Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Forum poświęcone Dungeons and Dragons oraz wszystkim systemom opartym na mechanice d20.

Który system (związany ze średniowieczem) Ci najbardziej pasuje?

Oko Yrrhedesa
2
2%
Earthdawn
5
5%
Warhammer
36
38%
Dungeons and Dragons
41
44%
Kryształy Czasu
2
2%
inny ...
8
9%
 
Liczba głosów: 94
Nekonushi
Bombardier
Bombardier
Posty: 890
Rejestracja: piątek, 22 września 2006, 10:04
Numer GG: 10332376
Skype: p.kot.l.
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Nekonushi »

Tu się nie zgodzę - sam preferuję D&D ale nie widzę problemu by cały czas grać tą samą postacią w WFRP. Powiem więcej - w D&D tworzymy postać która będzie już się tylko ulepszać w jednej rzeczy (np zaklęcia bojowe, lecznicze, kradzież itp.) a w WFRP postacie są bardziej zróżnicowane i ta którą mamy na początku może całkowicie odbiegać od tej, którą będziemy mieli na końcu. Ja nie lubię WFRP jeszcze z powodu systemu klas i profesji - przez to jeśli chcę grać magiem to z początku jestem dupny, potem gra się trochę łatwiej, a w końcu jestem przegięty. Trochę nudno się tak gra.
Obrazek
Obrazek
Czerwona Orientalna Prawica
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: BLACKs »

Wasze opinie opierają się na WASZYM stylu gry i WASZYCH doświadczeniach, a nie rzetelnej ocenie danego systemu.
Ja nie lubię WFRP jeszcze z powodu systemu klas i profesji - przez to jeśli chcę grać magiem to z początku jestem dupny, potem gra się trochę łatwiej, a w końcu jestem przegięty. Trochę nudno się tak gra.
Kto Ci każe grać "od zera do bohatera"? Moi gracze zaczynają od 700 PD (WFRP) / 5 Poziomu (DnD), bo nie mamy zamiaru grać kmiotkiem gorszym niż przeciętny goblin i wolimy mocniej rozkręcić kampanię na samym początku.

Drugi kontrargument - nie wiem czy zauważyłeś, ale system "od zera do bohatera" występuje w większości fantasy mainstreamówek, nawet w DnD. Na 1lvl postać bije się z koboldami, na 10lvl zażyna 5 metrowe robale rodem z "Diuny", a na 20lvl+ idzie z drużyną na Tarrasque, o zabijaniu bogów i półbogów nie wspominając.

Po trzecie - zasada Furii Ulryka (WFRP 2ed) sprawia, że bohatera w każdym stadium rozwoju może załatwić nawet wilk. W przeciwieństwie do DnD, ta zasada zawsze działa ze skutkiem, ponieważ krytyk w d20 od goblina nie zabije 20lvl postaci.

Podsumowując, system od zera do bohatera jest założeniem, a nie Jedyną Słuszną Drogą kampanii i występuje nie tylko w WFRP.
Stolar pisze:Wygląda to tak, że spotykamy się z kumplami, 2 godziny robimy postacie, a po kolejnych 3 godzinach wszyscy nie żyją, ewentualnie po raz piąty dziesiąty próbują uciec z więzienia, ewentualnie złapani przez gobliny lądują na ludzkiej arenie (nie pytajcie w jaki sposób :? ) i muszą się tłuc między sobą, bo inaczej zestrzeli ich 5000 kuszników
WFRP według BLACKsia:
- aspekt mechaniczny postaci jest tworzony w 15 min,
- istnieje taka rzecz jak Punkty Przeznaczenia i MG potrafi je wykorzystać. Nie sądzę, by na jednej sesji, o której ogólnie powiedziałeś, wszyscy gracze zużyli swoje PP i zginęli. Pozdrów MG.
- gobliny zjadłyby ich, a nie bawiły się w areny,
- 5000 kuszników... Ciekawi mnie skąd goblinki mają kusze i skąd jest ich 5000,
- moi gracze grają tymi samymi postaciami 1,5 roku.
Stolar pisze:Jestem nowym graczem i grałem tak naprawdę tylko kilka razy ale w WFRP więcej nie zagram.
Jak wychodzisz z takim założeniem to dalsza dyskusja o Warhammerze jest chybiona?

Nie chcę Was obydwóch obrażać, ale póki co Wasze argumenty dla mnie brzmią jak: "Nie będę jadł zupy pomidorowej, bo ostatnim razem opryskałem sobie nią nos!"
Alucard
Bosman
Bosman
Posty: 2349
Rejestracja: czwartek, 22 marca 2007, 18:09
Numer GG: 9149904
Lokalizacja: Wrzosowiska...

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Alucard »

Boże... Ludzie, ja rozumiem, ze można lubiec DnD (sam gram w systemie i uważam go za bardzo grywalny) ale nie podawajcie idiotycznych argumentów za wyższoscoa DnD nad Warhammerem.

Wypowiem się krótko
Dlaczego DnD? - Nie wiem. Mój pierwszy system, szybki, grywalny w lubianych przeze mnie klimatach i tyle. Nie wiem jak innym, ale nam się gra miodzio
Dlaczego nie młotek? - Nie wiem. Zagrałem i nie siadł. Tyle. Nie wiem czy jest lepszy czy gorszy- Mnie nie siadł.

A tak na uboczu- I tak najlepsza jest Neuroshima i tyle :D DnD się chowa ;D
Mroczna partia zjadaczy sierściuchów
Czerwona Orientalna Prawica
Elfin
Mat
Mat
Posty: 526
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9599112

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Elfin »

Mlotek z tego co wiem ma troche bardziej skomplikowane zasady.... Dlatego wiele noobkow zaczyna wlasnie od DnD.... Ja tez zreszta tym systemem zaczynalem (chwala mojemu MG za wprowadzenie :D ).... W Warhammera nie gralem, widzialem tylko moze dwie sesje, ale chyba zaczne.... Ale co mi sie w DnD najbardziej podoba...?? ELASTYCZNOSC... System mozna dopasowac do kazdego klimatu.. Od klasycznego Fantasy do np. Egipskich grobowcow.... Rowniez nieograniczone mozliwosci tworzenia klas i broni a nawet stworzen czyni ten system moim zdaniem lepszym od Warhammera (ale podkreslam nie gralem w Mlotka wiec bez zadnych wzburzen mi tu :P )
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: BLACKs »

Elfin pisze:(ale podkreslam nie gralem w Mlotka wiec bez zadnych wzburzen mi tu :P )
Bez wzburzeń by się nie obeszło, gdybym nie miał dziś dobrego humoru. ;)
Elfin pisze:Mlotek z tego co wiem ma troche bardziej skomplikowane zasady....
To wychodzi na to, że nic nie wiesz, bo Młotek jest systemem prostszym. Bez masy tabelek. Opartym na jednym rodzaju kości.
Elfin pisze:Dlatego wiele noobkow zaczyna wlasnie od DnD....
Powodem raczej byłoby wykorzystanie DnD w cRPGach, a nie mechanika. Zaczynasz grać w RPGa i co? Idziesz do sklepu zobaczyć, który system ma bardziej złożone zasady? Nie. Pytasz się kumpla, patrzysz na ulubione gry komputerowe i czytasz opisy systemów.
Elfin pisze:W Warhammera nie gralem, widzialem tylko moze dwie sesje, ale chyba zaczne...
To zacznij, by nareszcie napisać coś zgodnego z prawdą na temat tego systemu.
Elfin pisze:Rowniez nieograniczone mozliwosci tworzenia klas i broni a nawet stworzen czyni ten system moim zdaniem lepszym od Warhammera
Jedyną granicą jest wyobraźnia człowieka. Nie widzę przeszkody, by stworzyć w mechanice WFRP to, co można stworzyć w mechanice DnD. Jakby nie zauważyć, na mechanice Młotka właśnie wychodzi WH40k, który jest systemem futurystycznym.
Alucard pisze:Boże... Ludzie, ja rozumiem, ze można lubiec DnD (sam gram w systemie i uważam go za bardzo grywalny) ale nie podawajcie idiotycznych argumentów za wyższoscoa DnD nad Warhammerem.
Barmanie nalej Alucardowi tego kwasu co piwem zwiesz! :D
Alucard pisze: A tak na uboczu- I tak najlepsza jest Neuroshima i tyle :D DnD się chowa ;D
Indie RPG > all :P
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Force »

BLACKs pisze:patrzysz na ulubione gry komputerowe
Prawda! Ja sam zacząłem od D&D ponieważ moją pierwszą gra komputerową było NWN. I pomyśleć że gdyby nie to dzisiaj zagrywałbym się w CSa albo ET ( jeszcze bardziej niż teraz)

Albo idziesz do Empiku i co? Są w Łodzi cztery Empiszcze i w każdym jest za trzęsienie podręczników do D&D.
Do WFRP 2.0 są chyba ze trzy.
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
Venthe
Pomywacz
Posty: 22
Rejestracja: środa, 25 kwietnia 2007, 21:07
Numer GG: 9104055
Lokalizacja: Z nikąd.
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Venthe »

Witam:
Zacznę od tego, że powiem, że nie czytałem postów wcześniejszych (Bo mi się nie chciało^^), wiec przepraszam, jeżeli kogoś powtórzę : )

Najpierw obiektywna ocena systemu:
System zdecydowanie nastawiony na turlanie. Powergaming w sensie pejoratywnym. Słaba mechanika, epika w najgorszym tego słowa znaczeniu. Jak napisaliście Wy albo na pierwszej, albo na 18stej stronie: Mag "bierze" na klatę balistę. No i światy albo są cukierkowate [Stereotypowo: FR], albo... Idiotyczne [IMHO Greyhawk. Szczególnie nazwy]

A teraz subiektywna, moja.
DND ma łatwą mechanikę. Przy odpowiednim MG można z tym systemem zrobić wszystko lekko modyfikując mechanikę. A modyfikując setting (I odpowiednio OPISYWAĆ!), można nawet z FR, który jest moim Fav'em, uczynić mroczny, ciekawszy świat.

Pozdrawiam!

PS:Rozumiem, że mogą się odezwać głosy: "Ooooo! Mhhhroczniaż i Cierpiętnik!" nie lubi Powergamingu (Jako że teraz to on jest chwalony.). Zanim postawicie na mnie krzyżyk, ew. coś cięższego, powiedzcie, a szerzej opowiem o moim podejściu do RPG z DND w szczególności. Potem zabijcie :D
PS2 (Na odpowiedź Warhowców): Grałem. nadal wolę DND, ale w Warha też gram dość często. I lubię klimat. Mechanikę też.
PS3: Tak, w WoD'a też grałem.
Pozdrawiam, Venthe
Morrowind, Gothic, Half Life 2, Fallout, ADoM, Otchlan... ...Fan :)
ASG, RPG player.
Jelcyn
Bombardier
Bombardier
Posty: 643
Rejestracja: niedziela, 12 czerwca 2005, 15:41
Numer GG: 9025892
Lokalizacja: Bydgoskie przedmieścia mrokiem zalane...
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Jelcyn »

To może i ja się w końcu wypowiem. Grałem w DnD kilka sesji i choć Warhammer jest moim ulubieńcem to muszę powiedzieć, że granie w DnD w FR, które zna się z cRPGów sprawiło mi cholerną frajdę. Co do mechaniki, to czasami może sprawić problemy, pojawiają się różnego rodzaju niuanse, czasami trzeba wertować kilka podreczników, żeby znaleźć jedną tabelkę lub zasadę, ale przy zdroworozsądkowym Mistrzu Gry można całkiem gładko obejść te wszystkie problemy. Odpowiednie opisy jak i przedstawienie świata przez Mg potrafi skutecznie odcukierczyć FR, a wtedy gra się naprawdę fajnie. Osobiście traktuje DnD jako odskocznie od WFRPG, taki miły, przynoszący ogromną frajdę przerywnik pomiędzy niszczeniem sług chaosu itp. Uważam takze, ze aby dobrze się bawić w DnD trzeba mieć odpowiedniego MG, ale to tylko taka moja osobista sugestia.
"It is often said that before you die your life passes before your eyes. It is in fact true. It's called living."
-- Terry Pratchett
"Z głupotą się nie walczy, głupotę się omija"
Nekonushi
Bombardier
Bombardier
Posty: 890
Rejestracja: piątek, 22 września 2006, 10:04
Numer GG: 10332376
Skype: p.kot.l.
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Nekonushi »

Jelcyn pisze:Uważam takze, ze aby dobrze się bawić w DnD trzeba mieć odpowiedniego MG, ale to tylko taka moja osobista sugestia.
A moja osobista sugiesta jest taka, że od MG zależy każdy system (widać, że chłopak nie czytał poprzednich postów).

Jako że już chyba wszystko zostało powiedziane, to zacząłbym się zastanawiać nad zamknięciem tematu (a to już moja sugestia :wink: )

Nie wszyscy się jeszcze wypowiedzieli, więc nie wszystko zostało powiedziane. - fds
Obrazek
Obrazek
Czerwona Orientalna Prawica
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: BLACKs »

Jako że już chyba wszystko zostało powiedziane, to zacząłbym się zastanawiać nad zamknięciem tematu (a to już moja sugestia :wink: )
Czyzby brakowalo Wam argumentow i tematow do dalszej dyskusji? Spokojnie, czuje, ze niedlugo na forum zagosci nowa rzesza fanatykow d20, ktora bedzie miala duzo do powiedzenia ; ].
[I to zarówno tych co kochają ślepo jak i tych co ślepo nienawidzą - fds]
[Pamietaj, ze lubie pogrywac w Star Wars d20, dlatego do zadnej grupy sie nie zaliczam ; )]
Nekonushi
Bombardier
Bombardier
Posty: 890
Rejestracja: piątek, 22 września 2006, 10:04
Numer GG: 10332376
Skype: p.kot.l.
Lokalizacja: W-wa
Kontakt:

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Nekonushi »

Nie no, to tylko sugestia. Jak sam wspomniałem - D&D to system dla początkujących i Powergamerów (tzn. dla Hack'n'Slashowców, jak dla mnie) ale sam nie mam z kim i w co grać lepszego :( No ale chyba sobie w najbliższym czasie spróbuję sesji młotkowych.

Jeszcze wracając do wad D20 - tabele. Wszystko zależy od tych @#$^& tabel.

BTW : Ostatnio z kolegą prowadziliśmy dyskusję na temat wyższości WFRP nad D&D. Obaj byliśmy co do niej zgodni, ale on (jest zarejestrowany na forum, prawie nigdy się nie udziela, z litości nick pominę) podawał na to jakieś bezsensowne argumenty, typu "Bo w D&D odrazu zaczynasz bohaterem, a w WFRP zaczynasz od zwykłego wieśniaka i to pomaga się wczuć w postać." Drugi, jaki jeszcze pamiętam był już mądrzejszy, ale to już była sprawa gustu. On mówił, że system rozwoju jest lepszy. Ja powiedziałem, że dość podobny, tyle że w D&D np. Czarodziej sam zdecyduje w czym chce się specjalizować, a w WFRP każda specjalizacja ma własną klasę, czyli wyborem klasy zdecydujemy czy chcemy być magiem przywołań, elementalistą czy kim tam jeszcze (niby w D&D też są klasy prestiżowe, ale profesji WFRP jest jednak więcej).

Co o tym sądzicie ?
Obrazek
Obrazek
Czerwona Orientalna Prawica
Tytusovsky
Pomywacz
Posty: 38
Rejestracja: środa, 1 sierpnia 2007, 10:30
Numer GG: 0

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Tytusovsky »

Apropo konfliktu WH/D&D, na zachodzie Młotek jest systemem oscylującym w klimacie dark heroic, zaś w Polsce przyjęło się kojarzenie go wyłącznie z pierwszym członem określenia. O ile porównanie mechaniki jest obiektywnym osądem, to reszta pozostaje sprawą gustu i przypomina kłótnię na zasadzie - kto jest fajnieszy, mroczny Batman czy epicki Superman.

Wizards of the Coast pokazali światu, że można zarobić na RPGach i sposób podchwycili zarówno White Wolf, Black Industries, Chaosium czy nawet rodzimy Portal. Produkcja dodatków, uzupełnień i edycji połówkowych stała się normalnym zjawiskiem na rynku, zaś do naszego kraju trafia zaledwie jakiś procent ogółu, co powoli zaczyna ulegać zmianom spoglądając na politykę wydawniczą D&D, WFRP 2ed, czy Neuro. Na dzień dzisiejszy są one doskonałym przykładem komercjalizacji i narzucania fanom zachodnich wzorców.

Z jednej strony podobno zabija to kreatywność, bo przykładowo zamiast myśleć nad przygodą wystarczy takową zakupić. Uważam to jednak za dobre zjawisko, bo znając zaplecze finansowe i mentalność więszkości Polaków (zwłaszcze tych, przyzwyczajonych do tworzenia autorskich systemów), na nasz rynek będą sprowadzane bardziej ambitne pozycje.

Chcesz pomóc RPG ? Kup nowy Monster Manual. Dla niektórych to smutne / paradoksalne / niepojęte ale ekonomia naszego świata to nie fantasy i wypada udowodnić, że nasze zainteresowania przynoszą zysk wydawnictwom. Na kolana przed Waszym nowym bogiem - d20, hehe...
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: BLACKs »

Apropo konfliktu WH/D&D, na zachodzie Młotek jest systemem oscylującym w klimacie dark heroic, zaś w Polsce przyjęło się kojarzenie go wyłącznie z pierwszym członem określenia. O ile porównanie mechaniki jest obiektywnym osądem, to reszta pozostaje sprawą gustu i przypomina kłótnię na zasadzie - kto jest fajnieszy, mroczny Batman czy epicki Superman.
Z reszta mozna to zauwazyc po roznicy miedzy polska "Jesienna Gaweda", a sposobie, w jaki autorzy opisuja nowe podreczniki. W pelni zgadzam sie z tym zdaniem. Dla mnie oczywiscie bardziej przypada do gustu dark heroic - klimacik Wewnetrznego Wroga. Nie cierpie MG, u ktorych przygody sa nudniejsze niz sadzenie rzepy, bo to jest mroczny swiat i musisz byc zwyklym wiesniakiem.
Z jednej strony podobno zabija to kreatywność, bo przykładowo zamiast myśleć nad przygodą wystarczy takową zakupić.
Nie zgodze sie z tym argumentem - nie zabije kreatywnosci. Pamietajmy o poprawkach kosmetycznych, jakie trzeba wprowadzac do zakupionych przygod, a takze tym, ze przygod autorskich jest malo - by grac tygodniowo jedna lub dwie sesje same autorki nie wystarcza. Ja kupuje przygody po to, by zobaczyc, jak autorzy rozwiazuja niektore punkty scenariusza, jak bardzo scenariusz jest oryginalny i jakie motywy sa warte uwagi.
Nie no, to tylko sugestia. Jak sam wspomniałem - D&D to system dla początkujących i Powergamerów (tzn. dla Hack'n'Slashowców, jak dla mnie) ale sam nie mam z kim i w co grać lepszego :( No ale chyba sobie w najbliższym czasie spróbuję sesji młotkowych.
Jeszcze dobre druzyny DnDkowe mozna znalezc... Choc juz dawno z taka nie gralem.
Jeszcze wracając do wad D20 - tabele. Wszystko zależy od tych @#$^& tabel.
W podreczniku tak, na sesji niekoniecznie.

System rozwoju w DnD jest lepszy, poniewaz ma wieksze mozliwosci, wzbogacane klasami prestizowymi, rozwinieciami znajdujacymi sie w dodatkach klasowych i wielu innych podrecznikach. Dzieki temu mozna stworzyc postac swoich marzen, a jesli gracz jest dobrym matematykiem, to stworzy przy okazji jeszcze maszyne do zabijania ; ).

W Warhammerze system jest sredni. Postawiony na szybkosc i ogolnosc. By moc cieszyc sie wiekszymi mozliwosciami rozwojowymi, musialem wprowadzic kilka rozwiazan z pierwszej edycji (patrz temat "Alternatywne sposoby tworzenia postaci" w dziale Mlotka).

A ond. czarodziejow - zasady magii w Warhammerze ssa. Nie sa doprecyzowane. Przy niewidzialnosci autorzy napisali jedynie, ile trwa, ale nie uwzglednili jakimi czynnikami moze byc przerwana, czy postac moze atakowac gdy jest niewidzialna, itd. To samo odnosi sie do zaklecia "Dusiciel", ktore sprawia calej druzynie klopoty w interpretacji przez ponad dziesiec sesji. Jesli chcialbym uzywac magii na pelna skale w WFRP, musialbym zrobic wlasna errate na kilka(nascie) stron. Inaczej zaklecia maja dziury, ktore moga wykorzystac wyjatkowo przebiegle munchkiny.
Bartold
Pomywacz
Posty: 60
Rejestracja: czwartek, 23 sierpnia 2007, 13:53
Numer GG: 7270128

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Bartold »

Hm... W D&D grałem prawie dwa lata, potem przesiadłem się na warmłotka. Bardziej mi odpowiada świat i klimat... D&D jest zbyt nastawione na mechanikę, moim zdaniem, wymaga zbyt wiele wysiłku, by dostosować go do kampanii fabularnej (a takie mi bardziej leżą).

Co do samego D&D - zagram... ale w świecie Planescape.
FSM!
xarti
Szczur Lądowy
Posty: 6
Rejestracja: piątek, 2 listopada 2007, 15:28
Numer GG: 0

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: xarti »

Co do konfliktu wfrp kontra D&D to osobiście nie jestem tylko za jednym lub drugim. Razem ze znajomymi gramy w oba systemy. WFRP wybieramy zazwyczaj, gdy chcemy pograć w klimatach dark fantasy. Co prawda tak jak napisał Tytusovsky młotek to nie tylko dark, ale także heroic. Ja na sesjach pomimo to raczej skupiam się na mniej epickich i heroicznych kampaniach. Gracze nie odgrywają wielkich bohaterów, są tylko zwykłą grupą poszukiwaczy przygód.
W D&D sprawa wyglądaj już trochę inaczej. Tu kampanie, które odgrywamy są zdecydowanie bardziej epickie. Bohaterowie wybijają się z tłumu zwykłych śmiałków swoimi heroicznymi dokonaniami. Oprócz tego dochodzi jeszcze jedna różnica pomiędzy między tymi systemami. Nie wiem czy tak jest tylko na sesjach moich i znajomych, ale gdy grywamy w warhammer'a w czasie rozgrywki pojawia się o wiele więcej zagadek i sytuacji zmuszających do myślenia niż podczas sesji D&D. Wiem, że to zależy głównie od mistrza gry, ale mimo to u nas jakoś tak się przyjęło.
Bartold
Pomywacz
Posty: 60
Rejestracja: czwartek, 23 sierpnia 2007, 13:53
Numer GG: 7270128

Re: Dungeons & Dragons - Co myślicie o tym systemie?

Post autor: Bartold »

xarti - też tak miałem... W D&D zagadki pojawiały nam się tylko jako mechanizm spustowy pułapki :D
FSM!
Errer_Avares
Mat
Mat
Posty: 468
Rejestracja: czwartek, 29 listopada 2007, 12:11
Numer GG: 11764336
Lokalizacja: Leszno

Plusy i minusy systemu

Post autor: Errer_Avares »

W tym miejscu zachęcam o wypisywaniu waszych opinii dotyczących D&D. Myślę, że w tym temacie może wywiązać się ciekawa dyskusja.

Moim osobistym zdaniem D&D:
+ Jest systemem łatwym, dobrym dla początkujących graczy (sam w nim raczkowałem :D),
+ Jest typowym heroickiem (czasami też lubię tak pograć),
+ Posiada wiele (niestety nie zawsze potrzebnych i ciekawych) dodatków, które dodatkowo są bardzo łatwo dostępne,
- Duże znacznie mechaniki w systemie (gdybym miał stosować te wszystkie tabeli i zasady to bym chyba zasnął z nudów),
- System raczej nastawiony na komercje, przez co podręczniki są kosztowne, a część dodatków niepotrzebnych robionych tylko po to, by wyciągnąć pieniądze z kieszeni graczy (to tylko moje zdanie),
- Brak jakiś czynników które wyróżniały by ten system, żadnego znaku rozpoznawczego... System jest bardzo pospolity.

A jakie są wasze zdania? Czekam na odpowiedzi :)
Mój miecz to moja siła
ODPOWIEDZ