Tworzenie własnych cRPGów

cRPG Corner
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Tworzenie własnych cRPGów

Post autor: Solarius Scorch »

Kurak pisze:
Solarius Scorch pisze:Zależy. Jesli jest się naprawdę modym i nprawdę utalentowanym, to można sobie śmigać w TP :)
Eee? TP == Turbo Pascal? Bo jeśli tak, to czegoś nie rozumiem - nie trzeba być utalentowanym, żeby pisać nawet w C++ - ja klepałem w cepie pod koniec podstawówki :D Turbo Pascal to się nadaje do programu szkół, gdzie wszyscy i tak olewają informatykę :)
OK, OK - więc byłeś, jak napisałem, młody i utalentowany. :) Nie twierdzę, że trzeba być do tego geniuszem (co nie oznacza, że uważam że nie jesteś ;)).
Kurak pisze:
Z drugiej strony taki RPGMaker daje naprawdę szerokie możliwości, o ile nie przeszkadza ci formuła jRPG.
Painkiller daje naprawdę szerokie możliwości, o ile nie przeszkadza ci całkowita liniowość :D
Ojej, ojej - chodzi m tylko o to, że RPGMaker to dobre narzędzie do pewnych celów, a innych nie. jRPG to bardzo powszechny gatunek (może nie aż tak w Europie) i program do robienia takowych jak najbardziej ma moim zdaniem rację bytu. Tym bardziej, że nie wystarczy tam wrzucenie do kupy paru propsów, trochę skryptowania też jest.
Kurak pisze:No i zależy jeszcze, o jakich cRPG jest mowa - 3D, czy 2D, bo to jest zasadnicza różnica - niewielkie 2D można zrobić w pojedynkę, do 3D potrzeba jeszcze modellera, teksturatora, level designera i paru innych :D
No pewno... Jeśli można wybrać, to ja jednak proszę 2D - jest jakieś takie bardziej szlachetne :)
Kurak
Pomywacz
Posty: 67
Rejestracja: piątek, 9 lutego 2007, 16:10
Numer GG: 0
Lokalizacja: Polska

Re: Tworzenie własnych cRPGów

Post autor: Kurak »

Solarius Scorch pisze:No pewno... Jeśli można wybrać, to ja jednak proszę 2D - jest jakieś takie bardziej szlachetne :)
Jak umiałem jeszcze tylko pisać gry tekstowe, to twierdziłem, że tekstówki "mają duszę" ;)
Ojej, ojej - chodzi m tylko o to, że RPGMaker to dobre narzędzie do pewnych celów, a innych nie. jRPG to bardzo powszechny gatunek (może nie aż tak w Europie) i program do robienia takowych jak najbardziej ma moim zdaniem rację bytu. Tym bardziej, że nie wystarczy tam wrzucenie do kupy paru propsów, trochę skryptowania też jest.
Akurat cRPG bez skryptów to się zrobić nie da :) Nie walczę bezwzględnie z klikami - takie programy są dobre, gdy ktoś ma parę wolnych wieczorów i chce sobie wykreować własną, prostą grę. Problem zaczyna się, gdy ambicje rosną, i możliwości takich programów przestają wystarczać. Wtedy taki ktoś słyszy coś o programowaniu i myśli, że pouczy się tydzień, i będzie pisał wypaśne gry - a w takim wypadku trzeba się całkowicie cofnąć, i najpierw napisać "Zgadnij liczbę", co niektórzy uznają za obrazę :)
Fanotherpg
Majtek
Majtek
Posty: 95
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9340933
Lokalizacja: Calisia vel Kalisz
Kontakt:

Post autor: Fanotherpg »

Tak proszę mi nie porównywać RPG Maker'a do klików bo to nie ta kategoria wagowa.. Co do gier klikowych to polecam przejrzeć gry z polskich chociażby http://pg.xn.pl (moje gry..) bądź http://kalafior.tk (gry McO np. bardzo znany Robot Robuś xD)

Co do słomianego zapału mam 17 lat programowaniem i klikami zajmuje sie już kilka lat, wydałem kilka gier.. Co nieco powygrywałem, więc problemu nie będzie z tworzeniem cRPG'a zwłaszcza, że prace całkiem fajnie idą do przodu. A i skończcie offtop na dyskusji kliki bądź programowanie.. Bo kliki mogą być wstępem do programowania, chociaż jak chce się tworzyć komercyjne gry to odrazu polecam uczyć się programować, a swoje gry robie za darmo i rozpowszechniam za darmo.. A co do 2D czy 3D jest zawsze pseudo 3D :)
Falka
Tawerniana Wiewiórka
Tawerniana Wiewiórka
Posty: 2008
Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
Numer GG: 1087314
Lokalizacja: dziupla ^^
Kontakt:

Post autor: Falka »

Fanotherpg pisze:Co chcielibyście w takiej polskiej grze cRPG (Fantasy) znaleźć?
Chciałabym, żeby ta gra działała bez kombinacji alpejskich - bez instalowania jakiś niepotrzebnych pluginów i bez potrzeby szukania Windowsa...

A tak już bez czepialstwa, to oczywiście przydałaby się jakaś porządna fabuła, z ciekawą intrygą. I żeby wciągało bardziej niż NetHack ;)

edit:
Odpaliłam Forbidden Way. Nuuuudy.
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
Awatar użytkownika
Solarius Scorch
Bosman
Bosman
Posty: 1859
Rejestracja: sobota, 25 czerwca 2005, 13:38
Numer GG: 0
Skype: solar_scorch
Lokalizacja: Cyprysowe Źródła

Re: Tworzenie własnych cRPGów

Post autor: Solarius Scorch »

Kurak pisze:
Solarius Scorch pisze:No pewno... Jeśli można wybrać, to ja jednak proszę 2D - jest jakieś takie bardziej szlachetne :)
Jak umiałem jeszcze tylko pisać gry tekstowe, to twierdziłem, że tekstówki "mają duszę" ;)
Sugerujesz, jakobym kierował się tylko tym, że 2D jest łatwiejsze? :wink:
A tak serio - mają duszę, zgadzam się. Wielką. Tak ogromną, że aż strach podejść. :)
Kurak pisze:Akurat cRPG bez skryptów to się zrobić nie da :)
W RPGMakerze? Da się. Jeśli Twoja "gra" opiera się na schemacie "za*eb, za*eb, bij!" Oczywiście nie popieram.
Kurak pisze:Nie walczę bezwzględnie z klikami - takie programy są dobre, gdy ktoś ma parę wolnych wieczorów i chce sobie wykreować własną, prostą grę. Problem zaczyna się, gdy ambicje rosną, i możliwości takich programów przestają wystarczać. Wtedy taki ktoś słyszy coś o programowaniu i myśli, że pouczy się tydzień, i będzie pisał wypaśne gry - a w takim wypadku trzeba się całkowicie cofnąć, i najpierw napisać "Zgadnij liczbę", co niektórzy uznają za obrazę :)
Dlatego właśnie nie programuję gier - ani w TP, ani w Basicu, ani nawet w RPGMakerze. Za to trochę designuję, mam parę otwartych projektów (niestety graficy się wykruszyli). Gdyby ktoś szukał pomysłów, można się zgadać... Choć obecnie rozwijam raczej pewną strategię (w duecie ze Smirnovem), mam stary ale najbardziej zaawansowany projekt MMORPG. Nie jest już dziś tak rewolucyjny jak wówczas, ale chyba nadal mógłby nieźle zamieszać.
Fanotherpg
Majtek
Majtek
Posty: 95
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9340933
Lokalizacja: Calisia vel Kalisz
Kontakt:

Post autor: Fanotherpg »

Falka Forbidden Way to głównie silnik pokazowy z dodanymi wynikami oraz w wersji Vitalize wynikami online. Więc tak jest on nudny :)

Co do fabuły, to postaramy się aby zadowoliła, ona wszystkich wybrednych, jednak na razie staramy się stworzyć mocne podstawy silnikowe pod grę, a następnie rozwinąć w pełni fabułę i zasady uniwersum.. Chociaż, jeśli macie jakieś sugestie bądź propozycje to możecie pisać, wszystkie przejrzymy, a te najbardziej nam odpowiadające rozważymy do umieszczenia oczywiście za zgodą autora :)
Perzyn
Bosman
Bosman
Posty: 2074
Rejestracja: wtorek, 7 grudnia 2004, 07:23
Numer GG: 6094143
Lokalizacja: Roanapur
Kontakt:

Post autor: Perzyn »

Cóż, ja od takiego rpga nie oczekuje wypaśnej grafiki. Za to chętenie zobaczyłbym ciekawie rozpisany system rozwoju postaci. Mam nawet pewien ogólny rys, który po maturze chętnie rozwinę i wam podeśle, a nuż da się to wprowadzić w życie?
szturm
Mat
Mat
Posty: 426
Rejestracja: poniedziałek, 10 kwietnia 2006, 11:56
Numer GG: 8991900
Lokalizacja: sie wial szturmis? ^^
Kontakt:

Post autor: szturm »

W polskiej grze, a najlepiej w pudelku, to chcialbym znalezc tak z 20000 zl i lot na Hawaje.


A serio mowiac... cos oryginalnego. bo wlasnie na tym polega dobra amatorska gra. nie mozna isc ani w animacje, ani w super fizyke, ani w inne pierolki graficzne. to zostawmy profesjonalnym tworcom. W grze musi byc cos, co sprawi, ze ja zainstaluje i z checia pogram. musi byc cos smiesznego, intrygujacego. o.
szturm! a nie Szturm -.-

Tim, tirim tim.


I think you're the same as me...
Falka
Tawerniana Wiewiórka
Tawerniana Wiewiórka
Posty: 2008
Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
Numer GG: 1087314
Lokalizacja: dziupla ^^
Kontakt:

Post autor: Falka »

Fanotherpg pisze:Falka Forbidden Way to głównie silnik pokazowy z dodanymi wynikami oraz w wersji Vitalize wynikami online. Więc tak jest on nudny :)
To powinieneś to na stronie napisać. Szukałam gry, wlazłam w download i znalazłam to. Tak więc narzekam ;)
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
Fanotherpg
Majtek
Majtek
Posty: 95
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9340933
Lokalizacja: Calisia vel Kalisz
Kontakt:

Post autor: Fanotherpg »

Falka pisze:
Fanotherpg pisze:Falka Forbidden Way to głównie silnik pokazowy z dodanymi wynikami oraz w wersji Vitalize wynikami online. Więc tak jest on nudny :)
To powinieneś to na stronie napisać. Szukałam gry, wlazłam w download i znalazłam to. Tak więc narzekam ;)
Z strony Eozsof pisze:Forbidden Way : Eozsof jest grą a raczej lepiej minigrą opartą na FWGEV4 który jest bardziej stabilną i poprawną wersją silnika zaprezentowanego na TDC pewien czas temu.
Chociaż może nie dokońca jest to jasne ale jest :) W opisie produkcji.. Wkrótce planuję dać poprawioną wersję silnika ruchu, a potem silnik ruchu + ekwipunek i to co wymieniłem przed chwilą + walka.. Ale dzięki za komentarz Falka :)

[Damn, i wyszła moja ślepota na jaw :D Co nie zmienia faktu, że w downloadzie powinna być gra, a nie jakistam silnik ;> - dop. FLK]

Perzyn, chętnie zobaczymy co masz do zaoferowania, jednak najpierw polecałbym przejrzeć sekcję systemy aby zapoznać się z tym co na razie zaprezentowaliśmy..

szturm a co rozumiesz poprzez oryginalność? Czy w miarę autorski (bo za wielu nowych rzeczy nie da się wymyśleć, bo praktycznie wszystko już było..) system rozwoju postaci i w miarę, rzeczywistym liczeniem obrażeń i obrony oraz w miarę dobrze rozbudowana fabuła z wieloma wątkami jest oryginalna?
Temporal
Pomywacz
Posty: 26
Rejestracja: sobota, 31 marca 2007, 14:49

Post autor: Temporal »

Heh ja tylko się tak wtrące odnośnie tych progsów. No więc tak: są lamerskie edytorki które polegają na nieznacznej modyfikacji a tak to każda gra opiera się na tym samym silnku i wszystkie gry wyglądają podbnie a różnice są w innym scenariusz grafice i innych takich pierdołach. RPG maker wysuwa się ponad to ale też jest strasznie ograniczony i większość gierak opiera się tak naprawde na tym samym sliniczku. Godnymi uwagi edytorkami są Game Maker i Clicki czyli TGF, TGF2, MMF, i MMF2. Te edytory z pozoru nie różniące się od innych są bardzo skomplikowane i pozwalają na tworzenie własnych silnków gry co nie ogranicza nas np. do ropienia jRPG bo na takie coś pozwala tylko progs. Tutaj to od nas zależy wszystko, można zrobić platforómke na własnym slinku, można zrobic RPG w stylu diablo (wsumie diablo to nie erpegie xD), w stylu Baldura lub jeszcze inaczej całkowicie po swojemu. Brzmi fajnie ale żeby zrobić to co nam się wymaży niestety trzeba posiadać umiejętnoci po jeśli samemu tworzy się cały silnik to można stworzyć coś co nie bedzię wcale działać lub będzie pełne błedów.

A teraz tak na zakończenie nie faworyzuje żadnego konkretnego edytora bo i tak programowanie wygrywa ale warto zwrócić uwage co do czego służy. Jeśli nie chcemy ruszyć tyłkiem a zrobić gre wybieramy progs w sytlu pozmieniaj tu i tu i mamy gre. Jeśli chcemy zrobić coś własnego ale bez przesady nie wiążemy przyszłości z robieniem gier to kliki się do tego nadawają a jak już chcemy podejść do tego profesjonalnie to uczymy się języków i ... wiadomo :D.

Oczywiście ja to tak widzę każdy ma swoje zdanie na ten temat.
Fanotherpg
Majtek
Majtek
Posty: 95
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9340933
Lokalizacja: Calisia vel Kalisz
Kontakt:

Post autor: Fanotherpg »

A dobrze Temporal, że się odezwałeś :) Temp jak jak ja jest klikowcem i on jest autorem dwóch jedynych gier fantasy cRPG na scenie klikowej drugą część możecie znaleźć pod tym linkiem http://www.tawerna.rpg.pl/forum/viewtop ... highlight=

A i taka mała prośba przestańcie spamować xD Pytanie nie było jaki edytor/język programowania jest lepszy tylko co chcelibyście widzieć w amatorskich grach cRPG :)
Koval
Marynarz
Marynarz
Posty: 310
Rejestracja: wtorek, 1 maja 2007, 23:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Koval »

Najważniejsze jest to "coś", co trzyma przy kompie i nie pozwala odejść. "Jeszcze jeden zakręt...", "jeszcze tylko ta skrzynka...", "ubiję tylko tego gościa...". A za tą skrzynką/zakrętem/gościem jest drugie takie i zabawa trwa dalej.
Nie potrzeba super - mega - wywalonej grafiki na wszystkich możliwych Shaderach i obsłudze DX9. Muzyka..u mnie i tak z reguły leci winamp, gdy w cokolwiek gram, więc to też tylko upiększenie.
Fabuła i rozwój postaci... też wpływają na owe "coś", więc nie mam specjalnych wymagań (swego czasu człowiek zagrywał się w gry, gdzie były: siła, zręczność, wytrzymałość i cecha odpowiedzialna za magię), ale miło jest gdy któryś z tych elementów (wszystkie ?) stanowią atut produktu.
"Ogrom szaleństwa jest najlepszym zmysłem."
Fanotherpg
Majtek
Majtek
Posty: 95
Rejestracja: wtorek, 10 kwietnia 2007, 17:37
Numer GG: 9340933
Lokalizacja: Calisia vel Kalisz
Kontakt:

Post autor: Fanotherpg »

Tylko trudno jest uzyskać to "coś" kiedy większość patrzy za coraz lepszą grafiką itd. Ja tam wole, prostrzą grafikę a ciekawszą fabułę i lepszy silnik chociażby rozwoju postaci.. Co do muzy to również zgadzam się z tobą -Koval-.. Chociaż dla przyspieszenia produkcji gry właśnie ograniczyłem się do tych 4 podstawowych cech.. Wiem, że możecie na mnie pluć i mnie besztać za takie coś, ale wkońcu nie mam zaplecza 30-40 osobowego tylko 1 grafika oraz 1 concept artiste i od czasu do czasu ktoś wspomoże jakimś tekstem bądź pomocą w kodzie.. Jednak i tak gra idzie do przodu :D
kajtek Raulin
Kok
Kok
Posty: 1025
Rejestracja: czwartek, 1 lutego 2007, 14:26
Numer GG: 0

Post autor: kajtek Raulin »

Zgadzam się z przedmówcą.Gra musi mieć klimat w co wchodzi muzyka,niesamowite questy,rozwój postaci.A grafika to wyłącznie sprawy techniczne.
Jeśli przejdziemy tą gre 50 razy i usiądziemy do niej za pare dobrych lat to powinna wciągać tak jak byśmy grali w nią pierwszy raz nawet jesli znamy wypowiedzi NPC'tów na pamięć :)
Lea
Marynarz
Marynarz
Posty: 249
Rejestracja: niedziela, 18 czerwca 2006, 20:16
Numer GG: 2956891
Lokalizacja: Celestrin
Kontakt:

Re: Tworzenie własnych cRPGów

Post autor: Lea »

Fanotherpg pisze:- Co ogólnie myślicie o grach cRPG zwłaszcza tych amatorskich w porównaniu do tradycyjnych karcianych systemów (na 100% taki temat był..)?
Grywam czasem w crpgi, choć amatorskich nie znam. Oceniam głównie po crpgach na systemie ddowym. Uważam, że idą w złą stronę. Robią się jakieś takie coraz prostsze i masowe. Tendencja dość zrozumiała, ale smutna. Mają często dość oczywiste questy, wybór jedynie między czarnym i białym, a żeby nie być odebranymi jako nudne, wnoszą jakieś nowości i udziwnienia (czy to wykopsany potwór, czy przygniatająca ilość nieciekawych czarów, czy chore przedmioty).
Dialogi i interakcja z postaciami mają się różnie, ale ogólnie bardzo na plus.
Fanotherpg pisze:- Co myślicie o tworzeniu własnych gier w ten czy inny sposób (języki programowania aplikacje pokroju RPG Maker)?
Zależy w jakim celu. Czystej zabawy czy zarobkowym. Ograniczanie się do polskiego rynku uważam za bardzo ryzykowne, nie ograniczanie się - za bardzo ambitne. Myslę, że typowo polski czy słowiański odbiorca to dobry pomysł w przypadku takich światów, które zalatują czymś rodzimym. Ma większe szanse powodzenia.
Fanotherpg pisze:- Co chcielibyście w takiej polskiej grze cRPG (Fantasy) znaleźć?
Po pierwsze, nie wiem na jakim świecie ma być rozplanowana ta gra. Na jakimś znanym czy autorskim? Być może, przy oczywistym braku wyczesanej grafiki i wyjątkowego rozmachu, dobrym pomysłem byłoby stworzenie na jej potrzeby jakiegoś nowego świata, co przyciągnął by uwagę. Zawsze słyszę, że "łe, znowu to samo", więc niby światy oryginalne są mile widziane - z drugiej strony zauważyłam, że ludzie narzekają, ale i tak szukają wszędzie swoich ulubionych, tradycyjnych schematów (i np nie pasuje im czasem Morrowind, bo jest "inny").

Po drugie, mechanika. Ale sądzę, że jest taka masa doświadczonych mgraczy, że na pewno coś fajnego się ułoży.

Chciałabym znaleźć w takiej grze dobre dialogi i ciekawe postaci. Owszem w grze amatorskiej nie ma pewnie rozbudowanych historycznie i psychicznie postaci, które stopniowo poznajemy i robimy ich questy, ale porównując ze starymi grami jak bloodnet czy ravenloft, podoba mi się, jak npce wtrącają swoje komentarze do tego, co bohater mówi lub decyduje. Poza tym, odpowiednio dobrane dialogi bardzo budują nastrój gry.

Chciałabym znaleźć questy nie polegające w większości na tym że masz gdzieś iść i pozabijać cele, posprzątać, otrzeć miecz i wrócić jak piesek do zleceniodawcy po ciasteczko i nastepną komendę. Wolę questy choćby i banalne, ale różnorodne - przykładowo, mud arkadia (tam się nawet łapie mrówki dla badaczy, naprawia latarnię morską czy piecze jabłko dla namiestnika) albo morrowind (np koleś z klątwą niewidzialności, kupowanie niewolnicy by oszukać jakiegoś szejka, albo pacjent czekający w wodzie, bo mu ukradli spodnie, rewelka).

Dla mnie grafika może być dość "biedna", ale absolutnie koniecznie musi być proporcjonalna. Chyba, że to celowa karykaturka.

Ciekawe tworzenie postaci i jej rozwój. Może uwzględnienie pochodzenia. Możliwość doedytowania np portrecika. Nie lubię osobiście, jak narzuca mi się przeszłość postaci, lubię tworzyć całkowicie własne wyobrażenie.

Strona techniczna jest mi w zasadzie obojętna, wychowałam się na exile'u, tekstówkach, starych sierrach i bloodnecie. Więc mam nadzieję, że nie namarudziłam zanadto.
Max Smirnov
Marynarz
Marynarz
Posty: 201
Rejestracja: środa, 8 marca 2006, 11:40
Numer GG: 0
Lokalizacja: Domek bez Klamek
Kontakt:

Re: Tworzenie własnych cRPGów

Post autor: Max Smirnov »

RPGMaker pozwala opowiedziec historie, scenariusz bez uczenia sie programowania przez 10 lat, po to jest. Napisalem w Pascalu tekstowke, wiec liznalem tego troche - bol dupy, a to przeciez tylko prosty program. Niewatpliwie pisanie programow jest bardziej inspirujace od uzycia klikacza (dobre sobie... klikacz... mam jedna gre w RPG Makerze zrobiona, a wlasciwie 1 epizod, to 40 stron tekstu i 150h pracy nad grafika), zgoda. Arogancji ci nie brakuje, to widac, ale jesli sadzisz ze uda ci sie zrobic gre na poziomie w pojedynke - i to gre RPG 3D, a nie shooter 2D - jestes szalony. Ktos z zewnatrz popatrzy na owoce twojej kilkumiesiecznej pracy nad grafa 3D i powie: no facet, grafa nawet i fajna, tak z 5 lat temu, ale ch***wy interfejs, a granie jest malo ekscytujace... RPGMaker ma ta przewage ze odbiorca z gory wie czego sie spodziewac, przyszedl szukajac formuly ktora ten program daje.
Lepiej zaciagnij sie do jakiejs firmy programistycznej i rob kariere, bo z amatorskiej pracy wychodza takie potworki jak Polanie 2.
ODPOWIEDZ