Prawa Autorskie

Forum Wydawnictwa CK Games.
Zablokowany
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Prawa Autorskie

Post autor: BLACKs »

Mamy do Was, tym razem jako do klientów, następujące pytanie:
- Ile według Was powinny kosztować produkty w PDFach?

Dla ułatwienia zapytam Was o kilka przykładów (trochę z życia, trochę z głowy):
- kwartalnik poświęcony planszówkom i karciankom - 30 stron,
- kampania do gry fabularnej - 50 stron,
- niewielki podręcznik rpg - 100 stron,
- pełny, spory podręcznik rpg - 200 stron,
- mini dodatek/mini kampania - 15 stron,
- dodatek do gry rpg - 30 stron,
Tak, temat poswiecony tym dwom ostatnim.

Jak zamierzacie wydawac "dodatki" do istniejacych systemow? Gdybym na przyklad chcial napisac podrecznik pod WFRP, wg praw Black Industries musialbym:
a) przetlumaczyc go na angielski (nie bede juz wspominal o kilkutysiecznych kosztach translacji),
b) wyslac do BI, by to sprawdzili,
c) miec nadzieje, ze koszty tlumaczenia mi sie zwroca.

Innego rozwiazania w tym przypadku nie ma. Miedzy innymi dlatego autorski projekt dot. Kisleva nie mogl sie ukazac w wersji papierowej.

Dlatego powtarzam pytanie - jak zamierzacie wydawac dodatki do istniejacych na rynku systemow? (teraz nie obchodza mnie produkcje Polskie, a wydawane za granica) Da sie to w jakis sposob "obejsc"?
borg
SuperTechTawerniak
SuperTechTawerniak
Posty: 349
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 01:32
Numer GG: 115125
Lokalizacja: Rawicz/Wrocław
Kontakt:

Re: Prawa Autorskie

Post autor: borg »

Właściwie wszsytko, co jest do powiedzenia na ten temat BLACKs - powiedziałeś.

Praktycznie nie ma możliwości wydawania dodatków do istniejacych na rynku systemów. Załatwienie licencji na takie działanie jest mało prawdopodobne, choć oczywiście można się starać. Niestety firmy działają, jak pies ogrodnika, same nie wydadzą dodatku, innym nie pozowlą (poniekąd słusznie). Nie wykluczam tu istnienia wyjątków.

Jakie są inne możliwości?

1. Można wydawać dodatki oparte tylko na mechanice D20, bez określenia światu, na który już potrzeba licencje.

2. Drugim sposobem jest tworzenie dodatków bezsystemowych, czyli nie tworzonych pod system, ale pod klimat gry. Np. dodatki postapokaliptyczne, dark fantasy, heroic, etc. Generalnie tworzyć uniwersalne settingi. Spokojnie można wydawać tu przygody, opis miejsc, etc.

3. Wydawać dodatki do gier CK Group - co prawda takich jeszcze nie ma, ale będą i to bardzo niedługo.

4. Teoretycznie, musimy to jeszcze sprawdzić, można wydawać przygody i materiały dla systemów "zewnętrznych" w magazynach/gazetach. Tam podejście do wykorzystywania znaków i nazw towarowych jest troche inne. Generalnie wolelibyśmy jednak nie kombinować i być fair wobec innych firm (nie żeroeać na ich pracy).
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Prawa Autorskie

Post autor: BAZYL »

Wszystko się da obejść, jeśli nie bezie się używało znaków zastrzeżonych (wyjątek d20). Możesz napisać dodatek do NSa, ale będzie on dodatkiem pod znakiem post-apokalipsa, możesz napisać kampanie do młotka, ale będzie to kampania dark fantasy...

Oczywiście w przypadku niektórych (polskich) systemów można pokusić się o jakąś formę licencji na jednorazowe wydanie dodatku, niemniej realia pokazują (ktoś ponoć kiedyś z kimś innym się dowiadywał - słyszałem od siostry kumpla), że nie zawsze i nie ze wszystkimi daje się dogadać... I problemem nie są negocjacje czy kasa ale zwykła niejasność odpowiedzi w sytuacji, gdy nie można pytania po prostu olać ;)
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Re: Prawa Autorskie

Post autor: Force »

borg pisze:Teoretycznie, musimy to jeszcze sprawdzić, można wydawać przygody i materiały dla systemów "zewnętrznych" w magazynach/gazetach
Byłbym bardzo wdzięczy gdyby udało Ci się znaleźć właśnie takie informacje, ale sadze że skoro Gwiezdny Pirat wydawał przygody do Młotka i Monastyru to chyba można.
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
borg
SuperTechTawerniak
SuperTechTawerniak
Posty: 349
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 01:32
Numer GG: 115125
Lokalizacja: Rawicz/Wrocław
Kontakt:

Re: Prawa Autorskie

Post autor: borg »

Teoretycznie można uzywać znaków i nazw w gazecie w celach informacyjnych, stąd można pisać recenzje, itp. Używanie ich w dodatkach jest już pewnym naciągnięciem. Podany tu GP publikuje do gier ze swojego wydawnictwa (NS, Monastyr), gier do których miał pozwolenie (Wiedźmin), do D20 (pozwala licencja)... z WFRP nie wiem jak jest. Dodatkowo teraz GP jest darmowy, więc właściwie może se publikować co chce - większość licencji na to pozwala.
Zablokowany