Roguelike (czyli rogaliki)
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Roguelike (czyli rogaliki)
Tak sobie przeglądam tematy, przeglądam i widzę, że nigdzie nie ma ani słowa o grach typu roguelike, które są przecież ważnym działem cRPG! Dlatego też niniejszym ten temat zakładam.
Dla wyjaśnienia: gry roguelike (od pierwszej gry tego typu - Rogue), zwane po polsku rogalikami, to RPG turowe oparte na semigrafice, w których zwykle postać bohatera symbolizowana jest przez '@', a korytarze, podziemia, lasy, jak również potwory i przedmioty reprezentowane są przez inne kolorowe znaki alfanumeryczne, w taki sposób by całość tworzyła symboliczny widok z góry. (Niekiedy symbole zastąpione są prostymi ikonami, ale to już nie jest "czyste" roguelike.) Rogaliki zwykle mają prostą fabułę, obfitują za to w szczegóły techniczne i pomysły. Z zasady są też darmowe.
Istnieje wiele mniej lub bardziej znanych rogalików oprócz starożytnego Rogue. Najbardziej znane to Ancient Domains of Mystery (czyli ADOM), będący zdecydowanie moim ulubionym rogalikiem, oraz jego konkurent Nethack. Inny znany tytuł to np. Angband w różnych mutacjach. Jest tego jednak wiele i z pewnością dałoby się znaleźć co najmniej kilkadziesiąt kolejnych.
Więc: gra w to ktoś jeszcze oprócz mnie?
Dla wyjaśnienia: gry roguelike (od pierwszej gry tego typu - Rogue), zwane po polsku rogalikami, to RPG turowe oparte na semigrafice, w których zwykle postać bohatera symbolizowana jest przez '@', a korytarze, podziemia, lasy, jak również potwory i przedmioty reprezentowane są przez inne kolorowe znaki alfanumeryczne, w taki sposób by całość tworzyła symboliczny widok z góry. (Niekiedy symbole zastąpione są prostymi ikonami, ale to już nie jest "czyste" roguelike.) Rogaliki zwykle mają prostą fabułę, obfitują za to w szczegóły techniczne i pomysły. Z zasady są też darmowe.
Istnieje wiele mniej lub bardziej znanych rogalików oprócz starożytnego Rogue. Najbardziej znane to Ancient Domains of Mystery (czyli ADOM), będący zdecydowanie moim ulubionym rogalikiem, oraz jego konkurent Nethack. Inny znany tytuł to np. Angband w różnych mutacjach. Jest tego jednak wiele i z pewnością dałoby się znaleźć co najmniej kilkadziesiąt kolejnych.
Więc: gra w to ktoś jeszcze oprócz mnie?
-
- Bosman
- Posty: 1864
- Rejestracja: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 20:51
- Numer GG: 5454998
-
- Tawerniana Wiewiórka
- Posty: 2008
- Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
- Numer GG: 1087314
- Lokalizacja: dziupla ^^
- Kontakt:
W porę trafiłeś z tym tematem!
Od kilku dni zagrywam się w NetHack (zamiast się uczyć do sesji:/). Gierkam ma dwa tryby graficzne - jeden 'literkowy', a drugi w miarę normalny. Fabuła prosta - ot łazi się po lochach i schodzi coraz niżej.
Za to postacie są świetne :D Ostatnio grałam krasnoludką-walkirią ^_^
Od kilku dni zagrywam się w NetHack (zamiast się uczyć do sesji:/). Gierkam ma dwa tryby graficzne - jeden 'literkowy', a drugi w miarę normalny. Fabuła prosta - ot łazi się po lochach i schodzi coraz niżej.
Za to postacie są świetne :D Ostatnio grałam krasnoludką-walkirią ^_^
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
-
- Tawerniany Berserk
- Posty: 1044
- Rejestracja: poniedziałek, 26 grudnia 2005, 14:17
- Numer GG: 9350651
ADOM był konkretny, a sam gatunek jest arcyciekawy - rozbudowany, ługi, działający na wyobraźnie. Sam pamiętam jak opadła mi szczęka po tym jak grając w ADOMa magiem wlazłem do rzeczki i szlak trafił miją księge magii - to się nazywa przywiązanie do szczegułów! (BTW paranoja szczegółowa jest gra bez grafiki ) LOL.
Ostatnio zmieniony poniedziałek, 20 marca 2006, 16:25 przez Pita, łącznie zmieniany 1 raz.
Har Har Har
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Fajny w roguelike jest też "oddolny" charakter inicjatywy; innymi słowy, gracze często mają udział w tworzeniu kolejnych wersji gry. Na przykład twórcy Nethacka udostępnili kod źródłowy gry (co umożliwia dopisywanie modów i dodawanie ich do głównej wersji), zaś autor ADOMa prowadzi obszerną stronę internetową http://www.adom.de, na której można podawać własne pomysły na dodatki i ulepszenia (i na której niżej podpisany spędził wiele, wiele czasu, nie chwaląc się).
-
- Marynarz
- Posty: 385
- Rejestracja: czwartek, 5 stycznia 2006, 11:21
- Lokalizacja: Tam, gdzie słońce świeci inaczej
- Kontakt:
-
- Kok
- Posty: 1348
- Rejestracja: niedziela, 14 sierpnia 2005, 17:33
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Z Karczmy "Pod Wyszczerbionym Toporem"
-
- Tawerniana Wiewiórka
- Posty: 2008
- Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
- Numer GG: 1087314
- Lokalizacja: dziupla ^^
- Kontakt:
Zamiast się ciekawić, kliknijcie sobie na któryś z linków podanych wcześniej, żeby się bliżej zapoznać z którąś z tych gierek ^_^
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
-
- Kok
- Posty: 1348
- Rejestracja: niedziela, 14 sierpnia 2005, 17:33
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Z Karczmy "Pod Wyszczerbionym Toporem"
Po angielsku się dogadam ale żeby siedzieć na stronie i się nim biegle posługiwać to nie potrafię... A drugi link mi w ogóle nie zadziałał, zresztą sądząc po końcówce ".de" jest po niemiecku, a ja w tym języku ni w ząb nie umiem.
"Nie wiem na co będzie trzecia wojna światowa, ale czwarta będzie na pewno na maczugi." Albert Einstein
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
A nie! Jest po angielsku, chociaż autor jest Niemcem (choć szczególnym, bo na nazwisko ma Biskup ). Zresztą 90% ludzi dających upust swojej wyobraźni designerskiej to Finowie i Słowianie (zwłaszcza Polacy, Czesi i Rosjanie, w tej właśnie kolejności), więc problemu wielkiego nie maLOD pisze:Po angielsku się dogadam ale żeby siedzieć na stronie i się nim biegle posługiwać to nie potrafię... A drugi link mi w ogóle nie zadziałał, zresztą sądząc po końcówce ".de" jest po niemiecku, a ja w tym języku ni w ząb nie umiem.
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła
Przygotuj się więc, że jest ciężej! Co prawda są Talenty (coś jak atuty w DnD), ale potwory zrobiły się silne... Szczególnie szakale, gdy się ich już dużo zabiło. Tak, tak... strzeż się szakali.
Aha, teraz ADOM jest też pod Windows - niby beta, ale działa bez zarzutu, "testuję" od roku.
Powiesz na ten temat coś więcej?
Aha, teraz ADOM jest też pod Windows - niby beta, ale działa bez zarzutu, "testuję" od roku.
Fajny pomysłBLACKSouL pisze:Grałem w Doom Roguelike. Wypas!
Powiesz na ten temat coś więcej?
- BLACKs
- Tawerniany Cygan
- Posty: 3040
- Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30
http://doom.chaosforge.org/ - tu macie link do Doom Roguelike. Gra jest ogólnie ciekawa - dostaje się levele, zbiera bronie, niszczy pomioty piekielne - jednym słowem jak normalny doom. Warto zagrać. Denerwuje mnie tylko to, że jeśli zginiesz nie możesz wczytać poprzedniego stanu gry (ale to chyba jest w wszystkich Rogalikach ).
- Solarius Scorch
- Bosman
- Posty: 1859
- Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
- Numer GG: 0
- Skype: solar_scorch
- Lokalizacja: Cyprysowe Źródła