To chyba pierwsze sesja w tych klimatach. Moich, warto dodać, ukochanych. Planescape, jeden ze światów D&D, teoretycznie- i prawnie- wygasły, ale praktycznie nadal żywy dzięki tłumaczeniom, starym podręcznikom i jednej wielkiej i słynnej grze komputerowej.
Dla fanów Planescape szykuję tą sesję- kieruję ją do osób, które uwielbiają starego Tormenta, znają Wieloświat, ale… nie tylko. Nie wiecie co to Sigil, kim jest Pani Bólu, nie znacie historii Bezimiennego? Mogę zrobić dla was coś dobrego- poznacie nowy świat, wspaniałe uniwersum.
Planescape obejmuje obszar, o jakim w żadnej innej grze RPG marzyć nie można. Kilkadziesiąt grywanych sfer- światów, każda inna. Niektóre groteskowe, inne, wydaje się, normalne. Do Planescape, a dokładniej do Planów Zewnętrznych należy- tak, dobrze myślicie- Forgotten Realms, Dragonlance, czy Greyhawk! Tak więc grając w D&D, po części uczestniczycie w życiu Planescape…
Ale są bardziej fascynujące rzeczy w Wieloświecie, niż Zapomniane Krainy. Dokładnie na jej środku znajduje się Sigil, Miasto Drzwi. To w tym mieście spotykają się podróżnicy plenarni, którzy przez przypadek odnaleźli portal. W tym mieście odnajdziesz setki drzwi- portali- które przeniosą cię tam, gdzie chcesz- lub nie chcesz. Każde drzwi mają klucz- może być kawałkiem metalu, jaki zwykle rozumiemy jako klucz, ale może być starą bułką z serem, albo zapomnianą melodią…
W Sigil odnajdziesz także dziesiątki ścierających się ze sobą stronnictw, o poglądach skrajnie odmiennych. Są Grabarze- liczy się dla nich tylko śmierć, Czuciowcy, dla których liczą się jedynie doznanie i uczucia, lub Anarchiści, którzy sądzą że nawet bogowie są skorumpowani.
A zresztą…
Jeśli chcesz wziąć udział w tej niezwykłej sesji, musisz przeczytać kilka ważnych rzeczy. Dziękuję z miejsca grupce zapaleńców, która tłumaczy teksty z podręcznika Planescape, dzięki której odkryłem tego roleplaya…
Zaczynamy:
O Planescape z Wikipedii… krótko, mało treściwie, ale przeczytajcie na początek
Wspaniałe miejsce. Przeczytajcie każdą z kategorii… o historii Wieloświata, o Sigil, o Sferach. Jeśli wam się nie chce, to nie jest sesja dla was.
Pierwsze rozdziały mechaniki Planescape… więcej póki co nie przetłumaczono, niestety
Jako, że mamy tylko tyle materiałów, sesja będzie bazowała na uproszczonym systemie i można ją pod pewnymi względami nazwać storytellingiem…
Dobrze, przechodzimy do tworzenia postaci. Mniemam, że przeczytałeś powyższe linki, jeśli nie wymiękasz, będzie się nam dobrze grało .
Zaczynamy od… wyboru
Daję wam 2 opcje do wyboru. Dlatego, między innymi, ta sesja jest niezwykła. Możecie zacząć w… innym świecie. Zupełnie innym świecie, bardzo dobrze wam znanym. Dopuszczam możliwość startowania jako Pierwszak, zacytuję…
Jako pierwszak, zaczynasz w, powiedzmy, Zapomnianych Krainach, Greyhawku, lub Dragonlance, acz na tych dwóch ostatnich się nie znam. Wtedy lepiej, byś nie poznawał póki co lepiej Planescape`a. Będziesz poznawał ten świat razem ze swoją postacią. Przeniesiesz się w końcu do Sigil i… albo napiszesz o tym w swojej historii postaci, albo karzesz mi kombinować, a życie w FR potraktujemy jako wstęp. Twój wybór. Jeśli jesteś ambitny, sam wymyślisz…Pierwszaki
Znani również jako obcy, albo, jeśli wolisz mniej uprzejme określenie, ślepacy. Pierwszaki są podróżnikami z jednej z wielu kryształowych sfer w Pierwszej Sferze Materialnej. Przy użyciu potężnej magii, portali albo jeszcze innych mistycznych środków, przekroczyli granice swych małych światów i wkroczyli w nieskończony przestwór sfer. Niemal każda rasa z innych opisanych światów pasuje do tej kategorii, łącznie z opisanymi w Podręczniku Gracza. Pierwszaki często są ludźmi, elfami, krasnoludami bądź jakimiś mniej znanymi istotami przemierzającymi wieloświat w celu wykonania jakiegoś zadania zleconego im przez ich króla bądź bóstwo, choć czasem po prostu chcą dowiedzieć się czegoś więcej o sferach. Niektórzy opuszczają swój dom przez czysty przypadek, często nieświadomie przechodząc przez portal i nie mając nawet świadomości tego, że opuścili swą sferę. Jeśli MP przysłał BG z opisanych światów z wycieczką (krótkotrwałą bądź permanentną) na sfery, są oni zazwyczaj pierwszakami.
Większość pierwszaków nie ma zielonego pojęcia o tym, jak działa wieloświat – i dlatego właśnie sferowcy powszechnie nazywają ich ślepakami. Rzadko rozumieją filozofię i politykę wieloświata, więc bez pomocy kogoś życzliwego popadną w kłopoty tak szybko, jak to możliwe. Pierwszaki często również wyobrażają sobie, że wieloświat w jakiś sposób kręci się wokół ich sfery. Wielu z nich nie potrafi przyjąć do wiadomości, że ich świat nie jest w centrum wieloświata i oczekują szacunku od każdego niebianina i demona. Większość nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że ich świat nie jest jedynym w Pierwszej Sferze Materialnej.
Choć z powodu swych dziwnych poglądów pierwszaki często wydają się obłąkani i stanowiący łatwe cele, w kontaktach z nimi należy jednak, przynajmniej na początku, nieco uważać. Podróż poprzez sfery wymaga potężnej magii; wielu sferowców zostało spalonych na popiół przez zlekceważonych czarodziejów z Pierwszej, których chcieli wykorzystać. Oczywiście, pierwszaki nie różnią się wyglądem od swych sferowych krewniaków. Jest nawet kilka osad założonych przez pierwszaków, którzy postanowili na stałe pozostać wśród sfer.
Możesz jednak pójść po hardzie i wybrać mieszkańca Sigil.
Oto pierwszy wybór. Różnice w umiejętnościach nie będą znaczące, pojawią się jednak różnice w wiedzy… to będzie ciekawe.• Sferowcy
Sferowcy to właściwi mieszkańcy planów, od sferowych ludzi do githzerai, od demonów do dżinów. BG w kampanii Planescape są najprawdopodobniej sferowymi postaciami, śmiertelnymi (lub nie) mieszkańcami sfer innych niż Pierwsza Materialna. W odróżnieniu od ciemnych pierwszaków, sferowcy wychowali się w wieloświecie i wiedzą, o co w nim chodzi; zazwyczaj znają siły i zasady nim rządzące, mają smykałkę do używania portali i czują pewien respekt przed prawdziwą siłą wiary. Jako mieszkańcy planów, sferowcy są od urodzenia bardziej nasyceni magią od pierwszaków i często mają jakieś wyróżniające, niepowtarzalne cechy. Chociażby wszyscy sferowcy posiadają naturalną umiejętność widzenia zarysów portali - tuneli pomiędzy sferami - przy udanym teście Zauważania (ST 18) bądź Przeszukiwania (ST 10), niezależnie od tego, czy są one aktywne, czy nie.
Sferowcy czują szacunek dla potęgi, ale jeszcze bardziej poważają wiedzę i zdolność szybkiego myślenia. Wieloświat jest nieskończenie wielki i niebezpieczny; zawsze znajdzie się coś o większej sile bądź magicznej mocy. Sferowcy przeżywają dzięki wiedzy kiedy walczyć, kiedy rozmawiać, a kiedy po prostu uciekać w stronę najbliższego portalu.
Zaczynamy wypełniać:
Poziom : Pierwszak/Sferowiec
Imię
Rasa (dla pierwszaków wszelkie znane z D&D, dla Sferowców http://www.sfery.org/?p=111 –tu macie tabelkę…
Pochodzenie: (z jakiej sfery, miasta itp. Uwzględnijcie wcześniejszy wybór)
Wygląd
Wiek
Typ podejścia do walki (inna ciekawostka. Nie wprowadzam podziału na klasy. Możesz napisać, że jesteś już magiem, wtedy uzgodnimy sprawę zaklęć. Ale jako typowy Sferowiec, początkujący, walczysz, czym się da. Pamiętajcie- Sztuka (magia) to nie jest przeczytanie kilku ksiąg… będziesz mógł się jej nauczyć podczas gry, może zamiast typowej przygody poświęcisz się studiom? W tym punkcie proszę opisowo)
Charakter:
Atrybuty :
- Siła
- Kondycja
- Zręczność
- Inteligencja
- Mądrość
- Charyzma
(78 pkt. do wydania punkt za punkt. Minimalna wartość- 8, maksymalna- 19. Nie będzie typowych poziomów, ale będziecie mogli zdobywać nowe punkty w inne sposoby)
Umiejętności : Wymyślcie 5, w których jesteście dobrzy… Pierwszaki mogą korzystać z D&D, Sferowcy w sumie też, ale pamiętajcie o różnicy… znaczy, proszę zmodyfikować…
Co sądzisz o bogach, potęgach i wierze? Jakiego jesteś wyznania (o ile jesteś)?
Historia Postaci (główna metoda selekcji graczy…)
To chyba tyle. Mogę coś modyfikować, bo pierwszy raz prowadzę cokolwiek w Planescape, a nie mam dostępu do typowej KP w tym systemie.
Zapraszam do gry…
EDIT 1: Karty w temacie!
A poza tym moje GG w razie czego: 9008864...