Klanarchia

Kącik Gier Fabularnych
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

Niniejszy temat zakładam w obliczu premiery nowego systemu technofantasy Klanarchia, po którym wiele sobie obiecuję (już czytam świeżo zakupiony podręcznik, zresztą wypasiony jak nie wiem co). Może temat ten z czasem stanie się rdzeniem poddziału forum Tawerny poświęconego Klanarchii, takiego jakie mają inne, być może niekiedy mniej szacowne systemy. :D

Jak na razie nie wgłębiłem się jakoś bardzo w szczegóły (czytam po kolei, a wiec od historii świata itd.), ale wydaje się wypchany autentycznymi smakołykami. Mam nadzieję, że nie będzie to oznaczało przesytu i że wszystkie te kultogenne elementy będą jakoś koegzystować.

Pewną obawę budzi wtłoczenie postaci Graczy w czterech z kilku mocno dookreślonych frakcji, oby nie podcinało to zanadto skrzydeł przy tworzeniu bohaterów...

Zapraszam do wpisywania swoich opinii.
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: BAZYL »

Hmm... Z tego co widziałem w sieci, to gierka zbiera huraoptymistyczno-zimalskie recenzje, tj. "wypasiona gra, tylko tak dalej kumplu autorze". Chciałbym przeczytać coś wiarygodniejszego na jej temat - więc jak przeczytasz, to skrobnij parę słów na ten temat.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
MarcusdeBlack
Marynarz
Marynarz
Posty: 327
Rejestracja: środa, 18 lutego 2009, 16:02
Numer GG: 10004592
Lokalizacja: Pałac Złudzeń

Re: Klanarchia

Post autor: MarcusdeBlack »

Słyszałem i wstępnie się zawiodłem. Czuję odgrzewanego kotleta w nowej skórze (takie zmutowanie Neuroshimy. Wiem inny klimat! Ale tak czuję....), spodziewałem się dużo po tym systemie, może zbyt dużo.
I popieram wielkiego B, napisz coś jasnego i konkretnego na ten temat. Chętnie spojrzę na to czyimś okiem.
"Prawdziwych przyjaciół trudno jest znaleźć, lecz stracić ich jest bardzo łatwo."

Marcus jest okay. Marcusdeblack się dziwnie odmienia jako całość ;P.
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

Z pewnością recka powstanie, gdy tylko będę czuł się do niej gotów. Prawdopodobnie za kilka dni.

Co do podobieństwa do Neuroshimy, to Marcusie nie wiem o co ci chodzi. "Gra jest taka sama, tylko klimat inny" - pomijając inną mechanikę, inny świat, inne typy bohaterów... Nie znam w ogóle Neuroshimy więc nie odpowiem ci wprost, ale to co mówisz ma... zero sensu prawdę mówiąc. Albo cię nie zrozumiałem.
MarcusdeBlack
Marynarz
Marynarz
Posty: 327
Rejestracja: środa, 18 lutego 2009, 16:02
Numer GG: 10004592
Lokalizacja: Pałac Złudzeń

Re: Klanarchia

Post autor: MarcusdeBlack »

Tak, tak możliwe że sensu tu brak.
Chyba zacznę mówić wspak.
Mówię na dziwną nutę,
bo dostałem kopa w d***
Idę spać wreszcie już,
więc przejmować nie musisz się już.
Jak znów bzdury będę gadać,
to po prostu każ mi spadać.


[Wymiękam już, bo życie kopa dało. Tak więc nie trap się gadką pieniacza. Jakąś opinię wyrobię sobie po 'twej recenzji'. 'Branoc.....]
EDIT: Chodziło mi chyba o taką wymuszoną głębię klimatu, takie przerysowane uczucie zapewne.....
"Prawdziwych przyjaciół trudno jest znaleźć, lecz stracić ich jest bardzo łatwo."

Marcus jest okay. Marcusdeblack się dziwnie odmienia jako całość ;P.
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

Dobranoc.

A gdy jutro to będziesz czytał, wiedz że chyba zaczynam rozumieć, o co ci chodziło z tą wymuszoną głębią: o to, że jest to system konwencyjny, a nie uniwersalny - czyli klimat, mechanika i treść przygód są podporządkowane jednej konkretnej konwencji, wypływającej nie od MG, ale od autora gry. Jest to cecha Nowej Fali, ale też często obecna w nowszych "dużych systemach", co zaczęło się chyba od Deadlands. A wielu MG i Graczy tego nie lubi...
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: CoB »

Jak dla mnie nic specjalnego i także czekam na więcej informacji. Warhammer 2ed. jest lepszy, a Neuroshima tańsza, więc Klanarchia, jako miks tych systemów (klimatyczny) niezbyt mi podejdzie :P

Dobrze, że przynajmniej coś się dzieje na erpegowym rynku.
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Karczmarz
Bombardier
Bombardier
Posty: 650
Rejestracja: wtorek, 14 listopada 2006, 20:44
Numer GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: Karczmarz »

Hmmm
Hmm... Z tego co widziałem w sieci, to gierka zbiera huraoptymistyczno-zimalskie recenzje, tj. "wypasiona gra, tylko tak dalej kumplu autorze". Chciałbym przeczytać coś wiarygodniejszego na jej temat - więc jak przeczytasz, to skrobnij parę słów na ten temat.
Wielkim fanem Klanarchii nigdy nie byłem i odkąd pamiętam omijałem ją szerokim łukiem lub bluzgałem za zbyt mhroczny klimat, który totalnie mi nie odpowiada, więc jak coś moją reckę też BAZYLU możesz przejrzeć (jak powstanie za kilka tygodni :P bo to nie tylko książka i nie recenzuje się po czytaniu ale po grze a ta trochę zajmuje).

Zaś co do miksa Neuro i Młotka to można tak napisać wyłącznie nie czytając podręcznika, bo ta gra ma z Neuro tyle, że jest Postapokaliptyczna (o wiele wiele więcej ma z Fallouta), a z Młotka tyle, że występują w niej Smoki.... nie z Młotka ona nie ma totalnie nic bo nawet Smoki są inne :P Wpierw pomyślałem, że z Młotka ma to iż bohaterowie walczą bronią białą, ale np. Technoklany strzelają kuszami pneumatycznymi, na zbiorniki ze sprężonym gazem, co tam jest standardem a więc nawet uzbrojenie nie jest podobne.
Mam nadzieję, że nie będzie to oznaczało przesytu i że wszystkie te kultogenne elementy będą jakoś koegzystować.
To jest moim zdaniem największa wada Klanarchii. Ma świat z klocków, czyli daje graczom milion kombinacji z których można sobie samemu coś zbudować, ale wiele z tych klocków jeśli użyje się ich za dużo naraz może tworzyć coś niestrawnego. Po prostu w tym systemie jest praktycznie wszystko: średniowieczni barbarzyńcy, bractwo z Fallouta, smoki, zombi, wampiry, wilkołaki, demony, kraina ciemności, złe imperium, potworny demoniczny cesarz ala Sauron, mutacje, otwarte krainy po których pasają się zombie-ubioro-wilkołaki, rozbite samoloty, zgliszcza i ruiny wielkich wieżowców które zasiadają smoki, w tym jeden stalowy smok skonstruowany przez ludzi, do tego są ożywione przedmioty, nawiedzone przedmioty, opętane przedmioty, biomutacyjne przedmioty, symbionty z upiorami, symbionty z zombi.... długo można by wymieniać :P
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: BAZYL »

Karczmarz pisze:Wielkim fanem Klanarchii nigdy nie byłem i odkąd pamiętam omijałem ją szerokim łukiem lub bluzgałem za zbyt mhroczny klimat, który totalnie mi nie odpowiada, więc jak coś moją reckę też BAZYLu możesz przejrzeć (jak powstanie za kilka tygodni :P bo to nie tylko książka i nie recenzuje się po czytaniu ale po grze a ta trochę zajmuje).
Tu nie chodzi o opinię "na nie", tylko coś wiarygodnego. Akurat jeśli o Ciebie chodzi, to myślę że też się nadasz :) Nie zapomnij linka podać ;)
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

Karczmarz pisze:Po prostu w tym systemie jest praktycznie wszystko: średniowieczni barbarzyńcy, bractwo z Fallouta, smoki, zombi, wampiry, wilkołaki, demony, kraina ciemności, złe imperium, potworny demoniczny cesarz ala Sauron, mutacje, otwarte krainy po których pasają się zombie-ubioro-wilkołaki, rozbite samoloty, zgliszcza i ruiny wielkich wieżowców które zasiadają smoki, w tym jeden stalowy smok skonstruowany przez ludzi, do tego są ożywione przedmioty, nawiedzone przedmioty, opętane przedmioty, biomutacyjne przedmioty, symbionty z upiorami, symbionty z zombi.... długo można by wymieniać :P
Właśnie o to mi chodziło, z tym że chciałbym zaznaczyć, że to może wypalić - czego najlpeszym przykładem jest system RIFTS. W RIFTSach też jest to wszystko, a przy tym stanowi mały tylko ułamek atrakcji (nie żartuję). W RIFTSach jednak masz do dyspozycji całą Ziemię (drobiazgowo opisaną - możesz się z odpowiedniego dodatku dowiedzieć, co dzieje się w dowolnym miejscu świata, np. Kielecczyźnie), a w Klanarchii - mały, abstrakcyjny obszar. Czy będzie to wada? Zobaczymy.


PS Co do mhroczności, to Klanarchia przy Warhammerze 40.000 wydaje się lekka, zabawna i bezpretensjonalna :)
Sir_herrbatka
Mat
Mat
Posty: 518
Rejestracja: czwartek, 28 czerwca 2007, 12:51

Re: Klanarchia

Post autor: Sir_herrbatka »

BTW: Furiath powiedział kiedyś coś na temat wielkich światów w stylu "Nie wykorzystasz ich nawet w 1%"
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

Sir_herrbatka pisze:BTW: Furiath powiedział kiedyś coś na temat wielkich światów w stylu "Nie wykorzystasz ich nawet w 1%"
To prawda. Za to możesz sobie wybrać, w które niecałe 1% będziesz grał. O ile wymyślanie wielkiego, szczegółowego świata do systemu autorskiego wielkiego sensu nie ma (bo twoi Gracze i tak nie będą mogli tego wszystkiego obejrzeć - dlatego koncentrujesz się na tych elementach, które zwiedzą), o tyle w systemach rynkowych im więcej, tym lepiej. Weźmy choćby te RIFTSy: chcesz prowadzić w Rosji? Kupujesz dodatek o Rosji, ignorując materiały o Ameryce Północnej. A może Niemcy? Albo Oceania? Albo też wolisz prowadzić na odizolowanej stacji orbitalnej? O każdym z tych obszarów możesz zdobyć mnóstwo informacji, a resztą olać bez obaw, że przegapisz coś ważnego. I to jest piękne.
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: CoB »

I później nikt w takie RIFTSy nie gra ;) Gasnące Słońca też miały olbrzymie uniwersum i multum elementów, a zniknęły szybko z naszego rynku.

Według mnie, to o czym napisał Karczmarz to poważna wada. Jakby nie patrzeć, dedek, Neuroshima i Warhammer, a także Świat Mroku, dostarczają dobrej formy do wypełniania, a nie wciskają się z masą gotowych elementów...

Swoją drogą, Gasnące Słońca były space operą, ale posiłkowały się właściwie każdym gatunkiem (od czystej fantastyki na horrorze kończąc), co tak naprawdę super się czytało, ale na sesji korzystło z niewielkiej części podstawowych informacji o uniwersum! :shock: Czyżby Klanarchia była taka sama? (Tak przynajmniej rozumiem z tego, co napisał Solarius i Karczmarz).

A jak z mechaniką? Może jakieś konkrety - sprawdza się na sesji? Nie jest przekombinowana? A może czegoś w niej brakuje?
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

CoB pisze:I później nikt w takie RIFTSy nie gra ;)
Ty masz gorączkę, CoB? W USA to chyba najpopularniejszy system po DnD, wyskakuje z każdej konserwy w Internecie. To że nie wyszły w Polsce niewiele znaczy.
CoB pisze:Gasnące Słońca też miały olbrzymie uniwersum i multum elementów, a zniknęły szybko z naszego rynku.
GS powiela stare pomysły, choćby z WH40.000. Mnie też jakoś nie zajawiły, nie lubię pseudośredniowiecznego pseudo-SF... Zresztą nie wiem, może nie miały dość supportu - ja ledwie wiem, że w ogóle wyszły po polsku.
CoB pisze:Według mnie, to o czym napisał Karczmarz to poważna wada. Jakby nie patrzeć, dedek, Neuroshima i Warhammer, a także Świat Mroku, dostarczają dobrej formy do wypełniania, a nie wciskają się z masą gotowych elementów...
To jest prawda. W trakcie lektury Klanarchii często miałem wrażenie, że czytam opis bogatego cRPG: mnóstwo ciekawych elementów, ale to same "gotowce" - siadasz i grasz. Mam faktycznie wątpliwości, czy będą się dobrze przy tym bawić doświadczeni MG (bo głównie to oni będą mieli problem), choć z drugiej strony nowym będzie łatwiej, gdy mają wszystko na tacy.
CoB pisze:Swoją drogą, Gasnące Słońca były space operą, ale posiłkowały się właściwie każdym gatunkiem (od czystej fantastyki na horrorze kończąc), co tak naprawdę super się czytało, ale na sesji korzystło z niewielkiej części podstawowych informacji o uniwersum! :shock: Czyżby Klanarchia była taka sama? (Tak przynajmniej rozumiem z tego, co napisał Solarius i Karczmarz).
Nigdy w GS nie grałem (choć znam pobieżnie świat), więc trudno mi coś tu powiedzieć. Klanarchii zresztą też nie przeczytałem jeszcze... Mogę tylko przyznać, że czyta się też bardzo fajnie.
CoB pisze:A jak z mechaniką? Może jakieś konkrety - sprawdza się na sesji? Nie jest przekombinowana? A może czegoś w niej brakuje?
Eee... jeszcze nie doszedłem. :) Ale nie spodobało mi się to, co autor napisał na początku podręcznika: żeby nie zmieniać mechaniki, bo to zaszkodzi grze. Wydało mi się to co najmniej podejrzane (a na pewno zabawne).
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: CoB »

Solarius Scorch pisze:
CoB pisze:I później nikt w takie RIFTSy nie gra ;)
Ty masz gorączkę, CoB? W USA to chyba najpopularniejszy system po DnD, wyskakuje z każdej konserwy w Internecie. To że nie wyszły w Polsce niewiele znaczy.
Hmmm... Czy Klanarchia będzie wydana w Stanach? :P Ja patrzę tylko z punktu widzenia przeciętnego erpegowca, który woli kupić system w rodzimym języku. A tacy przeważają, nawet gdyby fandomowi wydawało się, że jest inaczej. Pytanie - czy Klanarchia dojdzie do tej większości, która naprawdę nie siedzi w necie, lecz po prostu gra?

A jak z dodatkami do Klanarchii? Czy ten system może takowe mieć, czy jest tak zawalony elementami, że i tak raczej fanatycy tylko je zakupią? I jaką przybrałyby formę? Bo scenariusze pewnie odpadają...
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Klanarchia

Post autor: Solarius Scorch »

CoB pisze:
Solarius Scorch pisze:
CoB pisze:I później nikt w takie RIFTSy nie gra ;)
Ty masz gorączkę, CoB? W USA to chyba najpopularniejszy system po DnD, wyskakuje z każdej konserwy w Internecie. To że nie wyszły w Polsce niewiele znaczy.
Hmmm... Czy Klanarchia będzie wydana w Stanach? :P Ja patrzę tylko z punktu widzenia przeciętnego erpegowca, który woli kupić system w rodzimym języku. A tacy przeważają, nawet gdyby fandomowi wydawało się, że jest inaczej. Pytanie - czy Klanarchia dojdzie do tej większości, która naprawdę nie siedzi w necie, lecz po prostu gra?
OK, może to być niejasne: RIFTSy nie zostały wydane w Polsce. Z tego co piszesz, nie przyjęłyby się - co może być słuszne, a może nie być.

Słowem, nie rozumiem o co ci CoB biega. Twierdzisz że RIFTSy są ch*we i szybko zniknęły z rynku (co jest oczywistą bzdurą), albo też byłoby tak, gdyby zostały wydane w Polsce (prorok czy co?). Poza tym nie wiem już, jak to się wszystko ma do Klanarchii - RIFTS to miał być tylko przykład pewnego zjawiska, które z kwestią samego systemu Klanarchia ma tylko pośrednie połączenie.
CoB pisze:A jak z dodatkami do Klanarchii? Czy ten system może takowe mieć, czy jest tak zawalony elementami, że i tak raczej fanatycy tylko je zakupią? I jaką przybrałyby formę? Bo scenariusze pewnie odpadają...
Chyba za wcześnie o tym mówić, ale każdy system RPG jaki wyszedł dotąd w Polsce - pomijając Nową Falę i chyba In Nomine - doczekał się dodatków...
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Klanarchia

Post autor: CoB »

Przepraszam Solarius, źle mnie zrozumiałeś ;) To, że nikt w Polsce nie gra w RIFTSy, nie wynika z ich słabości, lecz z niewiedzy, słabego marketingu i co najważniejsze - słabego rynku. Dlatego porównałem do Gasnących, z bogatym uniwersum i wieloma smaczkami, lecz szybko wymarłych w naszym kraju.

Co do świata Klanarchii - piszesz, że RIFTSy miały wiele dodatków (przynajmniej tak to zrozumiałem) które powiększały uniwersum i pozwalały na grę w jego małym wycinku. Z drugiej strony, z tego co słyszałem na prelkach, co teraz piszecie, Klanarchia już ma w cholerę różnych sesyjnych (?) elementów. Dlatego nawiązałem do dodatków - czy takowe w ogóle będą miały rację bytu, skoro wystarczy kupić jeden podręcznik (co jest dobre dla klienta, a dla wydawcy juz niezbyt) i na pewno nie będzie się cierpieć na brak pomysłów?

Po to zadaję konkretne pytania względem Klanarchii, by nie ciągnąć dyskusji o innych systemach ;P Zresztą w weekend sam się przekonam jak to z tą zabawą jest ;P
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
ODPOWIEDZ