Profesje - tak czy nie?

Autorski system fantasy.
cactusse

Post autor: cactusse »

mrufon pisze:
Czy ja to dobrze rozumiem ? Jeżeli mam 3 poziomy rzeźbiarza i dwa poziomy gońca, to dostaje +3 do Sprawności (bo większy bonus).
Ale jak mam same 5 poziomów gońca, to dostaje +5 do Sprawności ?
Tak jest, jak napisałeś. Nie widzę jednak w tym nic dziwnego czy niesensownego. Otóż jeśli masz gońca na 5 poziomie umiejętności, to jesteś arcymistrzem w tej dziedzinie, możesz biec dzień i noc, spać w biegu nawet :wink: Rzeźbiarz 3-go poziomu i goniec drugiego - to zaledwie połowa rozwoju każdej z umiejętności. To nie daje tak wysokiej sprawności jak perfekcyjne opanowanie umiejętności na maksymalnym poziomie.
pzdr :)
Hmm, a więc jeżeli poświęce mase treningu by zostać gońcem na 5, rzeźbiarzem na 5 i cyrkowcem na 5, nadal będe tak samo dobry w - skakaniu przez strumyk / włażeniu na drzewa / cokolwiek do czego się używa Sprawności - jak misiek który jest "tylko" garncarzem na 5 ?
to rozwiązanie daje wiele do myślenia ;-)
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: mrufon »

Uwaga! Bonusy z siły dwóch umiejętności czy więcej nie kumulują się! Bierze się większe dodatki. To samo dotyczy innych cech – SPR, odporności itd. Większe dodatki bierze się, jeśli suma bonusów do cechy obu umiejętności jest większa od 2. Np. jeśli jedna umiejętność dodaje +1 punkt/POZ a druga do tej samej cechy też +1/POZ, wówczas dodaje się oba przyrosty. Jeśli suma jest większa od 2, wówczas dodajemy tylko wartość wyższą. Np. akrobatyka dodaje +2 SPR/POZ a cyrkowiec +1/POZ. W tej sytuacji dodajemy tylko wyższe przyrosty z akrobaty.
Oto jest odpowiedź, panie cactusse na wątpliwości, słuszne zresztą.
Zacytowałem fragment aktualizacji, której nie ma jeszcze na stronie, bo łebmaster był zajęty na uczelni.
(wczoraj omawiałem sytuację z rzeźbiarzem, gońcem i cyrkowcem i napisałem coś, co jest niezgodne z aktualizacją. To wina piwa. W świetle poprawki tamta sytuacja będzie inna - w obu sytuacjach bonus wyniesie +5 SPR)
pzdr
Dzięki, cactusse, za zadanie sobie trudu przeczytania całości. :D
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: mrufon »

W systemach opartych na umiejętnościach, jak Cień, istnieje duże ryzyko nadużyć. Umiejętności są drogie i jeżeli żadne nie są odgórnie przydzielane, to być może wielu graczy weźmie tylko te, które dają bezpośrednie, duże profity.
Pomyślałem, że warto byłoby dać bodziec do wyboru takich mniej atrakcyjnych umiejętności.
w tym celu umyśliłem, że w okresach między przygodami postacie posiadające takie umiejętności, np. rzemieślnicze, mogą wykorzystując je zarobić tyle, że wyjdą na czysto. Ci, którzy wezmą same umiejętności bojowe, niech płacą za tzw. życie
Jakie to miałyby być kwoty, to zależy od statusu bohatera, przyzwyczajeń, pochodzenia. Będą to jednak znaczące kwoty. Od ich straty może uratować wykupienie którejś z umiejętności i praca w czasie, kiedy gracze są na urlopach między sesjami.
Wiem, że to regulacja troichę na siłę, ale proszę się do niej ustosunkować, może wypracuje się jakieś bardziej wartościowe rozwiązanie problemu.
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Pan Jan
Pomywacz
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek, 9 maja 2005, 14:28
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Pan Jan »

Pozostaje mi brak profesji zaliczyć do plusów Cienia.

Taki system pozwala na elastyczne tworzenie postaci. Ale, ogranicza BG do postaci "zwyczajnych". Nie ma "mistycznych łuczników" posiadających specjalne zdolności strzeleckie tylko ze względu na "klasę". Mistrzem łucznictwa może zostać każdy, czy to woj, czy myśliwy, kto trenuje strzelanie. Dla mnie takie założenie jest plusem. Każdy człowiek ma szansę wyuczyć się tych samych zdolności i zależą one od doświadczenia, nie od abstrakcyjnego szufladkowania.
Przeto źle napisano, eże mało piwa we dzbanie imiano.

Pozdrawiam, PJ.
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: mrufon »

Jak w każdej sytuacji, w której mamy dużą swobodę, należy pamiętać o umiarze i zachowaniu rozsądku. Nie ma sensu z punktu widzenia logiki i z przyczyn zdroworozsądkowych rzucać się na wszystkie rodzaje umiejętności - czarodziejskie, bojowe, złodziejskie i inne. Po pierwsze trudno uzasadnić istnienie takiego pokracznego tworu, a po drugie przy takim nawale umiejętności żadna z nich nie będzie nigdy rozwinięta na odpowiednim poziomie. Czyli same reguły też niejako nakładają zachłannym graczom wędzidło.
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
LOD
Kok
Kok
Posty: 1348
Rejestracja: niedziela, 14 sierpnia 2005, 17:33
Numer GG: 0
Lokalizacja: Z Karczmy "Pod Wyszczerbionym Toporem"

Post autor: LOD »

Jeżeli nie chcesz ograniczeń to wystarczt wymjyślić jak postać się rozwija i w jakich żyje realiach (fantasy, czy przyszłościowe itp.) i system gotowy... reszte niech MG wymyśla...

Taj.... dobra koncepcja! Nikt by wtedy nie narzekał że zbyt system nas ogranicza :lol: I z czasem tworzenia gracze by mówili co pasuje co nie i co brakuje a czego jest za dużo... i... voila! Przepis na system gotowy :wink:
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Post autor: mrufon »

Z takiego przepisu, jak proponujesz to się nawet zakalca nie upiecze. :twisted:
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: mrufon »

Upłynęło mnóstwo wody w Radawie, minęły dwa lata - i co? Zm,ieniły się nieco koncepcje dotyczące generowania charakteru - od kompletnej wolnej amerykanki, zupełnej a-szablonowości uczyniliśmy mały krok w stronę Przyporządkowania - owstały profesje. Nie są one może tak szczegółowo opisane i zamknięte hermetycznie jak w innych sysach, ale jakiśszablon, jakieś przybliżenie minimalne dają graczowi. Można wybrać z kilkudziesięciu profesji z 7 bodaj kast - łotrowskiej, najmitów, łowieckiej. czarodziejskiej, uczonych, wojskowej i niestandardowej (gdzie znalazły przytulenie profesje nietypowe, trudne do precyzyjnego zaszeregowania).
Myślę - pewny jestem - że wyjdzie t systemowi na dobre. Zbyt duża swoboda chyba nie służyła systemowi i bohaterom - powstawało dużo kalek (od kalki, nie osoby okaleczonej ;)), powtarzały się te same umiejki...

Sprawdźcie zresztą sami, jakie są profesje na stronie.
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Shadowrunner
Pomywacz
Posty: 38
Rejestracja: poniedziałek, 15 października 2007, 23:03
Numer GG: 5460249
Lokalizacja: Zagłębie

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: Shadowrunner »

Przy czym system swobodnego generowania postaci "od zera" bez profesji też zostałą utrzymana, więc każdy znajdzie dla siebie coś interesującego. Jeśli nie przypadną mu do gustu profesje, to może sobie postać wciąż wygenerować wedle własnego schematu.

Można by wręcz powiedzieć, że profesje (choć ja wolę określenie archetypy) odzwierciedlają skrupulatnie przekrój społeczny cywilizacji orindzkiej, a więc swego rodzaju miejsca życiowe (czy też jak to określa Mrufon: początek drogi życiowej), jakie społeczeństwo wyznacza/oferuje swym członkom, zaś droga wolnej kreacji przeznaczona jest dla tworzenia postaci "wolnych strzelców", które wolą podążać swoimi drogami, nie oglądając się struktury społeczne czy konwenanse.
"Przestańmy własną pieścić się boleścią, Przestańmy ciągłym lamentem się poić: Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, Mężom przystało w milczeniu się zbroić..."
J.Kaczmarski


Obrazek
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: BAZYL »

Powiem tak: Jeżeli ktoś powiedziałby mi, że ze starego Cienia została 1 rzecz, to w ciemno bym obstawał, że chodzi o postacie w oparciu o umiejętności. A tymczasem czego się dowiaduję? Że wprowadziliście profesje... Ja pamiętam jakie boje się na ten temat toczyły, a widząc, że coś zostało napisane w tym temacie już szykowałem nowe argumenty, a tu zaskoczenie...

Widać że Shadowrunner ma duży wpływ na mrufona - nie wiem co mu obiecał, ale to musiało być coś wartościowego ;-)
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: mrufon »

Tak - jak pisze Szedoł - system kreacji jest dowolny. Są szablony (choć słabbo zarysowane, elastyczne) dla wygodnych i jest metoda "od zera do bohatera" ;), gdzie cały proces twórczy jest chaotyczny jak pijany Hasar-grun...
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Shadowrunner
Pomywacz
Posty: 38
Rejestracja: poniedziałek, 15 października 2007, 23:03
Numer GG: 5460249
Lokalizacja: Zagłębie

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: Shadowrunner »

BAZYL pisze:Widać że Shadowrunner ma duży wpływ na mrufona - nie wiem co mu obiecał, ale to musiało być coś wartościowego ;-)
Przeceniasz waść siłę mojej sugestii :P :) Kiedy dołączyłem do ekipy CieńAsów to lista z szablonami postaci (bo to w zasadzie nie są profesje :-) ) już była zrobiona, ja przyszedłem na gotowe, dorzucając co nieco od siebie. Jak już wspominaliśmy - szablony są dla tych, którzy nie lubią się wysilać mózgownicą przy kreowaniu herosów. Dla każdego mamy coś miłego - dla bardziej ambitnych jest ta druga wersja. I ona w zasadzie wciąż niejako ma pozycję "wspieranej przez twórców", no bo jednak rezygnować z niej nie ma sensu. Lista szablonów - mimo iż zajmuje 3x więcej miejsca niż metoda dowolna to tylko taki dodatek - użyteczny szczególnie dla MG lub początkujących graczy.
"Przestańmy własną pieścić się boleścią, Przestańmy ciągłym lamentem się poić: Kochać się w skargach jest rzeczą niewieścią, Mężom przystało w milczeniu się zbroić..."
J.Kaczmarski


Obrazek
Awatar użytkownika
BAZYL
Zły Tawerniak
Zły Tawerniak
Posty: 4853
Rejestracja: czwartek, 12 sierpnia 2004, 09:51
Numer GG: 3135921
Skype: bazyl23
Lokalizacja: Słupsk/Gorzów Wlkp.
Kontakt:

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: BAZYL »

Te szablony to faktycznie będzie spora pomoc dla MG tworzącego NPC-ów, przynajmniej nie będzie się zastanawiał i grzebał w umiejętnościach, żeby stworzyć np. wojownika. Ja mimo wszystko jednak zawsze się gubilem w umiejetnościach, bo chcałem ich dla swojej postaci zbyt wiele. Dlatego podoba mi się rozwiązanie z KC - mam umiejetnosci, których się nie rozwija, ale które zmieniają się wraz z rozwojem wspłćzynników podstawowych.
Pierwszy Admirał Niezwyciężonej Floty Rybackiej Najjaśniejszego Pana, Postrach Mórz i Oceanów, Wody Stojącej i Płynącej...
mrufon
Marynarz
Marynarz
Posty: 256
Rejestracja: niedziela, 20 lutego 2005, 09:07
Numer GG: 6025304
Lokalizacja: Bolesławiec
Kontakt:

Re: Profesje - tak czy nie?

Post autor: mrufon »

Każda profesja ma niewielki pakiet umiejętności, które nabywa nieodpłatnie na poziomie określonym w opisie. Każdy ma też pewien startowy ekwipunek, ew. majątek nieruchomy i ruchomy, pieniądze. To jest przewaga nad wolnym tworzeniem postaci - tu zasady dotyczące dóbr nie są sprecyzowane - wszystko będzie więc zależało od negocjacji...
"Życie przecieka między palcami, gdy nie turlasz kostkami" - Platon ;)

I am the Anti-Pope, Zlad the 666th!
Zablokowany