Porady dla początkujących Mistrzów Gry

To forum przeznaczone na dyskusje dotyczące prowadzenia i przygotowywania rozgrywki. Tematy tylko dla Mistrzów Gry.
ODPOWIEDZ
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Klimat, smaczki i inne - porady dla początkujących Misiów

Post autor: Rav_96 »

Witam !
Jestem bardzo początkujacym MP i chciałbym wprowadzić do swoich przygód elment/elementy które wciągną graczy. Mówie tu o róznych smaczkach , wprowdzaniu klimatu i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy. Nie wiem czy toważne ael na wszelki wypadek podaje , że prowadze sesje w systemie D&D.
Z góry dziękuje za ciekawe rady. :D
kaziu
Mat
Mat
Posty: 403
Rejestracja: niedziela, 19 listopada 2006, 21:36
Numer GG: 7230085
Lokalizacja: Sagan

Re: Klimat, smaczki i inne - porady dla początkujących Misiów

Post autor: kaziu »

Może nie jestem super doświadczonym Mg, (1 rok prowadzenia 9 lat gry) ale jak zaczynałem prowadzić w nowej grupie to zrobiłem kilka sesji różnego typu, np. Detektywistyczne, Siekaninki, Horror itp. i zapisałem sobie jakie oni typy sesji lubią. Sporo tego nawet było(dużo szczegółów) i zawsze mam na czym oprzeć sesje.
Na przykład łączę eksplorację(uwielbiają zwiedzać miejsca) z motywami "skradanek" i zdobywania potęgi, robię mapę myśli(gdzie, jak, czemu itp.) i piszę ;] oprócz tego przydaje się muzyka(bez wokalu) na sesji bo troszkę( u mnie bardzo) podbudowuję klimat.(to takiego czegoś polecam Nox Arcane gdyż ma zarypiste piosenki pod sesję, na pebie jest)
Matt_92
Mat
Mat
Posty: 554
Rejestracja: sobota, 18 sierpnia 2007, 17:35
Numer GG: 6781941
Lokalizacja: Duchnice k/Pruszkowa

Re: Klimat, smaczki i inne - porady dla początkujących Misiów

Post autor: Matt_92 »

Dobre rady (wyciągnęte po moich pierwszych sesjach ze znajomymi):

Jeśli się przed sesją narobisz, nawymyślasz i w ogóle odwalisz mnóstwo roboty aby grało się jak najlepiej, a potem gracze to rozwalą, to jednak będzie Ci przykro i potem już nie będzie Ci się chciało tyle robić.

Najpierw staraj się improwizować i wciągnąć graczy, pierwsze sesje nie będą zapewne super klimatyczne, ale gracze muszą załapać o co chodzi.

Wymyśl prostą fabułę i nie wchodź za bardzo w szczegóły przy planowaniu. W RPG chodzi o to żeby wszyscy dobrze się bawili- czyli ty jako MG również.

Postaraj się zapamiętać podstawowe zasady mechaniki, ewentualnie rozpisać sobie na kartce, żeby móc szybko zajrzeć.

Jeśli twoi znajomi mieli wcześniej do czynienia jedynie z cRPG, albo nie daj Boże darmowym MMO (Tibia RLZ!), to możesz spodziewać się, że będą zabijali wszystko co się rusza. Naucz ich, że jako Bohaterowie Graczy, są częścią świata, który żyje własnym życiem. Kradzież czy morderstwo skutkują karą, pomoc wieśniakom w usunięciu bandy goblinów- darmowym żarciem i kilkoma kolejkami piwa w karczmie.
Musisz zmusić ich do myślenia.

Nie zabijaj ich postaci bez dobrego powodu. Jednak jeśli robią coś idiotycznego, to zasługują na karę.
Nagradzaj, graczy jeśli widzisz że się starają.

Mam nadzieję, że choć to co napisałem choć trochę Ci pomoże.
Matt.
A d'yaebl aep arse!
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Rav_96 »

Rady ogólne , ale bardzo przydatne i myśle że już nie długo wejdą w życie :D. A teraz mój drugi problem. Kilka razy prowadziłem juz sesje no i oczywiście pojawiały się walki. Ale to był chyba najgorszy element... Rzut kostką, rzut kostką, obrażenia , a gracze czekali kiedy sie skończy to nudne cos nazywane walką... Chciałbym aby walki były pełne napięcia i emocji. Chodzi mi tu nie tylko o dynamike , ale także o opisy. Powiedzmy sobie wprost "krasnolud atakuje cię" i rzut kotka jest mało ekspresyjne.
A więc czekam na kolejna porcje wspaniałych rad :D
Matt_92
Mat
Mat
Posty: 554
Rejestracja: sobota, 18 sierpnia 2007, 17:35
Numer GG: 6781941
Lokalizacja: Duchnice k/Pruszkowa

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Matt_92 »

Czytaj książki. Szczególnie opisy walk (czy to w Wiedźminie, książkach z FR, czy jeszcze innym Fantasy).
Staraj się opisywać ataki. Wprawdzie wszystko i tak sprowadza się do jednego rzutu, ale za ładny opis możesz przyznać graczom dodatkowe "oczka" przy teście.
Zamiast "krasnolud atakuje", możesz powiedzieć "bierze zamach i tnie toporem z góry", albo "wykonuje półobrót, i wyprowadza cios z boku".
A d'yaebl aep arse!
kaziu
Mat
Mat
Posty: 403
Rejestracja: niedziela, 19 listopada 2006, 21:36
Numer GG: 7230085
Lokalizacja: Sagan

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: kaziu »

Poczytaj książki mające coś wspólnego z DnD (FR itp) bo tam roi się od ciekawych opisów walki, i rób bitwy wymagające taktyki a nie nudnego rzucania kostkami, narysuj teren walki, rozstawienie itp. Zrób walki które bez mózgu nie wygrasz.
Mekow
Bosman
Bosman
Posty: 1784
Rejestracja: niedziela, 28 maja 2006, 19:31
Numer GG: 0
Lokalizacja: A co Cię to obchodzi? :P

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Mekow »

Podpisuje sie pod ciekawszymi opisami :)
A zanim dojdzie do walki opisz im jak wyglada ich przeciwnik ;)

Polecam tez zastosowanie figurek! Jesli nie masz "prawdziwych" - ja nie mam, bo sa dosc drogie, mozesz wziazc cos w zastepstwie: ludziki lego, plastikowe zolnierzyki, stare zabawki (to takze dobry pomysl na oryginalna postac/rase).
Walka inaczej bedzie wygladala jesli gracze zobacza swoja postac (figurke) na polu bitwy.
Ostatnio bardzo mało sesji się tu gra... ciekawe dlaczego?
Odnosi się wrażenie, że to forum wymiera :?





Ostatnio edytowano piątek, 30 luty 2012, 14:76 przez Mekow, łącznie edytowano 28 razy
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Rav_96 »

Za kolejną porcję rad po raz kolejny dziękuję :D
Ale to nie koniec. Jaka powinna być pierwsza przygoda ? Taka, żeby wciagnęła graczy, żeby chcieli grać dalej i niecierpliwie oczekiwali kolejnej sesji. Prosta czy wręcz przeciwnie ? Krótka czy długa ?
Mile widziane rady jak i przykłady. Jak wy zaczynaliście ? Czy gracze wciągnęli się po pierwszej czy po kilku przygodach ?
evilmg
Majtek
Majtek
Posty: 78
Rejestracja: sobota, 13 grudnia 2008, 13:45
Numer GG: 0

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: evilmg »

Jak znasz graczy i wiesz co lubia to nie masz problemu... jak nie wiesz co lubia to powiedz im wprost, ze pierwsze kilka sesji bedziecie sie docierac a Ty bedziesz szukal zlotego srodka. Kiedyś tak poprowadzilem sesje w klimatach detektywistycznych w swiecie autorskim kumpla. Jeden z graczy sie tak najaral przedstawiona im zagadka, ze gdy bylismy zmuszeni przerwac gre i odlozyc ja na kolejny tydzien ciagle zawracal innym glowe i pytal co powinni zrobic :lol:
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: CoB »

Pierwszą przygodę proponuję rozegrać na dwa sposoby:
1) Hack & Slash z dużą ilością doświadczenia i kombinowania
2) Kryminał z elementami H&S :P

Przygoda powinna trwać od 2 do 4 godzin (większość spokojnie wytrzyma ten czas). Ja zaczynałem właśnie od takiej, niezbyt trudnej, w której chodziło po prostu o uwolnienie BNa z łap goblinów. Wystrzałowo nie było, ale myślę, że wszystkim się podobało, bo chcieli grać dalej. Tak więc nie bój się walki ;) Oczywiście możesz dodać do tego zagadkę. Ciężko mi z biegu napisać odpowiedni scenariusz - pogrzeb w archiwalnych numerach Tawerny, a na pewno coś znajdziesz ;)

Co do ostatniego pytania - moi gracze wciągnęli się już po pierwszej przygodzie, ale prawdziwy klimacik przyszedł po kilku kolejnych, kiedy nikt nie miał już problemów z mechaniką.
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Rav_96 »

Mam jeszcze jedno pytanie.
Czy prowadzenie "gotowca" jest łatwiejsze ? Czy jednak lepiej zaufać swojej wyobraźni?
evilmg
Majtek
Majtek
Posty: 78
Rejestracja: sobota, 13 grudnia 2008, 13:45
Numer GG: 0

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: evilmg »

Łatwiejsze? chyba nie, ale na pewno mniej pracochłonne. Jak stworzysz sam scenariusz to bedziesz go na wylot znał, jeśli użyjesz gotowca musisz się go nauczyć. Jedyna różnica jest taka, że przygotowania zajmują dłużej przy tworzeniu od podstaw...
Matikls
Szczur Lądowy
Posty: 1
Rejestracja: wtorek, 23 czerwca 2009, 15:05
Numer GG: 1398461

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Matikls »

Ja natomiast skłaniam się ku wyobrazni "gotowiec" czy własny scenariusz mistrza gry nie odda "losowości" świata fantasy. Uważam że mistrz gry powinien postawić problem który mają rozwiązać gracze, okoliczności, i kto za tym stoi, a resztę fabuły mistrz gry powinien obmyśleć podczas zabawy.
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Rav_96 »

Mam taki problem. No bo niewielu graczy mam (2 być może będzie trzeci). I teraz, mam kilka pomysłów:
:arrow: układać przygody z wglądem, że jest mało graczy
:arrow: dodawać graczom towarzysza. Będą nim sterować, ale będzie jakby też to specyficzny BN
:arrow: znaleźć kogoś jeszcze, tyle że my sie znamy (z klasy) i ten ktoś może będzie sie musiał przystosować
Co do ostatniego pomysłu to jakby ktos chętny był to przyjme z otwartymi ramionami :D tyle że raczej nie jakiś weteranów (chyba że cierpliwych ;) ) i raczej młodych.
Podsumowując proszę o radę i jak ktoś chętny to o odzew :P
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: CoB »

Fajnie prowadzi się małym drużynom i to wcale nie pech, że masz tylko 2 graczy. Możesz spokojnie umieszczać w fabule dodatkowych BN-ów, którzy zależnie od scenariusza będą z nimi współpracować (a mogą ich równie dobrze zdradzić albo zostawić w najmniej oczekiwanym momencie lub ginąć przez jakiegoś Bossa, by gracze znienawidzili go bardziej :twisted: )

I niech gracze raczej nie sterują towarzyszem. On jest postacią 2-planową, a postaci graczy są na głównym planie! Tak więc ty zajmij się takimi bohaterami niezależnymi.

Co do gotowców - są spoko, szczególnie w przypadku, kiedy prowadzisz wiele sesji. Ja osobiście poprowadziłem kilka sesji z Tawerny RPG, Złotych Smoków i MiMów i muszę przyznać, że były dobre ;) Jednak nie warto na dłuższy czas tak prowadzić bo... zabraknie materiałów! Dlatego raz na jakiś czas sięgam po gotowca (co może zaskoczyć graczy, bo jaki MG, taki styl prowadzonego scenariusza. Mój już w miarę znają... Kiedy biorę scenariusz z internetu załamuję rutynę - przynajmniej w warstwie fabularnej).
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Rav_96
Szczur Lądowy
Posty: 7
Rejestracja: piątek, 19 czerwca 2009, 17:45
Numer GG: 2550937
Skype: rafal25031996
Lokalizacja: Gorzów Wlkp.

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: Rav_96 »

Humor w moich przygodach
Oto myśl przewodnia mojego kolejnego postu. Otóż chiałbym aby gracze na długo i z miłym odczuciami zapamiętali moje przygody. A nic tak nie poprawia atmosfery jak dobry humor na sesji. Jednak pamiętajmy, że to dalej sesja RPG, a nie kabaret... Tak więc w jakich elementach rozgrywki można sobie pożartować i w jakich ilościach ?
PaRaSiTe
Pomywacz
Posty: 37
Rejestracja: wtorek, 10 marca 2009, 20:23
Numer GG: 4494492
Lokalizacja: Jaworzyna Śląska/Wrocław

Re: Porady dla początkujących Mistrzów Gry

Post autor: PaRaSiTe »

Problem polega też na tym, jak często się gra itd.
Jak ostatnim razem spotkaliśmy się z kumplami po roku nie widzenia się, to mimo tego, że byliśmy na trzeźwo, sesja była z góry skazana na śmierć- i to w spazmach śmiechu :)
Ja prowadziłem i przyznam, że już sił nie miałem xD
Uznałem, że to była najgorsza sesja w moim życiu, ale gracze byli zadowoleni i stwierdzili, że w życiu się jeszcze tak na sesji nie bawili :)

A jak wczoraj zrobiłem sesję to znowu przeszkodziły nam urodziny kumpla, który przyniósł dobrych parę butelek miodu i innych trunków. Efekt- sesja była... hmmm... karczemna ^^ jako, że mam mocną głowę to potem im opowiadałem co wyprawiali, ale kolejna sesyjka w plecy :)

Najlepiej wg mnie tak na spokojnie sesje robić. Przede wszystkim gracze muszą być na siłach (zmęczeni/niewyspani odpadają, to samo napici ;)), warto zrobić przerwę w międzyczasie na jakieś pożywienie jeśli sesja ma być dłuższa, alkohol- czemu nie, ale w niewielkich ilościach, tak, żeby się rozgadali a nie rozwalali ;)

No i, jak znasz trochę graczy, to praktycznie po 10-15minutach gry jesteś w stanie stwierdzić czy z tej sesji cokolwiek będzie. Bo jak gracze są znudzeni na początku albo coś psują od razu, to najczęściej nie da się ich już w żaden sposób poskromić. wtedy lepiej przerwać sesję i przełożyć na inny termin. Albo kombinować, ale mogą wyjść takie bajki jak wyżej napisałem. Chyba, że cię one satysfakcjonują ;)

Z humorem nie należy przesadzać. W luźniejszej części sesji (kiedy nie mają nic ciekawego do roboty) można jakiś przerywnik zastosować, nawet bardziej komiczny. Ale np. podczas walki czy jakiejś bardziej klimatycznej czy mrocznej akcji to raczej tylko humor czarny i w mniejszych ilościach. No i to chyba zależy jeszcze od klimatu.
Gracie w DnD więc chyba możecie sobie pozwolić na trochę lżejsze prowadzenie. Ja z reguły młotek, albo światy autorskie a prowadzę o ile się da bardziej hmmm... ciężko. O ile jest możliwość na cięższy klimat to go stosuję i podobno mi to nawet wychodzi. Ale jak klimat szlag trafia... oj się dzieje :D

To tyle. O ile cokolwiek pomogłem ;P
ODPOWIEDZ