Kalendarz

Autorski system fantasy.
Zablokowany
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Kalendarz

Post autor: mrufon »

Postanowiliśmy odciąć się od naszego kalendarza i naszych sposobów odmierzania czasu.
Oto efekt prac:


Miary czasu i kalendarz


Czas
Na Orindzie w obiegu znajdują się dwie grupy miar czasu, umożliwiające odmierzanie czasu przesypującego się w Wielkiej Klepsydrze Istnienia. Ich precyzja jest zdeterminowana pochodzeniem - najbardziej zgrubne i elastyczne są miary tzw. "ludowe", ściśle określone są miary używane przez talijskich magów, stosowane również przez co bardziej oświeconych Orindian.

Ludowe (powszechne) miary czasu:
-chwila - około 15 sek.
-kantyczka - 5 minut
-mała klepsydra powszechna (zwana także kwadransem) - 15 minut (3 kantyczki).
-duża klepsydra powszechna (zwana też półgodzinkiem) - 30 minut (2 małe klepsydry, 6 kantyczek).
-godzina (godzinek) - bardzo rzadkie określenie, używane głównie w miastach, wzięło się od precyzyjnego podziału tarczy w ratuszowych zegarach mechanicznych - gdzie dzień i noc podzielono na 12 okresów - niczym każdy rok (czyli po borańsku "god") na 12 miesięcy - 60 minut (2 duże klepsydry, 4 małe, 12 kantyczek).

Precyzyjne, naukowe miary czasu, opracowane przez czarodziejów talijskich:
-sekunda - wedle mistyków tyle czasu potrzebował Smok Świata by wyłonić się z Horyzontu Zdarzeń na tafli Praoceanu, zwie się ją również Momentem, Momentem Świata, albo Mgnieniem Smoka. Tylko magowie znają ten termin, gdyż tylko oni posiadają precyzyjne urządzenie potrafiące je odliczać (tzw. Sekundonom - mechanizm wahadłowy, po wprawieniu w ruch dający 60 wychyleń na Formułkę). Oktet (doba) posiada 86400 Momentów, co dzielone mistycznym oktagonem ( czyli liczbą 8 ) daje magiczną (przez czarodziei uważaną za mistyczną, szczęśliwą) liczbę 10800. Liczbę tę określają Liczbą Kreatora (którego reprezentuje jedynka), który przez nieokreślony okres czasu (pierwsze 0) spoczywał jako Serce Mroku, a potem przebudził się i stworzył Wszechświat (reprezentowany ósemką - od 8 wielkich żywiołów), a następnie odszedł (drugie 0) i do dziś nie powrócił (trzecie 0).
-minuta - tyle mniej więcej trwało rzucanie prostego zaklęcia, gdy rodziła się w Tal-Mort sztuka magiczna - stąd zowie się ją formułką - trwa 4 Chwile, 60 sekund (uwaga - jest to termin znany jedynie czarodziejom).
-Klepsydra właściwa (zwana po prostu talmorcką, naukową, precyzyjną, a przez obcych "dziwadłem") - 22,5 minuty (7,5 kantyczki).
-Oktawa - 3 godziny (8 klepsydr talmorckich - 8x22,5).

-Oktet (zwany także Oktawą Oktaw, albo po prostu przez gmin: dobą) - 8 oktaw (8x3 godziny=24 godziny, czyli cały dzionek).

Kalendarz
Okres obiegu Orindu wokół Skry Swarożnej wynosi 368 dni. Tyle też trwa rok. Rok podzielony jest na dwanaście księżycy, 46 pełnych 8-dniowych tygodni (zwanych też kwadrami lub kwadrygami - bo stanowią ok. 1/4 księżyca).
Każdy tydzień jak już wspomniano składa się z 8 dni. Nazwy - poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela i oktawa..
Każdy księżyc ma odpowiadający mu znak zodiaku, czyli nazwę gwiazdozbioru wędrującego po nocnym niebie Orindu (od wyimaginowanego, przybliżonego kształtu, dopowiedzianego przez wyobraźnię astrologów). I tak:

1 miesiąc - Tężeń (od zastygania, tężenia od zimna) - zodiak Serpena (od wężowato pozwijanego gwiazdozbioru wywołującego skojarzenia z tym wężem).
2 miesiąc – Sieczeń (od siekącego śniegu, najmroźniejszy z księżyców) - zodiak Żerec.
3 miesiąc - Okrzej (od schodzącej kry) - zodiak - Latarnica (od ryby - zwany też Lukasją na południu/Luxorem na północy) - Zodiak Hydromancki, patronujący wiosennej równonocy
4 miesiąc - Łżykwiat, zodiak Umrzyk (Corpus Morteus po starotalisjku, nazwany tak przez starożytnych magów, gdyż jako żywo przypominał on rozkładem gwiazdozbioru anatomię ludzkiego szkieletu - oczywiście w formie czysto symbolicznej; po wybuchu Zarazy nazwa tego gwiazdozbioru nabrała złowieszczej mocy…).
5 miesiąc – Zieleń (od obłędnego zazieleniania się wszystkiego wokoło) – zodiak – Kari’nu (od nazwy najjaśniejszej mgławicy orindzkiego nieba, widocznej gołym okiem, której wygląd pierwotnym ludziom przywodził na myśl stada antylop Kari).
6 miesiąc – Ugornik, zodiak Smok Świata (smoka nie ma w cieniariuszu – ale to na cześć Dragomira, na południu jego gwiazdozbiór nazywany jest Dracmund). Zodiak piromanki, patronujący przesileniu letniemu.
7 miesiąc – Cieplik, zodiak – Bieliniec (łukowo połamany kształt jego gwiazdozbioru przypominał garnitur białych gwiezdnych kłów – więc nazwano go od skojarzenia z białakami. Na południu nazywany Alphu – ponieważ południowcy na białaki mówią Alphy, Alpy).
8 miesiąc – Kosień (nazwa wywiedziona od narzędzia stosowanego podczas żniw – kosy), zodiak – Arahnida (od nazwy gwiazdozbioru, który swym osmiorozszczepionym kształtem przypomina pająka; gwiazdozbiór ten uważany był kiedyś za święty przez wyznawców Tarantula; okres czasowy przypadający na ten Zodiak był czasem ich najważniejszych świąt).
9 miesiąc – Pajęcznik (od babiego lata), zodiak – Iglica Nebahindu (od nebah – chmur, o których pisano w micie o Erze Początku – gwiazdozbiór nazwano tak, ponieważ jest drugą widoczną gołym okiem mgławicą orindzkiego nieba, ale znajduje się znacznie dalej od Kari’nu, przez co widoczny jest jako rodzaj gwiaździstej mgły, chmury – stąd skojarzenie pierwszych ludzi). Zodiak aeromancki, patronujący równonocy jesiennej.
10 miesiąc – Winnik, zodiak – Dzikun (od przedstawiciela świniowatych).
11 miesiąc – Łysień (od opadających liści generujących łysość drzew), zodiak – Goworzeł (od gwiazdozbioru przypominającego dwugłowego ptaka z rozczapierzonymi skrzydłami – co u ludzi wywoływało oczywiste skojarzenia z Dygławami).
12 miesiąc – Poślednik (ostatni miesiąc roku), zodiak – Wrota Nawii (nazwa czysto symboliczna, nadana gwiazdozbiorowi dlatego, że Nawie utożsamiane są ze światem podziemnym) – zodiak geomancki, patronujący przesileniu zimowemu.

Czasookresy dla zodiaków odpowiadają dokładnie przedziałowi od pierwszego do ostatniego dnia danego księżyca. Nie zachodzą na siebie.

Każdy zodiak ma też wymiar bardziej realny, prozaiczny – niesie bonusy dla tych, którzy się urodzili pod jego znakiem:
1. Serpena (Tężeń) – zimą wszelkie licha, czorty i demony ponoć uciekają do Nawii, by tam przeczekać okres okrycia Orindu płachtą śniegu, +5 do testów strachu.
2. Żerec (Sieczeń) – urodzeni w Sieczniu są mniej wrażliwi na chłody, +5 do testów zimna.
3. Latarnica (Okrzej) – na przedwiośniu większa odporność na choroby, +5 do testów.
4. Umrzyk (Łżykwiat) – +5 do testów zmęczenia, wyczerpania.
5. Kari’nu (Zieleń) – szczęście, raz w miesiącu można dodać do dowolnego testu 10%. Oczywiście deklaracja musi paść przed jego wykonaniem.
6. Smok Świata (Ugornik) - +5 do testów „spostrzegawczości”.
7. Bieliniec (Cieplik) – odporność na gorąco, +5 do testów.
8. Arahnida (Kosień) – +5 do mocy czarów.
9. Iglica Nebahindu (Pajęcznik) – magowie talijscy odkryli przed wiekami, że aktywność umysłowa jest optymalna w tym właśnie okresie, co prawdopodobnie związane jest w jakiś tajemniczy sposób z biorytmami organizmu ludzkiego i wpływam nań gwiazd. Więc +5 do testów związanych z wiedzą, zapamiętywaniem.
10. Dzikun (Winnik) – bonus +5 do testów trucizn i podczas picia alkoholu. Na urodzonych w winniku mówi się „urodzeni w kieliszku”.
11. Goworzeł (Łysień) – bonus +5 podczas obrony przed zdolnościami specjalnymi umrzyków umrzyków, demonów i innych istot nadnaturalnych.
12. Wrota Nawii (Poślednik) – bonus +5 do obrony przed magią.

Pory dnia
Miary czasu i pory dnia są silnie związane z kulturą ludów Orindu i mocno zakorzenione w tradycji. Miar tych nie sposób precyzyjnie skalibrować, bo brak jest ścisłych wzorców. Niewielka ilość zegarów, wielkich jak szafy, to za mało, by na podstawie ich wskazań oprzeć miary czasu. Powstały więc inne, łatwiejsze do zdefiniowania i praktyczniejsze. Miary czasu opisano już wyżej.
Aby dokładnie oddać moment w ciągu dnia, należy zapoznać się z porami dnia i miarami czasu. Pory dnia:
Zorza – około 4.00
Jutrznia – około 7.00
Półdzień, południe – 12.00 – 13.00
Przedwieczerz – około 15.00 – 16.00
Zmierzch – około 18.00 (niezależnie od pory roku)
Północ – 24.00
Ćma – od północy do zorzy
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Kalendarz

Post autor: BAZYL »

Samo w sobie ciekawe, nie powiem... Ale i tak bardzo uproszczone w kierunku tego co znamy z życia - 12 miesięcy itd. a do tego zodiak idealnie wpasowujący się w te miesiace... Trochę naiwnie...
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Re: Kalendarz

Post autor: mrufon »

Chcieliśmy jednak sobie ułatwić życie - idziemy na kompromis ze zdrowym rozsądkiem. I tak obawiam się, że niektórym graczom nie będzie sięchciało korzystać z tych nazw miesięcy czy jednostek czasowych. Ludzie są wygodni i idą na łatwiznę.
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Shadowrunner
Pomywacz
Posty: 38
Rejestracja: poniedziałek, 15 października 2007, 23:03
Numer GG: 5460249
Lokalizacja: Zagłębie

Re: Kalendarz

Post autor: Shadowrunner »

BAZYL pisze:Samo w sobie ciekawe, nie powiem... Ale i tak bardzo uproszczone w kierunku tego co znamy z życia - 12 miesięcy itd. a do tego zodiak idealnie wpasowujący się w te miesiace... Trochę naiwnie...
No przepraszam ciebie bardzo, bazyl, ale w naszym świecie miesiąc księżycowy jest niekompatybilny z kalendarzowym, a do tego jeszcze ten drugi jest przesunięty z miesiącami zodiakalnymi - i jest burdel co nie miara.

My zrobiliśmy porządek, raz że dla uproszczenia gry - a dwa, żeby było inaczej niż w naszym świecie. Tak się zastanawiam, czy jakbyśmy zrobili takie roszady jak w naszym świcie z tymi okresami miesięcznymi, to przypadkiem nie powiedziałbyś wtedy: "ŁEEEE, ale to skomplikowane, i jak na siłę przeniesione z naszego świata. Błęeeee" :P

Początkowo miało być tylko 8 miesięcy - żeby wszystko równało się do liczby 8siem, ale w końcu zarzuciliśmy tą koncepcję, żeby nie robić ostrej jazdy bez trzymanki, bo to by było spore przegięcie. W każdym razie Mrufon odwiódł mnie od tej koncepcji, chyba słusznie ;-)
"Przestańmy własną pieścić się boleścią, Przestańmy ciągłym lamentem się poić: Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, Mężom przystało w milczeniu się zbroić..."
J.Kaczmarski


Obrazek
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Re: Kalendarz

Post autor: mrufon »

My zrobiliśmy porządek, raz że dla uproszczenia gry - a dwa, żeby było inaczej niż w naszym świecie. Tak się zastanawiam, czy jakbyśmy zrobili takie roszady jak w naszym świcie z tymi okresami miesięcznymi, to przypadkiem nie powiedziałbyś wtedy: "ŁEEEE, ale to skomplikowane, i jak na siłę przeniesione z naszego świata. Błęeeee"
No właśnie - jakby nie było, to byłoby źle. Teraz jest niestandardowo (w dużym stopniu) i przez to ciekawie. Jak to się przyjmie w grze - zobaczymy.
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Zablokowany