Cechy w Q10

Wszystkie pytania związane z grami fabularnymi.
ODPOWIEDZ

Czy atrybut/cecha mądrość jest potrzebna jeśli ma się spryt/inteligencję (jako oddzielną cechę)?

Tak, mądrość jest potrzebna.
9
75%
Nie, mądrość jest zbędna- wystarczają spryt i poszczególne umiejętności.
3
25%
 
Liczba głosów: 12
mqm
Pomywacz
Posty: 50
Rejestracja: sobota, 24 marca 2007, 16:13
Numer GG: 0
Kontakt:

Cechy w Q10

Post autor: mqm »

Witam wszystkich. Od paru miesięcy pracuje nad moim autorskim RPG. Osadzone jest w przyszłości, klimaty gotyckie. Rasy: Wampiry, Ludzie, Anioły, Kranni (szczyt ewolucji, samowystarczalne organizmy), Lorisowie (zbudowani z energii), Wilkołaki i Rdzawe Kruki ("nocna" odmiana ludzi). Oto cechy (w innych mechanikach atrybuty) które zamierzam wprowadzić:
-Siła
-Wytrzymałość
-Mądrość
-Spryt (czyli inteligencja)
-Zwinność
-Precyzja (broń palna)
-Wola
-Ekspresja (charyzma)
-PSI (moc umysłu, moce psioniczne)
-Tarmaturgia (potęga krwi i ludzkiego ciała)
-Alchemia (zdolność do "magicznej" przemiany materii)
-SOUL (potęga duszy, zdolność do manipulacji energią życiową ale nie nekromacja!)
-Perepcja (wrażliwość zmysłów)
Doszłem do wniosku, że cecha mądrość jest niepotrzebna bo można ją odzwierciedlić w umiejętnościach z dziedziny dyscyplin (wymagają dużej wiedzy i doświadczenia). Doskonale mógłby zastąpić ją spryt. Co myślicie o usynięciu mądrości? Może proponujecie jeszcze jakieś zmiany? Proszę o pomoc :). Dodam jeszcze, że magii jako takiej nie ma.
"W szmaragdową noc
W kryształowym zamku..."
ZauraK
Majtek
Majtek
Posty: 105
Rejestracja: sobota, 11 marca 2006, 21:07
Numer GG: 0
Lokalizacja: Świat Wynurzony

Re: Cechy w Q10

Post autor: ZauraK »

Czy potrzebna? To zależy jak rozbudowana ma być mechanika. Każda kolejna cecha to "tony" możliwości jej wykorzystania.
Ale odpowiadając konkretnie powiem TAK - mnie się przynajmniej tak wydaje, bo inteligencję można też wykorzystać w głupi sposób. Znaczy mam na myśli MĄDROŚĆ jako dojrzałość/doświadczenie życiowe itp. rzeczy. :wink:
Qin Shi Huang
Mat
Mat
Posty: 440
Rejestracja: piątek, 2 lutego 2007, 10:58
Numer GG: 0

Re: Cechy w Q10

Post autor: Qin Shi Huang »

jest potrzebna. Inteligencja i mądrość to dwie inne sprawy. Innymi słowy
"Czym się różni mądry od inteligentnego? Mądry nigdy nie wpakuje się w to, z czego inteligentny zawsze wylezie"
Rób swoje! rób swoje! A szczęście będzie twoje!
Bo życie to nie bajka! Nie głaszcze cię po jajkach!

Nie tłumacz się. Przyjaciele zrozumieją.
Wrogowie i tak nie uwierzą.
mqm
Pomywacz
Posty: 50
Rejestracja: sobota, 24 marca 2007, 16:13
Numer GG: 0
Kontakt:

Re: Cechy w Q10

Post autor: mqm »

Macie rację, mądrość jest potrzebna ;)
"W szmaragdową noc
W kryształowym zamku..."
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Cechy w Q10

Post autor: Solarius Scorch »

Skoro jest Perka, to Mądrość wydaje mi się zbędna. Jedyna forma Mądrości jako współczynnika jaką rozumiem to wrażliwość na świat dookoła (na bodźce, ludzi, magią itp.), czyli Wisdom z d20; gdy pojawia się osobno Percepcja, funkcja ta wydaje mi się zdublowana.
Jeśli źle zrozumiałem problem, proszę o przybliżenie.
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Cechy w Q10

Post autor: BAZYL »

Hmm... To właśnie zależy od innych współczynników. Na przykład w Kryształach Czasu jest i Mądrość, i Inteligencja. Ale interpretacja tych współczynników jest różna - Mądrość to wiedza ilość informacji jaką posiada postać, Inteligencja zaś, to szybkość przetwarzania tych informacji, zdolność wyciągania wniosków.

Przykłady:
Jeśli postać chce wiedzieć czy posiada informację gdzie zbierać jakieś zioło - testuje się MD.
Za ilość wyuczonych czarów odpowiada MD.
Jeśli postać chce wiedzieć co się stanie jak przesunie dźwignię w jakimś mechanizmie - testuje się INT.
Za ilość zapamiętanych czarów odpowiada INT.

Oczywiście w KC są także rzuty mieszane - przyrządzanie eliksiru z ziół to wypadkowa MD (wiedzy na ten temat) i INT (prawidłowego wykorzystania wiedzy i składników). I w myślę, że w tym przypadku oba współczynniki są potrzebne. Jak to się ma do Q10 nie wiem - zależy wszakże od zasad Q10.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Cechy w Q10

Post autor: Solarius Scorch »

Aaa racja, zapomniałem o KC.

Cóż, moim zdaniem Mądrość tak rozumiana daje się wciągnąć do skilli. Jako że jestem raczej zwolennikiem ograniczania liczby współczynników, proponowałbym w tym układzie eliminację Mądrości w Q10. (Nie znaczy to że krytykuję KC, chroń mnie Arturiusie ;))
ODPOWIEDZ