[FATE] Prawda

Stare i nieaktywne wątki z Rekrutacji.
Delf
Marynarz
Marynarz
Posty: 360
Rejestracja: czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:38
Numer GG: 0

[FATE] Prawda

Post autor: Delf »

"Prawda jest dziwniejsza od fikcji; fikcja musi mieć sens."
- Leo Calvin Rosten

"Czasami ludzie potkną się o prawdę. Ale prostują się i idą dalej, jakby nic się nie stało."
- Winston Churchill

"I poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli."
- J, 8:32

1) Wstęp

Ludzie żyją nieświadomi Kurtyny, która znajduje się tuż obok nich, zakrywając przed nimi Prawdę. Niektórym zdarza się czasami dostrzec skrawek tego, co jest po drugiej stronie. Większość z nich jednak odrzuca tą wiedzę, przekonując samych siebie, że jest niedorzeczna. Przecież rzeczywistość nie może być taka. Pewna część jednak święcie wierzy w dostrzeżony przez siebie fragment prawdy, a czasem nawet próbuje ją ukazać innym. Tacy ludzie są jednak powszechnie uznawani za dziwaków, wariatów, bądź szarlatanów. Zdarza się jednak, że ktoś, kto dostrzegł skrawek prawdy będzie szukał tak długo, aż znajdzie samą Kurtynę. Zorientuje się też wtedy, że nie jest sam. Inni już wcześniej odkryli kurtynę i teraz walczą między sobą o każdy skrawek Prawdy, który uda się dostrzec między jej fałdami. Niektórzy chcą zerwać Kurtynę, inni zachować status quo, część ma swoje własne, skryte cele. Istnieją grupy i organizacje, niektóre funkcjonując od wieków, inne rodzące się pod wpływem chwili, każda pragnąca odkryć prawdę, zanim zrobi to ktoś inny...

W każdej legendzie tkwi ziarno prawdy. A nawet coś więcej. Każda legenda bowiem to zapis kogoś, kto dostrzegł skrawek Prawdy. Mitologia grecka, rzymska, słowiańska, nordycka, japońska i wszystkie mitologie świata. Legendy o królu Arturze i Karolu Wielkim. Iluminaci Bawarscy i Templariusze. Kosmici w Roswell i Yeti w Himalajach. Wszystkie te historie zawierają jakiś aspekt Prawdy. A ktoś, kto raz widział Prawdę, jest w stanie zobaczyć ją raz jeszcze, jeśli tylko wystarczy mu sił...

2) Mechanika

Jak zapewne zauważyli co bystrzejsi, sesja ta będzie utylizować (nieco zmodyfikowaną) mechanikę FATE (2.0). W ramach tej rekrutacji przedstawię wam wszystko, co będzie potrzebne do gry, jeżeli jednak ktoś chciałby zobaczyć jak to wygląda dokładnie i w całości:
http://www.faterpg.com/ - oficjalna strona systemu, można z niej pobrać za darmo wersję 2.0
http://aleja-fantasy.9g.pl/fate/ - Projekt: FATE PL, czyli tłumaczenie zasad 2.0 na nasz rodzimy język

2a) Aspekty
FATE PL pisze:Aspekty są używane do opisu jakiejkolwiek ze stron postaci. Zawierają w sobie atrybuty (Silny, Słaby, Zwinny, Charyzmatyczny, Twardy, Szybki, Wolny), opisy (Posłuszny, Czarujący, Czujny, Gwałtowny), profesje (Rycerz, Kupiec, Muszkieter, Rzezimieszek) a nawet powiązania z opisem świata (Kompan z Sherwood, Powiernik Błękitnego Wichru, Akademia Fechtunku Fiodaria). Aspekty mogą być dobre, złe lub dwojakie, ale zawsze odzwierciedlają ważny element historii bohatera.
Aspekty są najważniejszą częścią systemu FATE - opisują postać, zwiększają jej możliwości, a także - przede wszystkim - decydują o zdobywaniu Punktów Losu, zastąpionych na tej sesji przez Punkty Prawdy.
W trakcie sesji, gracz wykonujący czynność związaną z jakimś swoim Aspektem, może się na niego powołać. Spowoduje to natychmiastowe odniesienie sukcesu (całkowitego lub cząstkowego), jednak gracz nie będzie mógł się ponownie na ten aspekt powołać, dopóki MG nie ogłosi odświeżenia Aspektów (zwykle będzie to miało miejsce po zakończeniu jakiegoś konkretnego etapu rozgrywki). Można też powołać się na Aspekt w celu osiągnięcia jakiegoś konkretnego efektu. Powołując się na "Bogaty" gracz może dokonać zakupu jakiegoś luksusowego towaru, a powołując się na "KGB" może znaleźć łącznika, kiedy jest mu to potrzebne.
Dużo ciekawsza jest możliwość powoływania się na aspekty przez MG. Ma to miejsce wtedy, gdy MG uznaje, że postać gracza powinna postąpić w określony sposób ze względu na swój Aspekt. Gracz ma wtedy dwie opcje: ulec pokusie i postąpić zgodnie z Aspektem, otrzymując jeden Punkt Prawdy, bądź też zapłacić jeden Punkt Prawdy w celu powstrzymania się.
Informacje o doborze aspektów znajdują się w części "Karta Postaci".

2b) Umiejętności
Co tu dużo mówić, umiejętności określają to, co postać potrafi i w jakim stopniu. Ponieważ w ramach tej sesji nie będziemy "turlali kostek", umiejętności mają przede wszystkim znaczenie informacyjne.
Poziomom umiejętności przyporządkowane są opisy słowne:
FATE PL pisze:1 - Przeciętna
2 - Niezła
3 - Dobra
4 - Wspaniała
5 - Pierwszorzędna
6 - Imponująca
7 - Legendarna
Lista umiejętności dla tej sesji pisze:Akademickie:
Wiedza o (obszarze)
Informatyka
Historia
Lingwistyka
Literatura
Matematyka
Nauki ścisłe

Artystyczne:
Aktorstwo
Taniec
Malarstwo
Gra na instrumencie
Rzeźbiarstwo
Śpiew

Fizyczne:
Akrobatyka
Wspinaczka
Wytrzymałość
Skoczność
Bieganie
Pływanie

Walki:
Walka wręcz
Broń dystansowa
Walka bez broni

Kryminalne:
Paserstwo
Fałszerstwo
Ukrywanie
Otwieranie zamków
Kradzież kieszonkowa
Skradanie
Cwaniactwo

Percepcji:
Czujność
Obserwacja

Profesji:
Rzemiosło
Leczenie
Jeździectwo

Społeczne:
Blef
Kontakty
Oczarowywanie
Zastraszanie
Okłamywanie
Uwodzenie

Przetrwania:
Survival
Informacje o doborze umiejętności znajdują się w części "Karta Postaci".

2c) Punkty Prawdy
Punkty Prawdy są bardzo cenną rzeczą, nie dotyczą one jednak bezpośrednio samych postaci, lecz graczy.
Co dają Punkty Prawdy? Możliwość stwierdzenia, że coś jest Prawdą.
A jak to wygląda w praktyce?
- Gdy MG powołuje się na Aspekt bohatera, gracz może wydać Punkt Prawdy, by postać mogła się zachować wbrew Aspektowi.
- Gracz może wydać Punkt Prawdy, by w sytuacji konfliktowej przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę. Jest to podobne do powoływania się na Aspekt, wprawdzie uzyskany przez to sukces jest zdecydowanie mniejszy, za to można go wykorzystać w każdej chwili. Gracz może wydać w ten sposób tylko jeden Punkt Prawdy na raz, ale może połączyć to ze stosowaniem Aspektów.
- Gracz może wydać dwa Punkty Prawdy, by uzyskać wyżej wymieniony bonus dla kogoś innego. Jest to również ograniczone do jednego wykorzystania na raz, jednak różni gracze mogą skumulować wydanie swoich Punkt Prawdy.
- Gracz może wydać Punkt Prawdy, by stworzyć "szczęśliwy zbieg okoliczności" - bohater przypadkiem znajduje przedmiot, który jest mu właśnie potrzebny, zna akurat faceta, który może "coś wiedzieć", lub też przybywa na miejsce akurat we właściwym czasie. Jeśli tylko opisane przez gracza sytuacje mieszczą się w granicach zdrowego rozsądku, MG akceptuje je jako Prawdziwe.
- Gracz może wydać Punkt Prawdy, by zadecydować, że jakiś fragment legendy jest Prawdziwy (np. "Józef z Arymatei naprawdę zebrał krew i wodę z boku Chrystusa do kielicha z Ostatniej Wieczerzy"). Jeśli gracz będzie chciał dodać do świata coś bardziej skomplikowanego, MG może zażądać od niego większej ilości Punktów Prawdy. Dobrym wyznacznikiem jest "1 zdanie proste" == "1 Punkt Prawdy", choć oczywiście wszystko zależy od konkretnego przypadku.

A za co gracz może otrzymać Punkty Prawdy?
- Za poddanie się Aspektowi gdy powoła się na niego MG.
- Za postąpienie zgodnie z Aspektem, nawet jeśli MG się na niego nie powoływał, czyli po prostu dobre odgrywanie postaci. MG może też przydzielić dodatkowe punkty na starcie za wyjątkowo dobrą kartę postaci.
- Wypełniając swoje przeznaczenie - od czasu do czasu MG będzie podrzucał graczom różnego rodzaju wróżby i horoskopy dla ich postaci. Jeśli ci zdecydują się doprowadzić do ich spełnienia, otrzymają za to Punkty Prawdy.
- Gracz zostanie nagrodzony za każdym razem, gdy jego postać zbliży się do Prawdy - np. kojarząc odpowiednie fakty, rozwiązując jakąś zagadkę, pokonując stojącego na drodze do Prawdy wroga, itp.

3. Karta Postaci
Pierwsza część Karty Postaci składa się z trzech faz: Dzieciństwa, Młodości i Wieku Dojrzałego.
Na początku każdej fazy należy opisać, co działo się na tym etapie życia bohatera. Jest to w istocie fragment historii postaci. Należy pamiętać, że zarówno poznane umiejętności, jak i Aspekt dla danej fazy muszą mieć swoje uzasadnienie w historii.
Krokiem drugim jest dobór Aspektu, który wykształcił się w danej fazie. (Aspekty wrodzone mogą pojawić się tylko w fazie Dzieciństwa, chyba, że istnieje logiczne uzasadnienie, by ujawniły się później.)
Następnym krokiem będzie dodanie czterech punktów do listy umiejętności. Zdobycie nowej umiejętności kosztuje jeden punkt, tak samo podniesienie umiejętności o poziom. Rozdzielając umiejętności należy jednak zachować "zasadę piramidy": po rozdaniu punktów na każdym poziomie musi być przynajmniej jedna umiejętność więcej niż jest ich na poziomie wyższym. A więc jeśli bohater ma jedną umiejętność na poziomie trzecim, musi mieć przynajmniej o jedną więcej (dwie) na poziomie drugim i jeszcze jedną więcej (trzy) na pierwszym:
A ***
B **
C **
D *
E *
F *
W celu uniknięcia zamieszania, w każdej fazie należy pisać całą listę, najlepiej w kolejności od najlepiej rozwiniętej, wtedy od razu widać, czy równowaga jest zachowana.

Druga część Karty Postaci będzie zawierała odpowiedzi na kilka pytań, które będą mi potrzebne do przygotowania szkieletu fabuły i które również będą brane pod uwagę przy wyborze graczy.
1) Jak i kiedy (także w jakiej fazie życia) twój bohater po raz pierwszy zetknął się z Prawdą?
2) Dlaczego twój bohater poszukuje Prawdy? (Można połączyć to w opisie z odpowiedzią na pierwsze pytanie)
3) Czy chciałbyś, aby drużyna należała do jakiejś większej tajnej organizacji (Iluminaci Bawarscy, Templariusze, Różokrzyżowcy, Faceci w Czerni, Archiwum X, itp., itd.)? Im więcej organizacji wymienisz, tym większa szansa, że pokryją się z zainteresowaniami innych graczy i będę mógł coś wybrać. Jeśli wybierasz coś mało znanego (czyt.: nie ma artykułu na wikipedii) lub wymyślasz własną, proszę o opis lub link do opisu (wystarczy, że poda go pierwsza osoba, która taką zaproponuje).
4) Wymień legendy/tajemnice, których pojawienie się na sesji interesuje cię najbardziej. Uwagi takie same, jak przy poprzednim pytaniu. Zaznaczam, że wątki na sesjach nie będą ograniczone do początkowych decyzji (zwłaszcza, że możecie używać Punktów Prawdy do dodawania własnych na bieżąco), jednak muszę mieć jakiś punkt wyjścia.
5) Opisz jedną z wymienionych legend/tajemnic, a następnie napisz co w niej jest Prawdą. (Bardzo ważny punkt, będę po nim oceniał waszą umiejętność kreowania świata. Oczywiście jeśli ta legenda pojawi się potem na sesji, Prawda może już wyglądać inaczej...)

4) Podsumowanie.
Przyjmuję 3-5 graczy na podstawie subiektywnej oceny nadesłanych kart. W przypadkach spornych może zaważyć moja wiedza o umiejętnościach gracza wyniesiona z poprzednich sesji. Ponieważ materiału jest dość sporo, a bardzo zależy mi na jakości, macie niecały tydzień czasu - w przyszły czwartek po powrocie z uczelni zamknę rekrutację i ogłoszę wyniki. Karty proszę pisać w temacie. Jeśli czegoś nie napisałem, lub coś nie dość jasno wyjaśniłem, proszę pytać.
Soreh
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 13 kwietnia 2006, 21:53
Lokalizacja: Piekłopolis
Kontakt:

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Soreh »

Hmmmm.... No no ^.=.^ Jakby co piszę się na to, ale muszę się jeszcze dokładnie przyjżec ^.=.^; A i rzuciłbyś przykładową kartę?
Ostatnio zmieniony czwartek, 6 grudnia 2007, 19:20 przez Soreh, łącznie zmieniany 1 raz.
.:| Samozwańczy Pogromca Języka Polskiego |:.
Obrazek
Azrael
Bosman
Bosman
Posty: 2006
Rejestracja: niedziela, 17 grudnia 2006, 11:38
Numer GG: 0
Lokalizacja: Nie chcesz wiedzieć... naprawdę nie chcesz wiedzieć...

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Azrael »

Walka wręcz
Brooń dystansowa
walka bez broni
Hm.... chyba coś jest nie tak (sprecyzuj)
Grupa Nieszanowania Praw Ludzkich oraz Wspierania Bratniej Nienawiści na Tawernie

Azrael (Śmierć Wszechświatów) jest ich władcą. Wszystkie inne Śmierci są zależne od niego.
Meee
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: piątek, 16 listopada 2007, 22:08
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Meee »

Wnioskuję, że walka wręcz to bezpośrednie stracie z użyciem broni (białej, obuchowej, etc), a walka be broni to pięści, kopnięcia
tylko gdzie będą się klasyfikować konkretne bronie nie jestem pewien (np. kastety?), no i co z bronią niekonwencjonalną?
"You killed your own blind brother?"
"It would be cruel to let him live after what I did to his eyes"
Delf
Marynarz
Marynarz
Posty: 360
Rejestracja: czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:38
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Delf »

Jest tak jak mówi Meee*. Po angielsku to brzmi lepiej (Melee/Ranged/Unarmed czy coś w ten deseń). Tłumaczenie wprawdzie nie moje, ale nie wiem, czy coś wiele lepszego można wymyślić.
Nie widzę sensu w tego typu sesji rozdzielania tych umiejętności na poszczególne style czy też rodzaje broni.

Co do pytania Meee: do kastetów używasz "walki bez broni" (w końcu to pięściarstwo na dobrą sprawę), do broni improwizowanej (o to chodziło?) raczej "walka wręcz", choć pewnie są te wyjątki potwierdzające regułę.

Jeśli przez broń niekonwencjonalną miałeś na myśli coś innego, to musisz podać konkretny przykład, a ja ci go sklasyfikuję.

*Nie licząc tego, że broń obuchowa to technicznie też broń biała. Tak jak łuki i kusze. Ale i tak wszyscy chyba wiedzą, o co chodzi, ne? ;)
Soreh
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 13 kwietnia 2006, 21:53
Lokalizacja: Piekłopolis
Kontakt:

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Soreh »

Delf pisze:Jeśli przez broń niekonwencjonalną miałeś na myśli coś innego, to musisz podać konkretny przykład, a ja ci go sklasyfikuję.
Cegła na pasku od spodni? Bardzo dobra przeciw zombie =3
.:| Samozwańczy Pogromca Języka Polskiego |:.
Obrazek
Meee
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: piątek, 16 listopada 2007, 22:08
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Meee »

O to chodziło, tylko słowo zgubiłem, dzięki za zwrócenie zguby.

Cegła sądzę, że też pod walkę wręcz (melee), to będzie coś jak nun-chuck imo
"You killed your own blind brother?"
"It would be cruel to let him live after what I did to his eyes"
Delf
Marynarz
Marynarz
Posty: 360
Rejestracja: czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:38
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Delf »

Walka wręcz. Chyba, że zamierzasz nią rzucić, wtedy Broń dystansowa.
Aha, i proszę pytać tylko o broń, którą zamierzacie wykorzystać kreując postać. Nie ma potrzeby zaśmiecać tematu dyskusjami akademickimi. Od tego jest PW, gdzie wam mogę klasyfikować dowolnie bezsensowne rzeczy.

Poza tym kłóciłbym się, czy to taka dobra broń na zombie. Polecam poczytać Zombie Survival Maxa Brooksa.
Meee
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: piątek, 16 listopada 2007, 22:08
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Meee »

odnośnie kreowania postaci, mógłbyś sprawdzić pm? (nie, ten drugi pm)
"You killed your own blind brother?"
"It would be cruel to let him live after what I did to his eyes"
Brzoza
Bosman
Bosman
Posty: 1796
Rejestracja: poniedziałek, 26 lutego 2007, 10:52
Numer GG: 0
Lokalizacja: Freistadt Danzig

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Brzoza »

Mechanika w necie niszczy zabawę. Zagrałbym ale mechanika mnie odrzuca.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Soreh
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 13 kwietnia 2006, 21:53
Lokalizacja: Piekłopolis
Kontakt:

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Soreh »

Ano mechanika trochę ciężka jak dla mnie do zakapowania =P Ale stary no, zarzuć jakąś przykładową kartę postaci by się na czymś wzrorowac. Plizzz.... 9.=.9 *Dwaggy's Big Eyes"
.:| Samozwańczy Pogromca Języka Polskiego |:.
Obrazek
Delf
Marynarz
Marynarz
Posty: 360
Rejestracja: czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:38
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Delf »

Och, ach, jak niezwykle dużo mechaniki. Trzy atrybuty, będące w praktyce fragmentem historii postaci i lista umiejętności mająca na celu ujednoznacznienie umiejętności postaci (żeby mi ktoś w połowie sesji nie wyskakiwał, że on jest mistrzem gry na kobzie, mimo, że w historii nic o tym nie było). Zaiste, można się przerazić...

Ponieważ kreowanie postaci wydaje się być niejasne, wrzucam przykładowy schemat:

Jan Kowalski

Dzieciństwo
Urodził się, mieszkał, rodzice go bili i zamykali w ciemnej szafie. Lubił to a to, robił to a to, chodził do szkoły takiej i takiej.
Aspekt: Klaustrofobia
Umiejętności:
Blef **
Matematyka *
Bieganie *

Młodość
Interesował się tym i owym. Ukończył to i tamto na uczelni takiej i owakiej. Zakochał się, dziewczyna go rzuciła, wtedy zaczął pić.
Aspekt: Alkoholizm
Umiejętności:
Blef **
Cwaniactwo **
Matematyka *
Bieganie *
Okłamywanie *
Nauki ścisłe *

Wiek dojrzały
Po studiach robił to i to, pracował tu i tam, służył w wojsku, znajomy ze studiów miał kontakty z mafią i załatwił mu fuchę, teraz jest dilerem narkotyków.
Aspekt: Człowiek Giovannich
Umiejętności:
Cwaniactwo ***
Blef **
Okłamywanie **
Matematyka *
Bieganie *
Nauki ścisłe *
Kontakty *
Walka wręcz *
Soreh
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: czwartek, 13 kwietnia 2006, 21:53
Lokalizacja: Piekłopolis
Kontakt:

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Soreh »

Ok, tyle mi było potrzeba ^.=.^ *zaś wyszedł na przymuła - ale co z tego?*
.:| Samozwańczy Pogromca Języka Polskiego |:.
Obrazek
Keyhell
Mat
Mat
Posty: 560
Rejestracja: piątek, 30 listopada 2007, 21:19
Numer GG: 9916608
Lokalizacja: Karczma "Miś Kudłacz"

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Keyhell »

Ok. Ano, wszystko czytelne. Karty tu czy PW?
Delf
Marynarz
Marynarz
Posty: 360
Rejestracja: czwartek, 26 kwietnia 2007, 19:38
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Delf »

Soreh pisze:*zaś wyszedł na przymuła - ale co z tego?*
Nie, nie. Przyznam bez bicia, że mechanika tworzenia postaci może być nieco nieczytelnie wyjaśniona. Zresztą nie jesteś jedyną osobą, która miała co do tego wątpliwości. Schemat powinien pójść od razu w pierwszym poście, ale pod koniec miałem już szczerze dość pisania.
Keyhell pisze:Ok. Ano, wszystko czytelne. Karty tu czy PW?
Delf, w pierwszym poście tematu pisze:Karty proszę pisać w temacie.
Wiem, że ten post jest cholernie długi, ale radzę uważnie go przeczytać. Nigdy nie wiadomo, jakie jeszcze kryje niespodzianki. ;)
Brzoza
Bosman
Bosman
Posty: 1796
Rejestracja: poniedziałek, 26 lutego 2007, 10:52
Numer GG: 0
Lokalizacja: Freistadt Danzig

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Brzoza »

Och, ach, jak niezwykle dużo mechaniki. Trzy atrybuty, będące w praktyce fragmentem historii postaci i lista umiejętności mająca na celu ujednoznacznienie umiejętności postaci (żeby mi ktoś w połowie sesji nie wyskakiwał, że on jest mistrzem gry na kobzie, mimo, że w historii nic o tym nie było). Zaiste, można się przerazić...
Reczej chodzi o to że wg. mnie rzucanie kostką za komputerem jest, krótko mówiąc zbędne i sztuczne.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
Meee
Majtek
Majtek
Posty: 77
Rejestracja: piątek, 16 listopada 2007, 22:08
Numer GG: 0

Re: [FATE] Prawda

Post autor: Meee »

Co tu dużo mówić, umiejętności określają to, co postać potrafi i w jakim stopniu. Ponieważ w ramach tej sesji nie będziemy "turlali kostek", umiejętności mają przede wszystkim znaczenie informacyjne.
Delf ma rację, że ten post pełen niespodzianek jest ;)
Zresztą nie jesteś jedyną osobą, która miała co do tego wątpliwości.
^_^
"You killed your own blind brother?"
"It would be cruel to let him live after what I did to his eyes"
Zablokowany