźmie (wieki po Mrocznych Wiekach) na Uniwersytecie Krakowskim wykładano sztukę magiczną i alchemię. Przedwieczni to nie jest "mackowate coś"makk pisze:jeżeli spojrzeć na realia średniowiecza to raczej chłop miał niewielkie szanse rozpoczęcia kariery jako poszukiwacz mitów. Jego zmartwienie polegało na wyżywieniu rodziny, zapłaceniu daniny i wydaniu córki. Władykowie raczej nie pozwalali im na wiele swobody. A przygoda w stylu, że ów biedny chłop rozwiązuje proble zjadanych owiec i okazuje się, że robi to jakieś, coś mackowate wygląda lekko śmiesznie. No i patrząc na bogobojność ludzi w tamtych czasach to przedwieczni byliby demonami, czarownikami itd.
Ciekawe jak by wyglądała przygoda CofC rozgrywana w czasach neolitu albo pierwszych wiekach istnienia Rzymu (polecam książkę Turms Nieśmiertelny).
Można przerzucić całą odpowiedzialność na Strażnika Tajemnic, a z postaci graczy zrobić przypadkowych podróżników w czasie bez możliwości powrotu kiedy by chcieli.Mistrz Małodobry pisze:to że trzeba sie wczuwac w realia o wiele bardziej nam obce z zupełnie inną umyysłowośią ludzi zyjących w tamtym okresie

- 
				makk
 - Tawerniany Zabójca Trolli
 
- Posty: 425
 - Rejestracja: sobota, 4 listopada 2006, 23:10
 - Numer GG: 6386578
 - Lokalizacja: Łódz
 - Kontakt:
 
Z tego co czytałem przygody do Ctultucha i nowele pana L..crafta (nie pamiętam jak się to pisało) to klimat był fajny i mhroczny. A pomysł z podróżnikami w czasie to już pachnie brzydko "Slajdersami" czy jak ich tam zwał i moim zdaniem zabija klimat mitów no i robi tandetę pierwszej klasy.Można przerzucić całą odpowiedzialność na Strażnika Tajemnic, a z postaci graczy zrobić przypadkowych podróżników w czasie bez możliwości powrotu kiedy by chcieli.
No jeżeli strażnik ma tylko budować klimat za wszstkich to już współczuję prowadzącemu.
A ja wyżej wspomniałem, że chciałbym zobaczyć "wolnego chłopa" który gania za mitami i innym plugastwem, a nie pilnuje chałupy itd. No i taki niepisaty, nieczytaty ciekawe jak będzie owym badaczem jak z księgami to miał tyle doczynienia co nic. Kto w średniowieczu był wykształcony i miał pojęcie o świecie??Pisałem o wolnych chłopach, a nie o zależnych, wtedy w Dark Ages byli jeszcze wolni chłopi.
No i co a w pogaństwie to nie ma symboli, znaków i "bóstwobojności"Zresztą z tą bogobojność to też nie do końca, bo w Mrocznych Wiekach powszechne było pogaństwo,


			

	


