Ewolucja RPG
- BAZYL
- Zły Tawerniak
- Posty: 4853
- Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
- Numer GG: 3135921
- Skype: bazyl23
- Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
- Kontakt:
Ewolucja RPG
Kiedy narodziły się gry fabularne, wyglądały zupełnie inaczej niż dziś. Wywodziły się z gier paragrafowych i to właśnie do nich były podobne. Jako, że pierwszysm systemem był D&D, to rozgrywka bardzo szybko przeistoczyła się w wyżynarnię.
Potem nadszedł czas Zewu Cthulhu, gdzie walka została mocno ograniczona oraz Świata Mroku nastawionego na tak zwana dramę, czyli maksymalne wczucie i minimalizację mechaniki.
Mijały kolejne lata i na zachodzie pojawiły się tzw. gry nowej fali - krótkie, zwięzłę i proste, a dające taką sama radość jak typowe RPG. Wraz z nimi pojawiły się takie systemy jak Legenda Pieciu Kręgów czy Siódme Morze, których rozgrywka znów kierowała się w stronę RPG w postaci D&D, ale juz bez takkiego nacisku na walkę, a z heroizmem skierowanym bardziej na honor i odgrywanie etykiety (L5K) czy bujanie się na kandelabrach (7th Sea)...
Stąd moje pytanie do wszystkich - jak myślicie - dokąd zmierza RPG? Jaka będzie przyszłość gier fabularnych? Czy coś się zmieni?
Potem nadszedł czas Zewu Cthulhu, gdzie walka została mocno ograniczona oraz Świata Mroku nastawionego na tak zwana dramę, czyli maksymalne wczucie i minimalizację mechaniki.
Mijały kolejne lata i na zachodzie pojawiły się tzw. gry nowej fali - krótkie, zwięzłę i proste, a dające taką sama radość jak typowe RPG. Wraz z nimi pojawiły się takie systemy jak Legenda Pieciu Kręgów czy Siódme Morze, których rozgrywka znów kierowała się w stronę RPG w postaci D&D, ale juz bez takkiego nacisku na walkę, a z heroizmem skierowanym bardziej na honor i odgrywanie etykiety (L5K) czy bujanie się na kandelabrach (7th Sea)...
Stąd moje pytanie do wszystkich - jak myślicie - dokąd zmierza RPG? Jaka będzie przyszłość gier fabularnych? Czy coś się zmieni?
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
-
- Bosman
- Posty: 1864
- Rejestracja: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 20:51
- Numer GG: 5454998
Jak dla mnie przyszlosc RPG lezy w jak najwiekszym upraszczaniu systemow i zrzucaniu calej odpowiedzialnosci za wiekszosc decyzji na MG.
Jezeli chodzi o tematyke, to ta sie pewnie duzo nie zmieni, ewentualnie powstana jakies nowe wszechswiaty z nowa tematyka (np The Sims RPG )
BTW
Kiedys znalazlem serie artykulow na temat historii RPG, ale niestety linka mam na kompie w Polsce. A to, co prezentujesz to jest mocne uproszczenie
Jezeli chodzi o tematyke, to ta sie pewnie duzo nie zmieni, ewentualnie powstana jakies nowe wszechswiaty z nowa tematyka (np The Sims RPG )
BTW
Kiedys znalazlem serie artykulow na temat historii RPG, ale niestety linka mam na kompie w Polsce. A to, co prezentujesz to jest mocne uproszczenie
Ostatnio zmieniony czwartek, 20 lipca 2006, 10:58 przez Craw, łącznie zmieniany 1 raz.
- BAZYL
- Zły Tawerniak
- Posty: 4853
- Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
- Numer GG: 3135921
- Skype: bazyl23
- Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
- Kontakt:
Oczywiście, ze to uproszczenie, bo przecież nie pisałem artykułu, tylko starałem się zwrócić uwagę na różnorodność mód na RPG i ich zmiane w czasie.
Myślicie, ze systemy zostana uproszczone, ale to sugeruje odwrócenie się od fanów, któzy obecnie grają w RPG i lubują się w komplikacji zasad... Pytanie czy to uproszczenie bezie postępować, czy z czasem się odwróci?
Myślicie, ze systemy zostana uproszczone, ale to sugeruje odwrócenie się od fanów, któzy obecnie grają w RPG i lubują się w komplikacji zasad... Pytanie czy to uproszczenie bezie postępować, czy z czasem się odwróci?
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
-
- Pomywacz
- Posty: 29
- Rejestracja: poniedziałek, 17 lipca 2006, 12:30
- Lokalizacja: Z Alathilu( Torunia )
Cóż... RPG rzeczywiście zmienia swoją formę, myslę, że tzw. Wyżynanki to ulubiona rozrywka dla znudzonych ludzi, którzy wcale, ale to wcale nie lubią RPG, po prostu zabijają (wyżynają ) sobie tym czas, oczywiście każdy co jakiś czas lubi pozabijać kilka monstrów. Niemniej jednak rozwój tej formy rozrywki idzie bardziej w uproszczenie niż w oryginalność, jeśli nie będziemy szerzyć zamiłowania do takiej rozrywki, to wkrótce będzie zbyt stereotypowo i RPG upadnie...(ale mi się powiedziało )
Walcze, póki nie padnę...
http://s12.bitefight.pl/c.php?uid=36271- ...witaj bracie/siostro...
http://s12.bitefight.pl/c.php?uid=36271- ...witaj bracie/siostro...
-
- Pomywacz
- Posty: 49
- Rejestracja: czwartek, 10 marca 2005, 16:11
- Numer GG: 0
- Lokalizacja: Tu i ówdzie
Ewolucja mechaniki? Zapewne pójdzie w dwie strony - maksymalny realizm (i zarazem skomplikowanie), i maksymalne uproszczenie (jeden rzut kostką mówi wszystko :)). Poza tym sądzę, że wszystkie będą opierały się na jednym rodzaju kostki (których to rodzajów pewnie też będzie przybywało).
Odnośnie światów, zostaną wzięte na warsztat wszystkie możliwe kultury - indiańska, eskimoska, pigmejska itd. Może powstaną jakieś nowe światy, gdzie nikt nie słyszał o mieczach czy łukach, choć cywilizacja będzie tam sto lat za Murzynami? Ponadto rozmnożą się wszelkie miksy fantasy-sf (jak np. Shadowrun), a co ciekawsze filmy, książki czy gry komputerowe doczekają się konwersji na RPG "z kart i kości".
Zresztą - pożyjemy, zobaczymy...
Odnośnie światów, zostaną wzięte na warsztat wszystkie możliwe kultury - indiańska, eskimoska, pigmejska itd. Może powstaną jakieś nowe światy, gdzie nikt nie słyszał o mieczach czy łukach, choć cywilizacja będzie tam sto lat za Murzynami? Ponadto rozmnożą się wszelkie miksy fantasy-sf (jak np. Shadowrun), a co ciekawsze filmy, książki czy gry komputerowe doczekają się konwersji na RPG "z kart i kości".
Zresztą - pożyjemy, zobaczymy...
-
- Bosman
- Posty: 1691
- Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 16:39
No i jeszcze będą erpegi w których w ogóle się nie będzie używało kostekCarrabin pisze:Ewolucja mechaniki? Zapewne pójdzie w dwie strony - maksymalny realizm (i zarazem skomplikowanie), i maksymalne uproszczenie (jeden rzut kostką mówi wszystko ). Poza tym sądzę, że wszystkie będą opierały się na jednym rodzaju kostki (których to rodzajów pewnie też będzie przybywało).
-
- Tawerniana Wiewiórka
- Posty: 2008
- Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
- Numer GG: 1087314
- Lokalizacja: dziupla ^^
- Kontakt:
Takie już istnieją, chociażdby Diceless Amber RPG ;)Server Revres pisze:No i jeszcze będą erpegi w których w ogóle się nie będzie używało kostek :)
Poza tym w każdy system da się grać bez kostek, potrzeba tylko dobrego MG.
A co do ewolucji RPG - nie sądzę, aby coś się diametralnie zmieniło. Nie wierzę, że powstanie system zupełnie inny, zupełnie oryginalny itp. itd.
Moda na uproszczanie/komplikowanie mechaniki też nie przejdzie - każdy system będzie miał taką mechanikę, jaka pasuje twórcy, mało prawodopodobne jest to, że nagle wszyscy zatęsknią za całkowitą prostotą albo za super realizmem. W tej kwestii nic się nie zmieni i będzie taka sama różnorodność jak teraz.
To tyle z mojej strony, jeszcze się pewnie będę wtrącać ;)
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
- BAZYL
- Zły Tawerniak
- Posty: 4853
- Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
- Numer GG: 3135921
- Skype: bazyl23
- Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
- Kontakt:
-
- Marynarz
- Posty: 343
- Rejestracja: wtorek, 10 stycznia 2006, 17:54
- Numer GG: 6299855
- Lokalizacja: Kraków
Tworzenie dwóch rodzajów systemów : stosunkowo proste z nieskomplikowaną mechaniką opartą na rzutach kostkami, te przeznaczone będą dla mniej doswiadczonych graczy.
I drugi typ dążące do maksymalnego ograniczenia "turlania", za to z bardzo rozbudowanym światem pełnym niuansów i połcieni. W tych ostatnich zapewne większy nacisk położony będzie na psychikę bohatera i jego wewnętrze przeżycia, dążenie do przemienienia gracza w aktora. Bazyl wspomniał o dramie, a ja myślę o teatrze.
Tak przynajmniej chciałbym to widzieć.
Co do D&D jej twórcami było dwóch ludzi, którzy nalezeli do klubu miłośników gier bitewnych, stąd trudno sie dziwić, że jest taka jaka jest.
I drugi typ dążące do maksymalnego ograniczenia "turlania", za to z bardzo rozbudowanym światem pełnym niuansów i połcieni. W tych ostatnich zapewne większy nacisk położony będzie na psychikę bohatera i jego wewnętrze przeżycia, dążenie do przemienienia gracza w aktora. Bazyl wspomniał o dramie, a ja myślę o teatrze.
Tak przynajmniej chciałbym to widzieć.
Co do D&D jej twórcami było dwóch ludzi, którzy nalezeli do klubu miłośników gier bitewnych, stąd trudno sie dziwić, że jest taka jaka jest.
Jest właśnie ta złowroga pora nocy,
gdy poziewają cmentarze i piekło
Zarazę rozpościera. Oto mógłbym
Chłeptać dymiącą krew i spełnić czyny,
Których dzień nie zniósłby...
gdy poziewają cmentarze i piekło
Zarazę rozpościera. Oto mógłbym
Chłeptać dymiącą krew i spełnić czyny,
Których dzień nie zniósłby...
-
- Tawerniak
- Posty: 1616
- Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
- Numer GG: 5879500
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Trzeba zauważyć, że mimo wszystko z DnD czerpią wszystkie systemy te oficjalne systemy. Wciąż ciąży nad nami duch bitewniaków. Oczywiście możemy odrzucać ten balast...
Nie zauważyliscie, że większość podręczników to mechanika, opisy broni, czarów? -> toż to wszystko klątwa gier bitewnych.
Myślę, że systemy, które będą wychodzić wcale nie ubędą na mechanice, lecz stanie się ona uproszczona, a większy nacisk będzie położony na odgrywanie. Chociaż boję się, że systemy będą się cofać zamiast ewoluować i będziemy mieli coraz to insze H&S systemy...
Nie zauważyliscie, że większość podręczników to mechanika, opisy broni, czarów? -> toż to wszystko klątwa gier bitewnych.
Myślę, że systemy, które będą wychodzić wcale nie ubędą na mechanice, lecz stanie się ona uproszczona, a większy nacisk będzie położony na odgrywanie. Chociaż boję się, że systemy będą się cofać zamiast ewoluować i będziemy mieli coraz to insze H&S systemy...
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
-
- Bosman
- Posty: 1864
- Rejestracja: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 20:51
- Numer GG: 5454998
No bo rpg wlasnie wywodzi sie z bitewniakow, wiec to przez to Poza tym jest wiele osob, ktore uwielbia tworzyc wlasne swiaty itp, wiec podrzecznik musi dostarczyc zasady i informacje na najwezniejsze zagadnienia, czyli wlasnie bronie, jak co dziala itp
Problemy pojawiaja sie wtedy, gdy tworcy nie maja zielonego pojacia o czym pisza :/ (tego, kto wymyslil w DD ze miecz 2-reczny wazy 7,5 kg trzeba by wykastrowac)
Problemy pojawiaja sie wtedy, gdy tworcy nie maja zielonego pojacia o czym pisza :/ (tego, kto wymyslil w DD ze miecz 2-reczny wazy 7,5 kg trzeba by wykastrowac)