Ewolucja RPG

Kącik Gier Fabularnych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Ewolucja RPG

Post autor: BAZYL »

Kiedy narodziły się gry fabularne, wyglądały zupełnie inaczej niż dziś. Wywodziły się z gier paragrafowych i to właśnie do nich były podobne. Jako, że pierwszysm systemem był D&D, to rozgrywka bardzo szybko przeistoczyła się w wyżynarnię.

Potem nadszedł czas Zewu Cthulhu, gdzie walka została mocno ograniczona oraz Świata Mroku nastawionego na tak zwana dramę, czyli maksymalne wczucie i minimalizację mechaniki.

Mijały kolejne lata i na zachodzie pojawiły się tzw. gry nowej fali - krótkie, zwięzłę i proste, a dające taką sama radość jak typowe RPG. Wraz z nimi pojawiły się takie systemy jak Legenda Pieciu Kręgów czy Siódme Morze, których rozgrywka znów kierowała się w stronę RPG w postaci D&D, ale juz bez takkiego nacisku na walkę, a z heroizmem skierowanym bardziej na honor i odgrywanie etykiety (L5K) czy bujanie się na kandelabrach (7th Sea)...

Stąd moje pytanie do wszystkich - jak myślicie - dokąd zmierza RPG? Jaka będzie przyszłość gier fabularnych? Czy coś się zmieni?
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Craw
Bosman
Bosman
Posty: 1864
Rejestracja: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 20:51
Numer GG: 5454998

Post autor: Craw »

Jak dla mnie przyszlosc RPG lezy w jak najwiekszym upraszczaniu systemow i zrzucaniu calej odpowiedzialnosci za wiekszosc decyzji na MG.

Jezeli chodzi o tematyke, to ta sie pewnie duzo nie zmieni, ewentualnie powstana jakies nowe wszechswiaty z nowa tematyka (np The Sims RPG :P)

BTW
Kiedys znalazlem serie artykulow na temat historii RPG, ale niestety linka mam na kompie w Polsce. A to, co prezentujesz to jest mocne uproszczenie ;)
Ostatnio zmieniony czwartek, 20 lipca 2006, 10:58 przez Craw, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BLACKs
Tawerniany Cygan
Tawerniany Cygan
Posty: 3040
Rejestracja: poniedziałek, 21 listopada 2005, 17:30

Post autor: BLACKs »

RPG zmierza w kierunku głupoty - autor nowego Cyberpunka mówi, że wzorowal się na grach komputerowych, a słyszałem o systemie rpg tworzonym dla sześciolatków...[/img]
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Post autor: BAZYL »

Oczywiście, ze to uproszczenie, bo przecież nie pisałem artykułu, tylko starałem się zwrócić uwagę na różnorodność mód na RPG i ich zmiane w czasie.

Myślicie, ze systemy zostana uproszczone, ale to sugeruje odwrócenie się od fanów, któzy obecnie grają w RPG i lubują się w komplikacji zasad... Pytanie czy to uproszczenie bezie postępować, czy z czasem się odwróci?
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
Maldaen
Pomywacz
Posty: 29
Rejestracja: poniedziałek, 17 lipca 2006, 12:30
Lokalizacja: Z Alathilu( Torunia )

Post autor: Maldaen »

Cóż... RPG rzeczywiście zmienia swoją formę, myslę, że tzw. Wyżynanki to ulubiona rozrywka dla znudzonych ludzi, którzy wcale, ale to wcale nie lubią RPG, po prostu zabijają (wyżynają :D ) sobie tym czas, oczywiście każdy co jakiś czas lubi pozabijać kilka monstrów. Niemniej jednak rozwój tej formy rozrywki idzie bardziej w uproszczenie niż w oryginalność, jeśli nie będziemy szerzyć zamiłowania do takiej rozrywki, to wkrótce będzie zbyt stereotypowo i RPG upadnie...(ale mi się powiedziało :roll: :P :shock: )
Walcze, póki nie padnę...
http://s12.bitefight.pl/c.php?uid=36271- ...witaj bracie/siostro...
Carrabin
Pomywacz
Posty: 49
Rejestracja: czwartek, 10 marca 2005, 16:11
Numer GG: 0
Lokalizacja: Tu i ówdzie

Post autor: Carrabin »

Ewolucja mechaniki? Zapewne pójdzie w dwie strony - maksymalny realizm (i zarazem skomplikowanie), i maksymalne uproszczenie (jeden rzut kostką mówi wszystko :)). Poza tym sądzę, że wszystkie będą opierały się na jednym rodzaju kostki (których to rodzajów pewnie też będzie przybywało).

Odnośnie światów, zostaną wzięte na warsztat wszystkie możliwe kultury - indiańska, eskimoska, pigmejska itd. Może powstaną jakieś nowe światy, gdzie nikt nie słyszał o mieczach czy łukach, choć cywilizacja będzie tam sto lat za Murzynami? Ponadto rozmnożą się wszelkie miksy fantasy-sf (jak np. Shadowrun), a co ciekawsze filmy, książki czy gry komputerowe doczekają się konwersji na RPG "z kart i kości".

Zresztą - pożyjemy, zobaczymy...
Phoven
Bosman
Bosman
Posty: 1691
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 16:39

Post autor: Phoven »

Carrabin pisze:Ewolucja mechaniki? Zapewne pójdzie w dwie strony - maksymalny realizm (i zarazem skomplikowanie), i maksymalne uproszczenie (jeden rzut kostką mówi wszystko :)). Poza tym sądzę, że wszystkie będą opierały się na jednym rodzaju kostki (których to rodzajów pewnie też będzie przybywało).
No i jeszcze będą erpegi w których w ogóle się nie będzie używało kostek :)
Falka
Tawerniana Wiewiórka
Tawerniana Wiewiórka
Posty: 2008
Rejestracja: poniedziałek, 23 sierpnia 2004, 15:54
Numer GG: 1087314
Lokalizacja: dziupla ^^
Kontakt:

Post autor: Falka »

Server Revres pisze:No i jeszcze będą erpegi w których w ogóle się nie będzie używało kostek :)
Takie już istnieją, chociażdby Diceless Amber RPG ;)
Poza tym w każdy system da się grać bez kostek, potrzeba tylko dobrego MG.

A co do ewolucji RPG - nie sądzę, aby coś się diametralnie zmieniło. Nie wierzę, że powstanie system zupełnie inny, zupełnie oryginalny itp. itd.
Moda na uproszczanie/komplikowanie mechaniki też nie przejdzie - każdy system będzie miał taką mechanikę, jaka pasuje twórcy, mało prawodopodobne jest to, że nagle wszyscy zatęsknią za całkowitą prostotą albo za super realizmem. W tej kwestii nic się nie zmieni i będzie taka sama różnorodność jak teraz.

To tyle z mojej strony, jeszcze się pewnie będę wtrącać ;)
Sblam! | "Orły są duże i tupią"
Phoven
Bosman
Bosman
Posty: 1691
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 16:39

Post autor: Phoven »

Mam wrażenie że twórcy będą próbowali "odnowić" swe stare systemy. Tylko że właśnie się tego boje. Np. to jak zbeszcześcili V:tM wydając Requiem (Niech zniszczy się Sługa Żmija :evil: ) to zakrawa już o absurd :(
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Post autor: BAZYL »

Do tego istnieje realna szansa, że popularne systemy będą wydawane z różnymi mechanikami - tak jek czesto to sie działo z d20...
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
mungo
Szczur Lądowy
Posty: 18
Rejestracja: piątek, 21 lipca 2006, 23:59

Post autor: mungo »

...i dzieje dalej
Yacek
Marynarz
Marynarz
Posty: 343
Rejestracja: wtorek, 10 stycznia 2006, 17:54
Numer GG: 6299855
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Yacek »

Tworzenie dwóch rodzajów systemów : stosunkowo proste z nieskomplikowaną mechaniką opartą na rzutach kostkami, te przeznaczone będą dla mniej doswiadczonych graczy.
I drugi typ dążące do maksymalnego ograniczenia "turlania", za to z bardzo rozbudowanym światem pełnym niuansów i połcieni. W tych ostatnich zapewne większy nacisk położony będzie na psychikę bohatera i jego wewnętrze przeżycia, dążenie do przemienienia gracza w aktora. Bazyl wspomniał o dramie, a ja myślę o teatrze.

Tak przynajmniej chciałbym to widzieć. :wink:

Co do D&D jej twórcami było dwóch ludzi, którzy nalezeli do klubu miłośników gier bitewnych, stąd trudno sie dziwić, że jest taka jaka jest.
Jest właśnie ta złowroga pora nocy,
gdy poziewają cmentarze i piekło
Zarazę rozpościera. Oto mógłbym
Chłeptać dymiącą krew i spełnić czyny,
Których dzień nie zniósłby...
CoB
Tawerniak
Tawerniak
Posty: 1616
Rejestracja: poniedziałek, 12 września 2005, 08:47
Numer GG: 5879500
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: CoB »

Trzeba zauważyć, że mimo wszystko z DnD czerpią wszystkie systemy te oficjalne systemy. Wciąż ciąży nad nami duch bitewniaków. Oczywiście możemy odrzucać ten balast...
Nie zauważyliscie, że większość podręczników to mechanika, opisy broni, czarów? -> toż to wszystko klątwa gier bitewnych.

Myślę, że systemy, które będą wychodzić wcale nie ubędą na mechanice, lecz stanie się ona uproszczona, a większy nacisk będzie położony na odgrywanie. Chociaż boję się, że systemy będą się cofać zamiast ewoluować i będziemy mieli coraz to insze H&S systemy...
http://niwia.myforum.pl/ - forum Opolskiego klubu RPG i fantastyki
http://my.opera.com/gimnazjon/blog/ - sport, ruch, zdrowie, itepe
Craw
Bosman
Bosman
Posty: 1864
Rejestracja: poniedziałek, 25 kwietnia 2005, 20:51
Numer GG: 5454998

Post autor: Craw »

No bo rpg wlasnie wywodzi sie z bitewniakow, wiec to przez to :P Poza tym jest wiele osob, ktore uwielbia tworzyc wlasne swiaty itp, wiec podrzecznik musi dostarczyc zasady i informacje na najwezniejsze zagadnienia, czyli wlasnie bronie, jak co dziala itp :)

Problemy pojawiaja sie wtedy, gdy tworcy nie maja zielonego pojacia o czym pisza :/ (tego, kto wymyslil w DD ze miecz 2-reczny wazy 7,5 kg trzeba by wykastrowac)
ODPOWIEDZ