M:tG dla początkujących

Czy warto grać, i jakie trzeba spełniać warunki?

Czy warto grać w Magica, czy też jest to zbyt trudne i lepiej sobie odpuścić? Po pierwsze: jeśli masz czas (to znaczy ze dwie godzinki tygodniowo) i „zbędne” pieniądze (średnio ok. 20 zł miesięcznie – ale to nie jest reguła), możesz grać. I zapewniam Cię, że nie jest to wcale takie trudne, na jakie wygląda. Nawet po przeczytaniu tego tekstu zapewne dalej nie będziesz pewien, jak grać. Ale po to jest ten dział. Do gry przydaje się także choćby najmniejsza znajomość angielskiego.

Co trzeba na początku kupić?

9_mtgPo pierwsze – zestaw podstawowy. Jeśli to jest Twoja pierwsza talia do Magica, najlepiej, jeśli to będzie zestaw Starter lub Portal: Three Kingdoms. Może też być to wcześniejszy Portal, jeśli taki gdzieś jeszcze znajdziesz, lub w ostateczności zestaw startowy dla 2 graczy z 6 edycji. To co zakupisz będzie stanowiło talię, którą możesz zacząć grać. Ale uwaga – każdy gracz musi mieć swoją talię. Wyjątek to zestaw startowy 6 edycji – zawiera on dwie gotowe do gry talie. Będzie to kosztowało około 30-50 złotych w zależności od miejsca zakupu i kupowanego zestawu. Potem nie warto inwestować w karty z tych edycji – spokojnie można kupić karty z najnowszego dodatku ze znaczkiem „Expert”. One dużo skuteczniej nadają się do ulepszania talii. Ostatecznie pozostaje 6 edycja [z symbolem „Advanced”].

Jak wygląda mecz Magic: the Gathering? Jak zacząć grę?

Mecz – lub jak kto woli – rozgrywka w Magic: the Gathering to układ następujących po sobie tur – z której każda ma niemal identyczną strukturę. Tury graczy następują zamiennie, to znaczy najpierw jedną turę ma gracz A, potem gracz B, następnie znów gracz A i potem znów B i tak dalej. Jeśli graczy jest więcej – będzie to kolejno ABCABC, lub ABCDABCD. Każda tura składa się z faz. Najpierw mamy fazę upkeep, na którą składają się 3 kroki: untap – czyli odtapowanie tapniętych kart – chyba że ich właściwości na to nie pozwalają, upkeep „właściwy” – tu zachodzą niektóre efekty (abilities) i na końcu draw – dociągnięcie karty. Potem następuje faza „właściwa” – Main Phase w której gracz może wystawić maksymalnie jeden ląd (na turę), zagrywać stwory i rzucać zaklęcia. Po niej następuje faza ataku – która dzieli się na dwa kroki: deklarowania atakujących i deklarowania blokujących, po czym liczone są obrażenia. Po ataku następuje Second Main Phase – można w niej zagrać stwora lub rzucić zaklęcie. Po tym następuje koniec tury.

Każdy gracz zaczyna potasowaniem talii – która od teraz zwana jest library – czyli biblioteką. Potem dociągamy 7 kart z góry. Stanowią one nasz hand – czyli po prostu „rękę”. Ustalamy kolejność – w dowolny sposób, ale najlepiej jakimś ciężkim przedmiotem – np. młotkiem wytłumaczyć przeciwnikowi kto zaczyna… Tak na serio to może być to rzut kością, monetą, lub na przykład podniesienie kilkunastu kart ze swojej biblioteki i podejrzenie tej na samym dnie. Ten gracz, który pokazał kartę o wyższym converted mana cost (patrz niżej), zaczyna. Ustalamy ilość punktów życia na 20 i zaczynamy.

Co to jest mana koszt i jak go płacić?

Mana koszt to ilość energii mana, jaką musisz zapłacić, aby wstawić kartę do gry. Zapisana jest ona w symbolach mana w prawym górnym rogu karty. Wyrażona jest w dwóch typach: colorless – czyli bez koloru (a raczej dowolnego koloru), która na karcie jest oznaczona jako liczba w szarym kółeczku, oraz o konkretnym kolorze. Kolorów jest 5: biały, niebieski, czarny, czerwony i zielony. Jak liczyć mana koszt? Prosto. Tak zwany Converted mana cost – czasami przydatny – np. do wyznaczenia kto zaczyna. Każdy symbol koloru to jeden mana. Do tego dodajemy liczbę colorless mana – i mamy policzony koszt. Aby zapłacić koszt karty musimy tapnąć – czyli obrócić na bok – pokazując, że karta jest zużyta w tej turze – określoną liczbę landów. Każdy symbol koloru oznacza land o konkretnym, z góry określonym kolorze. Colorless mana płacimy tapując landy dowolnego koloru.

Jakie są typy kart i „strefy” gry? Jak liczy się obrażenia w walce?

8_mtg2
Wyróżnić można 5 typów kart. Pierwsze to stwory (creatures). Stwór, dopóki znajduje się na ręku, jest zaklęciem przyzwania – stosują się do niego wszystkie zasady zaklęć. Tyle że po zapłaceniu kosztu stwora – zaklęcie to nie ląduje w grobie (graveyard) tylko pozostaje na stole jako „stwór”. Zaklęcie instant – ma krótkotrwały efekt, czasem do końca bieżącej tury. Po rozwiązaniu ląduje w graveyardzie. Można je rzucić w dowolnym momencie gry. Zaklęcie sorcery. Działa podobnie jak instant, ale rzucić je można TYLKO w swojej turze, w jednej z Main Phases Enchantment. Zasady wstawienia jak sorcery, przy czym zaklęcie to pozostaje w grze (np. na stworze, polepszając jego zdolności) na stałe. Pozostaje jeszcze artefakt – działający po trosze jak enchantment, dając np. mana za tapnięcie, albo jakiś inny efekt. Ostatni typ kart stanowią landy – dają one mana za tapnięcie – każdy land daje mana określonego koloru.

Za mana można potem wstawić karty innych typów. Stref gry jest w sumie 4, no i jeszcze strefa „poza grą”. Library – to Twoja talia, która leży koszulkami do góry, tak że nie wiesz jaka karta leży na wierzchu. Dociągasz z niej kartę na początku każdej tury. Dociągnięta karta ląduje na ręku – czyli w tak zwanym hand. Stąd możesz rzucać landy i zaklęcia. Rzucone zaklęcia mogą zmienić się w stwory, enchantmenty lub artefakty, oraz wrzucone landy – są wtedy „w grze”. Wszystkie karty w grze to permanenety. Jak liczyć obrażenia – każdy stwór ma 2 parametry: siła i obrona. Siła oznacza ile obrażeń stwór zadaje w walce. Obrona – to ile obrażeń stwór może przyjąć i „przeżyć”. Stwory zadają sobie rany jednocześnie* – od obrony jednego odejmowana jest siła drugiego i vice versa; każdy stwór, który uzyska 0 lub mniej obrony – natychmiast ląduje w grobowcu. Na początku każdej tury obrażenia są usuwane i obrona stwora wraca do normalnego poziomu.

To na tyle tym razem. Jeśli nadal nie wiesz o co w tym chodzi, i Magic to dla Ciebie „Czarna Magia”, nie przejmuj się. Te wszystkie skomplikowane zasady stają się proste, gdy człowiek zaczyna grać. W następnym odcinku będzie opisana przykładowa rozgrywka. Wtedy zasady staną się jasne.

* Jeśli jeden ze stworów ma zdolność first strike, zadaje obrażenia pierwszy i dopiero gdy przeciwnik przeżyje, może „oddać”.

Urza Opublikowane przez:

39 komentarzy

  1. BAZYL
    3 maja 2005
    Reply

    !!!

    Ten tekst pochodzi z Tawerny RPG z 2001 roku – i choć zasady zaczynania są identyvczne to pewne nieścisłości mogę pojawiać się w przypadku cen i nazw „najnowszysch” edycji 😉

  2. Stasioman
    3 maja 2005
    Reply

    ale…

    _gdzie_kupić_karty_?_ Piszę drugi komentarz, mam nadzieję że ktoś mi odpowie… Tylko gdzie w sklepie te karty kupić?

  3. BAZYL
    3 maja 2005
    Reply

    Hmm…

    Poszukaj sklepów hobbystycznych – na pewno karty sa w sklepach RPG, niektórych księgarniach, EMPIKach, może sie znajdą w modelarskich…

  4. Zundurugulu
    4 maja 2005
    Reply

    Medżiki hehe

    Kiedyś to w Mtg się fajnie grało. Teraz gdy weszły te nowe dodatki to uważam że przesadzili, karty są strasznie drogie i większość jest niewyważonych. Ale maniaków nie ubyło to jest fakt… Z przyczyn finansowych przerzuciłem się na fabularne rpgi, spróbowaliśmy nawet rpg Mtg, fajnie się grało… Tylko nikomu nie chciało się rospisać tego systemu i z tego co wymysliliśmy mało zostało… W starej szafce na najwyższej półce, z podpisem, do opracowania…

  5. Koval
    9 maja 2005
    Reply

    Fakt…

    Obecnie co jakieś 2 miesiące wychodzi jakaś edycja i żeby wyrabiać/być na bieżąco to trzeba wydawać na karty hohoho a może i więcej 🙁
    A swoją drogą, ja tam sobie pogrywam w przerwie między sesyjkami 🙂

  6. Stasioman
    13 maja 2005
    Reply

    Dzięki!

    Yeach! Pierwszy raz ktoś mi odpowiedział na to pytanie! dzięki! To pewnie dlatego że dość wcześnie je zadałem… BTW: jest coś takiego jak sklepy RPG? (i co to są modelarskie?).

  7. BAZYL
    14 maja 2005
    Reply

    Jest, jest…

    Sklepy/ksiegarnie w których mozna kupić głównie podreczniki do RPG, figurki i karty. A dklepy modelarskie to sklepy w których można kupić plastykowe modele (statków, samolotów) do sklejania.

  8. Łosiu
    3 czerwca 2005
    Reply

    Adres…:|

    A mógłby ktoś mi podać jakiś adres sklepu RPG w Warszawie??

  9. Kaladian
    13 czerwca 2005
    Reply

    Pisać Listy każdy może…

    Zapraszam do korespondowania ze mną listownie lub Sms’em. woj.mazowieckie ,Gozdowo 09-213
    Rempin 2/2.Zainteresowania:Metal, Gry RPG(w szczegulności Falout,). Krzysztof Staniszewski>ZAPRASZAM

  10. Kaladian
    13 czerwca 2005
    Reply

    Pisać listy każdy może…2

    moj tel 600526603.MOje imię to Krzysztof,a nazwisko Staniszewski, Zapraszam Również Fanów Warhammer’a!!!!Z

  11. Jesion
    14 lipca 2005
    Reply

    Kolejny odcinek

    Kiedy będzie kolejny odcinek MtG dla początkujacych? Proszę o odpowiedź.

  12. BAZYL
    17 sierpnia 2005
    Reply

    Hmm…

    Nie przewidujemy kontynuacji, ale obiecuję, że przeszukam archiwum TRPG i jak coś ciekawego dla Ciebi znajdę to zaraz umieści się na stronie

  13. Vick
    14 września 2005
    Reply

    Ciekawostka…

    Ja gram w MTG już od dwoch lat. Jak na razie mam zestaw starter i kupiłem na Allegro 75 kart za… 15ZŁ i koszt wysyłki. To mój pierwszy zakup dodatkowych kart.
    P.s. BAZYL MÓWI ci coś moj nick? zapytaj Cob` a o następnego fana post- nuklearnej rozwałki…

  14. Bodz
    25 września 2005
    Reply

    Spalanie many

    CZy jest możliwość że zmieścicie tu jekiś tekst na temat spalania many? To chyba jedyna rzecz jakiej nie kapuje w całej grze

  15. dziwny
    21 października 2005
    Reply

    co nieco o bazylu

    bazyl to wok

  16. Pan qpka
    1 listopada 2005
    Reply

    qpka

    ej… mam pytanko… podobno wprowadzono jakas nowa zasade ze mozna miec 75 kart w decku czy to prawda? Wlasnie staram sie dowiedziec czegos na ten temat…

  17. Grający
    3 listopada 2005
    Reply

    Umiejętności????

    Mogligyście podać wyjaśnienia?? np:
    Forestwalk etc.etc???

  18. Grający
    3 listopada 2005
    Reply

    C.D.Umiejętności

    Jeśli oczywiście można,ponieważ nie mogę się we wszystkich połapać!!!???

  19. unknown
    10 listopada 2005
    Reply

    forestwalk to umiejetnosc ktora pozwala kreauterze zaatakowac bezposrednio przeciwnika. taka kreatura nie moze byc zablokowana dopoki atakowany gracz posiada forest w grze. co do ilosci kart w decku to nie ma ograniczen zadnych.. jesli sie chce to mozna miec nawet ich 1000 – ale jaki w tym sens?

  20. pomoc
    7 maja 2006
    Reply

    piotrkowska 101 w podwórku 😛

  21. Rambo
    28 maja 2006
    Reply

    ,,,

    Magic Morzna kupić w work Shopach. Jak ktoś ma „Mirror Galery” to pisać gg:3444222

  22. FabP
    3 sierpnia 2006
    Reply

    talia za 60 zł

    Prawda ze można mieć talie za 60zł ale świata się nią nie zawojuje.Mój kumpel ma decka za 850zł a i tak jeszcze mósi dołożyć jakieś 250zł.

  23. pomoc
    3 września 2006
    Reply

    Sklepy!!!!!!!!!!

    Hej,gdzie można kupić pudełka na karty Magic’a? Jak ktoś wie to niech pisze na numer GG : 8351726

  24. Informacja
    3 września 2006
    Reply

    Tylko Empik???

    Gdzie oprucz Empiku można kupić żeczy do Magic’a takie jak buster pac,talie,pudełka na karty itd. Jak ktoś wie to niech koniecznie napiszena numer GG 8351726

    Ps.Niech to nie będzie sklep internetowy tylko zwykły

  25. neo56
    18 października 2006
    Reply

    Gdzie można kupić magica???

    Można kupić w krakowie na starego batorego i na św krzaża. Również w galerii kazimierz

  26. lotrman
    22 grudnia 2006
    Reply

    nieznacie sie

    lotr jet co prawda trudny ale zato jki fajny jak tos popiera me zdanie niech napisze e mila KACPE@poczta.fm

  27. zoko
    31 sierpnia 2007
    Reply

    sklep z kostkami w warszawie

    gdzie moge znaleźć sklep z kostkami do rpgów najlepiej nie zwykłymi tylko np takimi jak w wok shop tylko w WARSZAWIE

  28. Assassin
    21 stycznia 2008
    Reply

    Sklep

    Ej możesz kupic karty w empiku np w bydgoszczy

  29. Nash
    4 lutego 2009
    Reply

    Sklep RPG w Toruniu

    Sklep Rpg w toruniu (tzw.”Bednarek”) znajduje sie kolo pomnika Kopernika na rogu ulicy

  30. rada
    16 listopada 2009
    Reply

    nie!

    Nie kupujcie w empiku.Porównajcie oferty z empika i allegro: 15 kart:
    w empiku-20 zł
    na allegro-może 1,60

  31. evilmg
    19 listopada 2009
    Reply

    tez mi rada

    nie patrzymy na ilosc a jakosc kart… za 1,60 to ty moze ze dwa grywalne commony dostaniesz a i tak tego nie gwarantuje…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.