Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Kącik Gier Fabularnych
ODPOWIEDZ

Czy w Polsce opłaca się twożyć nowy system rpg?

Tak, z całą pewnością.
6
27%
Tak, ale tylko jeżeli będzie innowacyjny.
15
68%
Nie, ponieważ nie będzie miał siły przebicia i nikt go nie wyda.
0
Brak głosów
Nie, ponieważ wszystkie pomysły już były i nasz system będzie wtórny.
1
5%
 
Liczba głosów: 22
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Force »

Od kilku dobrych dni kontempluję stronę Megakonkursu http://megakonkurs.com Jak sie dobrze wczytać jest to konkurs trwający dobre dwa i mający na celu wyłonienie najlepszego autorskiego settingu do d20 ( na licencji OGL i SDR)

Ja sam natchniony przez Scoreza ( nie tak bardzo jak myślisz :P ) tworzę system rpg. Niestety nie mieści sie on w kryteriach Megakonkursu. Walczyłem z frustracją dwa dni i teraz kieruję do was forumowiczów pytania:

:arrow: Czy w tym kraju są jeszcze inne tego typu konkursy?
:arrow: Czy jeżeli twój setting/system/przygoda ma potencjał to ktoś ją wyda? (Bazyl napisałbyś coś na ten temat w końcu CKG zobowiązuje)
:arrow: Czy nie uważacie że żyjemy w czasie kiedy już wszystko było? (wniosek po przeczytaniu fora "archiwum rpg" by AC gdzie są zamieszczone pomysły Scoreza... które już gdzieś widziałem... Broń boże nie mówię o plagiacie tylko o tym że wymyślono już wszystko.*)

* Tak wiem że byli tacy którzy w XIX w. mówili że wymyślono już wszystko i jak widać mylili sie.
Mi się wydaję że obecny fandom zajmuje się udziwnianiem dobrych dawnych wzorców, a tego efekty są pokraczne. Jest tylko kilku naprawdę zdolnych z potencjałem a reszta to, cytując Tavery Best'a, Żal.pl
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: BLACKs »

Force pisze:Czy nie uważacie że żyjemy w czasie kiedy już wszystko było? (wniosek po przeczytaniu fora "archiwum rpg" by AC gdzie są zamieszczone pomysły Scoreza... które już gdzieś widziałem... Broń boże nie mówię o plagiacie tylko o tym że wymyślono już wszystko.*)
Tak uważam, dlatego nie probuj zrobić czegoś oryginalnego - rewolucji na miarę AD&D nie zrobisz. RPG się rozwinęły, więc nie stawiaj na oryginalność tylko hmmmm... fachowość? Nawet oklepane pomysły, przedstawione w nowym świetle, mogą się sprzedać. Przykładów znajdziesz masę, wystarczy przejrzeć listę produktów Rebela ;).
Force pisze:Czy jeżeli twój setting/system/przygoda ma potencjał to ktoś ją wyda? (BAZYL napisałbyś coś na ten temat w końcu CKG zobowiązuje)
CK Group wyda :D.
Force pisze:Czy w tym kraju są jeszcze inne tego typu konkursy?
Niestety nie...
Force pisze: Mi się wydaję że obecny fandom zajmuje się udziwnianiem dobrych dawnych wzorców, a tego efekty są pokraczne. Jest tylko kilku naprawdę zdolnych z potencjałem a reszta to, cytując Tavery Best'a, Żal.pl
Udziwnianie jest dobre, o ile jest stosowane w małej ilości, ale jak czasami widzę pomysły w stylu ślepego drwala goblina pacyfisty to żal.pl, a nawet żal.vk (ten wietnamski).
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: BAZYL »

Hmm...

Już kilka razy na tym forum pisałem co o tym myślę (oczywiscie to mogło być w czasach, gdy Ty Ray na stojaco pod szafę wchodziłeś, dlatego powtórzę):

Warto pisać własne systemy i porywać się na wydanie ich. Tylko, ze nie jest to takie proste jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim - jak sugeruje choćby ankieta - nowy produkt musi być innowacyjny. Musi przedstawiać coś, czego jeszcze nie było - musi działać jak magnes na czytelnika, czy potencjalnego kupca - zauroczyć go swoją innowacyjnością. Pytanie czy może to być coś co już było - owszem, może. Ale musi być podane w nieprzeciętny sposób.

Nie ma sensu wydawać czegoś, co już jest. Autor musiałby być nie wiem jakim autorytetem, zeby czytelnicy wydali pieniądze na jeszcze jeden typowy system fantasy. To tak jak z grami komputerowymi - mamy Diablo, a wszystki podobne produkcje będą tylko kolejnymi jego klonami. Sprzedadzą się jesli bedą dobre, ale w stopniu niezadowalajacym. W przypadku RPG uważam, ze sukcesem bedzie jesli zwróci się koszt wydania.

Jednak samo napisanie systemu innowacyjnego nie wystarczy. Trzeba jeszcze umiejetnie go wypromować. Zastanawialiście sie dlaczego system jakiego wczesniej nie było - Arkona - padł zanim dobrze sie na rynku zadomowił, zaś Wolsung, którego nie ma, nie było i raczej niepredko (znajac ISĘ) się pojawi ludzie lubią, oczekuja i maja za świetny?

Weźmy Neuroshmirę - prawda jest taka, ze to system zbudowany ze śmieci i odpadów - trochę Fallouta, troche cyberpunka, szczypta Indiany Jonesam i paru innych pomysłów, których nigdzie indziej nie dało sie wykorzystać. Do tego z kompletnie skopaną mechaniką... Co przyczyniło się do jej sukcesu?
- Na rynku nie było postapokalipsy, a ludzie czuli głód erpega w klimatach Fallouta (wiem bo sami graliśmy w postapokalipsę oparą o SPECIAL-a);
- Podręcznik jest napisany w świetny i bardzo wciagajacy sposób - czyli śmieci podane zostały bardzo apetycznie, żeby nie powiedzieć, że tak jak jeszcze żaden podrecznik nie został podany;
- Rekalama, promocja, mówienie o nim - ale nie na zasadzie plakatów czy reklam w TV - po prostu spotkania z autorami, promocja na konwentach, konkursy, blog Trzewika...

Idąc za ciosem - chcecie znać receptę na dobrą autorkę, która może przerodzić sie w coś wiecej niz tylko autorka? Nic prostszego są dwa wyjścia:
- Zrobić grę opartą o prozę poczytnego pisarza (vide Inne Pieśni w Megakonkursie, którym od początku wrózyłem zwysięstwo, choć nie wiem jak z prawami autorskimi do choćby tytułu);
- Zrobić erpega w klimatach (nie powiem, bo przestanie być recepta na sukces).

I na koniec jeszcze kilka ciepłych słów:

Nie rozśmieszajcie mnie - nie wierze w powodzenie systemu, który jest tworzony przez ludzi z łapanki na jakimkolwiek forum. Jeśli (podkreślam - jeśli!) system powstanie, to bedzie tylko nedzną autorką, jakich wiele w Internecie. Jeśli chcecie stworzyc coś dobrego, to musi być to zgrana grupa kolesi, która zna się jak łyse konie, a nie zbieranina z podwórka. Względnie jedna osoba. Oprtymalna moim zdaniem grupa to 2-3 osoby.

Śmieszą mnie rzeczy typu Indie RPG, czy gry Nowej Fali. Owszem, to sie może udać i odnieść sukces. Ale po roku i tak nikt nie będzie w to grał.

Amen.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Karczmarz
Bombardier
Bombardier
Posty: 650
Rejestracja: wtorek, 14 listopada 2006, 20:44
Numer GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Karczmarz »

Hmmm
Do tego z kompletnie skopaną mechaniką...
Osobiście pozwolę sobie na uważanie mechaniki Neuro za najlepszą na świecie, ale widać gusta są różne :]

Przychylę się do Blacka, że nie trzeba tworzyć czegoś oryginalnego, bo wszystko już było. Trzeba tylko przedstawić coś co już było w fajny sposób.

I pytanie główne. Nawet jeśli coś stworzymy to kto to wyda? W sensie kto w Polsce wydaje RPG i na jakich zasadach? Takich wydawnictw chyba nie ma za dużo i myślę, że do żadnego z nich nie można wejść z gotowym tekstem, rzucić na biurko i powiedzieć "proszę o to fajny system, przeczytaj pan i powiedz czy się nadaje do wydania".
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Force »

BAZYL pisze:Nie rozśmieszajcie mnie - nie wierze w powodzenie systemu, który jest tworzony przez ludzi z łapanki na jakimkolwiek forum. Jeśli (podkreślam - jeśli!) system powstanie, to będzie tylko nędzna autorką, jakich wiele w Internecie. Jeśli chcecie stworzyć coś dobrego, to musi być to zgrana grupa kolesi, która zna się jak łyse konie, a nie zbieranina z podwórka. Względnie jedna osoba. Optymalna moim zdaniem grupa to 2-3 osoby.
Nie zamierzam się zabrać do pisania Indie RPG (gry niezależne) ani gier Nowej Ery (gry na jeden pomysł z uproszczoną mechaniką) Ja chce stworzyć coś pełnego, na wskroś mojego z mechaniką prostą ale obejmująca wszystkie aspekty rzeczywistości. I zgadzam się że gry Nowej Ery się nie przyjmą. Za to gry Indie myślę że będą miały szansę przebicia, tworzone od podstaw przez fanów, nie nastawione na zysk ale właśnie Rewolucję Kreatywną.

Zapewne już czytałeś artykuł Kaduceusza o Megakonkursie http://rpg.polter.pl/Rzut-okiem-na-Megakonkurs-c10604 (innym czytelnikom zwracam uwagę na reklamę CKG w arcie) i kładzie on nacisk na ważną sprawę :
Kaduceusz pisze:Jeżeli nie liczyć początkowego zrywu, Megakonkurs nie doczekał się niestety zbyt aktywnego wsparcia fanów. Utworzone na jego stronie forum świeci obecnie pustkami, stając się tylko od czasu do czasu polem do nie zawsze konstruktywnych dyskusji na temat równości szans, czy opieszałości obsługi. Tematy na erepgowych forach poszczególnych serwisów są co do jednego martwe, a same serwisy ograniczają się do publikowania wieści o otwarciu lub zamknięciu kolejnych etapów.
I gdzie ta cała rewolucja? Gdzie te tony pomysłów? Gdzie forumowicze? Czy to wina d20?

Bazyl, napisałeś że trzeba uzupełnić lukę na rynku, według mnie na rynku jest deficyt na dobrze przedstawioną konfrontację magii i technologii, oraz deficyt na logiczną genezę i historię świata.

I jest przesyt mrokiem. ( chociaż mrok, jest ok.)
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
Necoho
Pomywacz
Posty: 36
Rejestracja: czwartek, 22 marca 2007, 17:49
Numer GG: 1680211
Lokalizacja: Babilon, Polska.

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Necoho »

Nowej fali
Może nie wszyscy zagrywają się w De Profundis, ale jakoś jest to znany i ceniony system
Indie
No niestety, Polska to nie USA, i gry w rodzaju Little Fears mają małe szanse na powodzenie.

Kiedyś rozważałem ze znajomymi rpg w oparciu o twórczość Białołęckiej, potem rozmowa zeszła na Pilipuka więc daliśmy sobie spokój.
Obywatelu! O jakim numerze myślę?
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: BAZYL »

Akurat artykułu Duce nie czytałem wcześniej, co - jak widać - nie przeszkodziło mi wysnuć podobnych wniosków. Ale po kolei:

Mechanika NS - przynajmniej ta z v.1.0. nie nadaje sie do niczego. Na sesjach wyszły takie paradoksy, że postacie nie umierału, ale na skutek utrudnień do testów nie mogły praktycznie niec zrobić, więc pozostało uśmiercanie ich za tę niemożność... Potem niby coś poprawiali, ale nie miałem siły sie przebijać przez to znowu...

De profundis jest świetnym systemem, ale jest zbyt statyczny, zeby odniósł spektakularny sukces. Niemniej uważam go za wyjątek potwierdzajacy regułę beznadziejności Nowej Fali.

A sam Megakonkurs? Cóż już z chwilą gdy zobaczyłem stronę nie spodziewałem sie rewelacji, ale organizatorzy pozwolili sobie na lekką kpinę ze sposobem organizacji. No chyba, ze faktycznie nie potrafili zrobić tego lepiej... Niemniej Megakonkurs jest martwy - gdyby organizaotrzy ujawnili liczbę głosów szybko wyszłoby, że głosuja tylko autorzy i znajomi autorów systemów biorących udział w rywalizacji. To niesie ze soba ryzyko, ze nie nazbierja kasy na wydanie chocby jednego - tego zwycięzkiego - systemu, a przy takiej promocji (czyli de facto żadnej) nie mogą liczyc na dużą sprzedaż. Ale z drugiej strony jest to szansa dla inicjatyw pokroju CKG, która (tu bedę nieco niepoprawny politycznie) takze moim zdaniem wystartowała nieco za wczesnie, ale przyanjmniej borg mówi, ze to jest jeszcze przed oficjalnym rozpoczeciem działaności.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Karczmarz
Bombardier
Bombardier
Posty: 650
Rejestracja: wtorek, 14 listopada 2006, 20:44
Numer GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Karczmarz »

Hmmm
Mechanika NS - przynajmniej ta z v.1.0. nie nadaje sie do niczego.
Bazylu prosiłbym o używanie zwrotów pokroju "w mojej opinii" "uważam że", ponieważ wyrażasz swoje zdanie. [Całe życie myślałem, że moje posty są podpisane ;-) - dop. BAZYL] Bo są, ale nie rozumiem co to ma wspólnego z wygłaszaniem własnych opinii a stwierdzaniem faktów? To że ty coś mówisz wcale nie znaczy, że jest to twoja opinia. Może to być opinia czyjaś, może to być odniesienie się do powszechnej opinii, albo może to być stwierdzenie faktu. Właśnie dlatego ludzie wymyślili zaznaczanie kiedy wypowiadamy swoje przemyślenia, a kiedy generalizujemy. Jeśli stwierdzasz fakt to ja się z tym faktem nie zgodzę i chętnie podejmę polemikę, ale nie tu bo po co offtopować :]

Co do Megakonkursu, moim zdaniem nie zyskał fanów z powodu totalnie nieczytelnej, nieużytecznej i źle zorganizowanej strony. Na tej stronie totalnie nic nie ma. Chyba 10 minut szukałem w ogóle autorów wysłanych prac i po 10 minutach zrezygnowałem, bo nie znalazłem. Nawet nie ma krótkiego opisu o czym dane systemy są. Nie znalazłem też jak liczone są głosy, już nie mówiąc o tym że aby znaleźć link do forum (skrzętnie zakamuflowany) trzeba się nieźle wysilić.

Strona zniechęca by zajrzeć do niej po raz kolejny. Już nie mówiąc, że tekstów prac niemożna przeczytać w necie, tylko trzeba sobie ściągać na kompa, co jak wiadomo zdecydowanie zmniejsza gro odbiorców (bo łatwiej rzucić okiem na coś na stronce, niż zmobilizować się do ściągnięcia materiału, odszukania na dysku, odpalenia itp itd).
Ostatnio zmieniony wtorek, 26 czerwca 2007, 12:01 przez Karczmarz, łącznie zmieniany 2 razy.
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Force »

Chyba 10 minut szukałem w ogóle autorów wysłanych prac i po 10 minutach zrezygnowałem, bo nie znalazłem. Nawet nie ma krótkiego opisu o czym dane systemy są.
Na forum jest, ale wyjątkowo ubogi.

Po prawdzie, strona odrzuca zarówno szatą graficzną jak i składem, wieści są suche i aż zioną pustką. Myślę że cała sprawa przerosła autora, a jego uzasadnienie o wyborze d20 na szkielet systemu jest nietrafione... Twierdzi on że d20 pomoże rozpowszechnić sie nowemu systemowi, mechanika będzie bardziej przyjazna i nie powstaną tego typu kwiatki jak mechanika NS (choć jak widać po postach wyżej można polemizować). W Polsce? W Polsce opanowanej przez WFRP? W Polsce w której ludzie zagrywają się w WoD'a, C2020, NS ? W Polsce w której d20, równa sie D&D i od razu jest stawiane z nim pod ściana do rozstrzelań?
Tylko mi nie mówcie że pomoże to początkującym graczom ( bo chyba tak rozumował Pan Finn) bo początkujący gracze jeżeli już mają zacząć od jakiegoś świata to zaczną pewnie od FR.

A tak na marginesie: Setting Beszamel (idący w ścisłej czołówce) ma duże szanse na wygraną... Setting w którym przebijasz się przez las 20 metrowych brokułów i wszystko kręci się wokół żarcia... Co o tym myślicie? Jak na razie ja mam zastrzeżenia do nazwy...

Chyba nie ma też sensu kłócić sie mechanikę Neuro w tym temacie, ani zakładać nowego bo chyba się szybko wyeksploatuje.
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
kaduceusz
Szczur Lądowy
Posty: 6
Rejestracja: poniedziałek, 15 października 2007, 21:59
Numer GG: 5433643
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: kaduceusz »

Bry :-) Wspominaliście o moim artykule, to dodam od siebie dwa słowa ;-)
BLACKs pisze:
Force pisze:Czy w tym kraju są jeszcze inne tego typu konkursy?
Niestety nie...
Jest jeszcze organizowany przez autorskie.fora.pl Nibykonkurs, polegający na stworzeniu gry na zadany temat [losowany przez jakiśtam ichni mechanizm] w przeciągu tygodnia. Nie am w nim nagród, a nei zwycięzców, za to można podyskutować o włąsnej grze z innymi twórcami.
Force pisze:Setting Beszamel (idący w ścisłej czołówce) ma duże szanse na wygraną... Setting w którym przebijasz się przez las 20 metrowych brokułów i wszystko kręci się wokół żarcia... Co o tym myślicie? Jak na razie ja mam zastrzeżenia do nazwy...
Ależ Beszamel miał najbardziej trafioną nazwę z wszystkich megakonkursowych settingów :-) Szkoda, ze przepadł, heh. Są niby nadal szanse na to, ze Marek go wyda, ale bez Megakonkursu to nie to samo.

I nie, nie uważam, ze już wszystko było - raczej wszystko przed nami :-) Oby MK okazał się sukcesem (za sprawą Nemezis) - być może uda się go ponownie odpalić, unikając przy tym błędów obecnej edycji.
Szef działów RPG w serwisie polter.pl
Obrazek Orient Express - orientuj się w nowych erpegach!
Force
Bosman
Bosman
Posty: 1571
Rejestracja: sobota, 7 października 2006, 11:14
Numer GG: 0
Lokalizacja: piwnica

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: Force »

Heh, odpalajcie byle nie d20. Mnie to nie odstrasza ale reszta rpgmanów dostaje wysypki od de dwadzieścia. Wiadomo może w jakich okolicznościach odszedł Beszamel?
Polska Partia Piwa - Sekcja Paladynów Żubra
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: BAZYL »

Nie odszedł, zajał drugie miejsce. Albo nie zrozumiałem pytania...
Na wszelki wypadek pełny ranking:

1. Nemezis
2. Beszamel
3. Historia Antiqua
4. Saran
5. Agencja
6. Technosfera
7. Stigma
8. 68 Rok Nowej Rachuby
9. Vabank
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Megakonkurs RPG i wydawanie sytemów autorskich

Post autor: CoB »

Myślę, że system musi być porządnie napisany, by był sens go wydawania, lecz nie rozumiem jaki sens mają konkursy RPG. Oczywiście trafią się tam perełki... raz na dziesięć lat.

Co rozumiem przez porządne napisanie systemu - to wszystko, co przedmówcy wyżej, chociaż ja celowałbym raczej w formę pisania, lecz nie treść. Acha i im bardziej "giętki" system, dający możliwości szaleństwa fandomowi, to tym lepiej. (Przykładem tego jest Neuroshima, którą teraz napędzają fanatycznie oddani fani, tworząc nowe, małe artykuliki :P) Dodatkowym plusem byłoby silne "uczłowieczenie" tekstu poprzez fabularyzację i najlepiej żeby sam system mimo wszystko był pesymistyczny (to takie polskie przecież ;P).
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
ODPOWIEDZ